شكار كمتر   با جریمه‌های بیشتر

شكار كمتر با جریمه‌های بیشتر

جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست كشور : افزایش مبلغ ضرر و زیان گونه‌های حیات وحش موضوعی است كه از سال‌ها پیش سازمان حفاظت محیط‌زیست و یگان حفاظت از شورای عالی حفاظت محیط‌زیست مطالبه می‌كردند. زیرا جریمه‌های صید و شكار از سال 94 تغییری نكرده بود و ادامه این روند می‌توانست باعث از دست رفتن بازدارندگی این جریمه‌ها درباره بسیاری از گونه‌های حیات وحش شود؛ در حالی كه هرچه مقدار جریمه صید و شكار سال به سال همزمان با افزایش تورم و كاهش ارزش پول ملی بالاتر رود، قدرت بازدارندگی این جریمه‌ها بیشتر می‌شود و در كاهش وقوع این تخلفات در سطح كشور موثرتر خواهد بود. حال با ابلاغ مبالغ جدید مطالبه ضرر و زیان گونه‌های حیات وحش پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیك شاهد وقوع صید و شكار كمتری در سطح كشور باشیم.
البته افزایش جریمه‌های صید و شكار به تنهایی نمی‌تواند در كاهش وقوع این تخلف موثر باشد و در این خصوص نیازمند به همكاری قوه قضاییه برای پیگیری جدی پرونده‌های مربوط هستیم. اتفاقی كه البته در سال‌های اخیر روند آن بهتر شده است و كمتر مانند گذشته شاهد هستیم كه شكارچیان غیرمجاز در دادسراهای كشور تبرئه شوند و چالش‌های یگان حفاظت با دستگاه قضایی در این زمینه كمتر شده است.
اما در كنار بالا رفتن مبلغ ضرر و زیان گونه‌های حیات وحش و قاطعیت دستگاه قضا در برخورد با شكارچیان غیرمجاز، افزایش مشاركت و همراهی مردم با یگان حفاظت محیط‌زیست مهم‌ترین راهكاری است كه می‌تواند در كاهش آمار شكار غیرمجاز موثر باشد. در این زمینه یگان حفاظت با توجه به تعداد محدود نیروهایی كه در اختیار دارد، به همكاری هموطنان نیازمند است تا شكارچیان متخلف در زیستگاه‌های گوناگون احساس امنیت نكنند و از این كه هر كدام از شهروندان این كشور شاهد وقوع تخلف آنها باشد، احساس ترس داشته باشند. بنابراین برای این كه طبیعتی عاری از شكار و صید غیرمجاز داشته باشیم، بیش از هرچیز به این نیاز داریم كه هر ایرانی
یك محیط‌بان باشد.