ایجاد کلینیک سوادرسانه‌ای برای پاسخگویی به نیاز مردم

جلسه شورای علمی همایش ملی سواد رسانه‌ای عنوان شد:

ایجاد کلینیک سوادرسانه‌ای برای پاسخگویی به نیاز مردم



نخستین جلسه شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، روز گذشته با حضور دكتر محمدرضا بهمنی، مشاور وزیر و رئیس مركز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دكتر حسن بشیر، رئیس سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، دكتر مسعود كوثری، رئیس شورای علمی همایش، عبدالكریم خیامی دبیر شورای علمی و سایر اعضای شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در مركز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مركز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدای این نشست محمدرضا بهمنی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مركز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، با اشاره به این‌كه سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی توسط دانشگاه امام صادق(ع) و با همكاری سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی كشور برگزار خواهد شد، تصریح كرد: همایش باید ناظر به مساله‌های عملی بیرونی نیز باشد و دچار فضای انتزاعی صرف نشود.
وی با اشاره به رخدادهای ماه‌های اخیر به‌خصوص هفته‌های اخیر و تأثیر اخبار جعلی در این رخدادها، گفت: سواد رسانه‌ای در فضای مجازی اگر به نقطه قابل توجه رسیده بود با این شرایط مواجه نمی‌شدیم. بهمنی بر تلاش برای جهت‌دهی همایش به سمت رفع معضلات و مشكلات موجود در جامعه تأكید كرد و گفت: نگاه حل مساله داریم و بر همین مبنا در جلساتی كه با موضوع سواد رسانه‌ای پیشتر در این مركز تشكیل شده بود، بر شكل‌گیری هیات اندیشه‌ورز سواد‌رسانه‌ای برای طراحی برنامه اقدام افزایش سواد رسانه‌ای عموم مردم در فضای مجازی تأكید شد.
در ادامه حسن بشیر، استاد تمام دانشگاه امام صادق (ع) و رئیس سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با اذعان به این مساله كه سیستم دولتی معمولا كارهایش را واگذار نمی‌كند، گفت: واگذاری برگزاری این همایش به دانشگاه‌ اقدام بسیار خوبی است و این اقدام، ارزشمند است كه از ارگان‌های دولتی فاصله گرفته و برنامه‌‌ها را به دانشگاه‌ها واگذار كنیم. امیدوارم با همین رویكرد بتوانیم به جایگاه بهتری در سواد رسانه‌ای برسیم.
وی بر لزوم توجه به مسائل و مشكلات خانواده‌ها، جوانان و مسائل عینی مرتبط با سواد رسانه‌‌ای در همایش تأكید و اظهار امیدواری كرد نشست‌های علمی متعددی با موضوع سواد رسانه‌ای در دانشگاه‌های مختلف برگزار شود.
بشیر افزود: در مساله سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، به موضوع سواد اطلاعاتی كمتر توجه شده كه باید این نقص جبران شود. همچنین در كنار نشست‌ها، باید به مساله تألیف و ترجمه كتاب نیز توجه شود. همچنین باید فعالیت‌هایی را در راستای تجربه‌نگاری مردم در حوزه سواد رسانه‌ای به عنوان پروژه طراحی كنیم چرا كه با این رویكرد می‌توان بهتر به مشكلات مردم در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی دست یافت. رئیس اسبق دانشكده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، حكمرانی نوین را به عنوان شعار و محور اصلی همایش اعلام و اظهار امیدواری كرد: به‌زودی كلینیك سواد رسانه‌ای كه بتواند به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی نیازهای مردم باشد را ایجاد كنیم.
بشیر اضافه كرد: باید بررسی كنیم نقش مردم، دولت و متفكرین در سواد رسانه‌ای چیست و برای یك چالش نظری ـ عملی آماده شویم، ابعاد آن را مطرح كنیم و به دنبال حل مساله باشیم.