باید و نبایدهای خوراكی‌های سنتی

با دكتر نفیسه حسینی‌یكتا معاون توسعه طب ایرانی وزارت بهداشت

باید و نبایدهای خوراكی‌های سنتی



 چقدر می‌توانیم داروی گیاهی را مصرف كنیم؟
در طب سنتی كتابی داریم به نام قدر شربت. در طب سنتی از هر دارو تا حد مجاز باید استفاده كنیم و بیشتر از آن مجاز نیستیم. در مورد تداخلات با داروهای شیمیایی هم كتاب‌هایی داریم.
 روزانه چند قاشق سیاهدانه می‌توانیم مصرف كنیم؟
سیاهدانه یك داروی گرم و خشك با درجه 3 است (ما 4 درجه داریم). سیاهدانه فعل و انفعالاتی در بدن ایجاد می‌كند كه برای یك فرد مفید و برای فرد دیگر مضر است. سیاهدانه عوارضی ایجاد می‌كند كه لازم است چیز دیگری مصرف شود. سیاهدانه دارویی گیاهی است و در موارد خاص تجویز می‌شود. آنچه به عنوان ادویه می‌شناسیم،  اگر در حد یك ادویه استفاده می‌كنیم كه هیچ،  اما در حد دمنوش روزانه،  مطمئن باشید كه ضرر می‌كنید.
 آیا برای مصرف چای سبز،  میزان مجاز روزانه داریم؟
چای سبز با این باور كه كاهش وزن و چربی‌سوزی ایجاد می‌كند وارد زندگی مردم شده است،  اما چای سبز واقعا یك داروی گیاهی است و عوارضی مانند افت فشار خون و سرگیجه ایجاد می‌كند. همه اینها گیاه هستند و خواصی دارند،  اما این باور كه اینها گیاه‌اند و مشكلی ایجاد نمی‌كنند،  غلط است. باید ببینیم برای فرد مفید است یا خیر. در این خصوص،  لازم است مزاج فرد تعیین شود. فرد باید مزاج خود را بداند. اگر فرد مزاج گرم دارد، داروی گرم بدهیم، عارضه‌دار می‌شود.
 برای سردرد شدید گفته شده دارچین را روی پارچه بریزید و با آن محكم سر را ببندید. آیا چنین تاثیراتی را تایید می‌كنید؟
در افرادی كه سردردشان با مشكلات گوارشی مرتبط است و علائم گوارشی دارند، می‌توان از اثرات دارچین موضعی یا خوراكی بهره برد. سردردی داریم كه در فصل سرما با سینوزیت همراه است. اینها هم از دارچین موضعی بهره می‌برند. اما سردرد ناگهانی كه اخیرا شروع شده و سردرد شدید كه فرد را از خواب بیدار می‌كند،  باید علتش مشخص شود.
 نقش سیر در طب سنتی چیست؟
سیر یك گیاه دارویی است كه می‌تواند مفید باشد. افرادی كه مزاج سرد و تر دارند، مثلا در شمال كشورمان اگر زیاد استفاده شود، مفید است. افراد ساكن در شمال كشورمان اگر سیر نخورند دچار درد مفاصل می‌شوند.
اگر سیر را در یك اقلیم خشك و گرم استفاده كنیم عارضه‌دار می‌شویم، اما در حد پودر سیر در غذا مشكل ایجاد نمی‌كند.