«حریری» مأمور تشكیل كابینه می‌شود؟

«حریری» مأمور تشكیل كابینه می‌شود؟


گمانه‌زنی‌های سیاسی در لبنان نشان می‌دهد سعد حریری بیش از گزینه‌های دیگر در مسیر تشكیل كابینه جدید لبنان قرارگرفته است اما درحالی‌كه منابع لبنانی از آماده شدن حریری برای نخست‌وزیری این كشور خبر می‌دهند، رئیس حزب «نیروهای لبنانی» تأكید دارد باید یك دولت تكنوكرات تشكیل شود.
این روزها رسانه‌های لبنان به موضعگیری درباره رایزنی‌های پارلمانی و این‌كه چه كسی نخست‌وزیر لبنان خواهد شد پرداخته‌اند.
به گفته رسانه‌های لبنان، تعویقی در رایزنی‌های پارلمانی در كار نخواهد بود و میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان موضع خود را تغییر نداده است. آنها معتقدند میشل عون حامی دولت تكنوسیاسی است. به همین دلیل اوضاع به‌سوی مكلف شدن سعد حریری برای تشكیل كابینه پیش می‌رود.این در حالی است كه سمیر جعجع، رئیس حزب نیروهای لبنانی، بر دولت تكنوكرات مستقل تأكید كرد و می‌گوید: هر دولتی مشابه دولت‌های قبلی ما را به‌جایی نمی‌رساند و خواسته ما دولت تكنوكرات از مستقلین است. ما به دولت نجات نیاز داریم. ما به دولت فعال شفاف نیاز داریم نه دولت وحدت ملی. ما راهكاری ‌غیراز دولت تكنوكرات نمی‌بینیم و با دولت تكنوسیاسی مخالفیم. ما در رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی مشاركت خواهیم كرد. روابط من با حریری خوب است اما دوستی با حریری یك موضوع و تشكیل دولت نجات موضوعی دیگر است.
حالا باید دید در شرایط خاص سیاسی حاكم بر لبنان آیا سعد حریری سكان تشكیل كابینه را در دست خواهد گرفت یا شخصیت سیاسی موردنظر جریان حزب نیروهای لبنان؟ اما مهم‌تر از این آنچه این روزها لبنان به آن نیاز دارد ثبات سیاسی و اقتصادی است كه باید به دست گروه‌ها و احزاب سیاسی محقق شود.