صدای پای تكفیری‌ها

علل تشدید ناآرامی‌های اخیر عراق و بروز فاجعه «الوثبه»

صدای پای تكفیری‌ها

عراق روزهای تلخی را سپری می‌كند. نفوذ عده‌ای از تكفیری‌ها و طرفداران غرب و آل سعود در میان معترضان، مولد حوادث دردناك و سختی در این كشور بوده است. اعدام نوجوان 17ساله عراقی در میدان «الوثبه» شهر بغداد، نقطه آشكارساز نفوذ جریان‌های تروریستی و تكفیری در میان معترضان عراقی است.

واقعیت این است كه عده‌ای نفوذی كه اتفاقا در هدایت برخی راهپیمایی‌ها و اعتراضات هفته‌های گذشته به‌سوی خشونت نیز نقش به‌سزایی داشته‌اند، اعتراضات مسالمت‌آمیز را به پوششی برای اهداف و خواسته‌های شوم خود تبدیل كرده‌اند. بدون شك این افراد و گروه‌ها، ماهیت و هویت مستقلی ندارند و اساسا در زمره معترضان به شمار نمی‌آیند. نوع هدایت برخی اعتراض‌های عراق به‌سوی خشونت، حكایت از نفوذ عده‌ای از تروریست‌های تكفیری طرفدار آل سعود و رژیم‌های مرتجع عربی در میان معترضان دارد. این روند اگر به صورتی جدی كنترل نشود، می‌تواند آسیب‌های عمیقی در حوزه امنیتی، اجتماعی و سیاسی عراق ایجاد كند.
تحركات اخیر نیروهای آمریكایی
نباید این حقیقت را فراموش كرد كه داعش پس از شكست سنگینی كه از جریان مقاومت در عراق پذیرفت، با حمایت تسلیحاتی و مالی رژیم سعودی و هدایت مستقیم ایالات‌متحده، سعی در احیای خود در فضای كنونی عراق دارد. داعش در طول دو سال اخیر در صدد ایجاد فرصتی برای بازتعریف خود در فضای داخلی عراق بوده و متعاقبا، واشنگتن نیز از هرگونه فرصتی برای پوست‌اندازی دوباره تروریست‌های تكفیری و تزریق آنها به بافت امنیتی عراق و منطقه استفاده می‌كند. نكته بسیار مهم این كه متعاقب دیدار مایك پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریكا از مقر فرماندهی نیروهای آمریكایی در عین الاسد شیوه ظاهری عملیات نیروهای آمریكایی در عراق نیز (به سود داعش) تغییر كرده است. در این خصوص، شاهد تعامل و مدارای كامل جنگنده‌های آمریكایی با مراكز عناصر داعش در مناطق شمالی استان الانبار هستیم. این موضوع فرضیه محكم «تنفس مصنوعی آمریكا به داعش» را به‌شدت تقویت كرده است. منابع مطلع در حشد الشعبی تأكید كرده‌اند كه جنگنده‌های آمریكایی در شمال الانبار (نزدیك به استان صلاح‌الدین) مدت‌زمان زیادی در این مناطق پرواز می‌كنند، ولی اماكن حضور هسته‌های داعش را بمباران نمی‌كنند. این در حالی است كه مأموریت اعلامی نیروهای آمریكایی در پایگاه هوایی عین الاسد، مبارزه با هسته‌های داعش است.
پیام مرجعیت شیعه
آیت‌ا... سیستانی در قبال حوادث تلخ اخیر در عراق، پیام واضحی را به طرفداران ارعاب، تروریسم و خشونت در عراق مخابره كرده است. حجت‌الاسلام احمد الصافی، نماینده مرجعیت عراق و خطیب جمعه شهر مقدس كربلا در این خصوص عنوان كرده است: كسانی كه داعش را شكست دادند، می‌توانند اصلاحات را نیز به‌پیش ببرند. شما در مقابل كارزار اصلاح كشور قرار دارید؛ كارزاری كه سخت‌تر و دشوارتر از جنگ با تروریسم است؛ اما عراقی‌هایی كه با كمك خداوند توانستند در این جنگ پیروز شوند می‌توانند در كارزار اصلاح كشور در صورت مدیریت صحیح آن پیروز شوند. از تمامی نهادهای ذی‌ربط می‌خواهیم مجریان این اقدام ( قتل فجیع نوجوان عراقی) را تحت پیگرد قرار داده و مجازات كنند. از حضور جمع كثیری كه برای تماشای صحنه آویختن این نوجوان بر تیر چراغ‌برق در محل حاضرشده بودند، متأسف هستیم. دستگاه قضایی باید تنها مرجع رسیدگی به وضعیت مجرمان باشد و نباید هر فردی كه خواست، دست به مجازات كسی بزند، هرچند آن فرد مستحق مجازات باشد.
آن‌گونه كه مسجل است، مرجعیت شیعه در كنار مطالبه گری برای ایجاد اصلاحات بنیادین در جامعه، نسبت به موضوع مهار تروریسم تكفیری و جلوگیری از احیای دوباره آن تأكید دارد. آیت‌ا... سیستانی و نمایندگان ایشان به‌درستی معتقدند كه باید تمامی سلاح‌ها در كنترل حكومت باشد و نباید اجازه داد هیچ گروه مسلحی خارج از حكومت تحت هر نامی شكل گیرد و دست به سلاح ببرد.
مواضع عادل عبد المهدی، نخست‌وزیر امور پیشبرد عراق نیز در خصوص فاجعه اخیر در عراق نیز قابل‌تأمل است: الآن ضروری است كه سرویس‌های امنیتی، مجددا سلاح به دست‌گیرند و از میادین تظاهرات حمایت كرده و ابهت حكومت را بازگردانند. مسوولیت حمایت از تظاهركنندگان فقط به عهده سرویس‌های امنیتی رسمی است. برخی گروه‌ها ثابت كردند خواستار دور كردن یا پایان دادن به فعالیت این سرویس‌ها هستند تا بتوانند نقش آن سرویس‌ها را برعهده‌گرفته و طرح شناخته‌شده خود را پیاده كنند.»
صدای پای تروریسم تكفیری
فاجعه اخیر در میدان الوثبه بغداد، نقطه آشكارساز دخالت بیگانگان و مهره‌های تكفیری وابسته به آنها در معادلات عراق است. هم‌اكنون كمترین شك و شبهه‌ای در خصوص تلاش غرب و سعودی‌ها برای احیای تروریسم تكفیری و كشاندن عراق به‌سوی خشونتی پایدار وجود ندارد. به‌طوركلی مقامات آمریكایی، سعودی، صهیونیستی و اماراتی معتقدند ایجاد بحران‌های مزمن، دامنه‌دار و عمیق امنیتی در عراق، اصلی‌ترین پیش‌شرط توجیه هرگونه مداخله‌گرایی طولانی‌مدت آنها در امور داخلی این كشور محسوب می‌شود. ازاین‌رو هرگاه عراق به‌سوی ثبات و امنیت پیش می‌رود، این دست‌ها از راه‌ها و مجاری مختلف كه مهم‌ترین آنها احیای داعش است، سعی در فراگیر و نهادینه ساختن خشونت و ارعاب در این كشور دارند. بدون شك این اقدامات درنهایت نتیجه‌ای جز شكست و استیصال برای مخالفان ثبات و امنیت در عراق و منطقه نخواهد داشت.