خداحافظی با فرمانده گردان جنگاوران

خداحافظی با فرمانده گردان جنگاوران


دنیا پر از قهرمان است، قهرمان‌های واقعی، آنها كه شبیه ابرقهرمان‌های فیلم‌های مطرح سینما نیستند، آنها كه بال ندارند، در و دیوارها را بالا نمی‌روند و از ماهیت انسانی‌شان فاصله نمی‌گیرند. قهرمان‌های انسانی كه انسان می‌مانند، اما روحشان بالاتر رفتن از مفهوم انسان را، این اشرف مخلوقات هم بالاتر می‌رود.    
حالا همین قهرمان‌های واقعی هم گاهی ناشناس می‌مانند، آرام و در حاشیه، بی‌آن‌كه كسی بشناسدشان زندگی می‌كنند، اما وقتی به وجودشان نیاز است پا به میدان می‌گذارند و باز هم دنبال دیده شدن نیستند.
ممكن است بروند و كسی هم یادش نماند آنها بوده‌اند. قهرمان‌های معاصر ایران، آنها كه در روزهای دشوار جنگ تحمیلی از هیچ چیز جز رفتن خاك وطن نترسیدند، طی یكی دو دهه گذشته و با تلاش نهادهای مختلف خاطرات خود را بیان كرده‌اند و شده‌اند راوی بخش‌هایی از تاریخ. راویان قهرمانی كه وقتی نیستند هم خاطراتشان هست و از آنها و روزگاری كه پشت سر گذاشته‌اند، حرف می‌زند.
این همه را گفتیم تا برسیم به اینجا كه یك قهرمان دیگر درگذشته است. خبر تلخی كه روز گذشته منتشر شد و اعلام كرد راوی یك كتاب دفاع مقدسی درگذشته است. آن هم در حالی كه قرار است كتاب خاطراتش هفته آینده راهی بازار كتاب شود.
آنطور كه خبرگزاری مهر نوشته است، روز گذشته آیین رونمایی از ۲۰ عنوان كتاب دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شده كه خبر شهادت یكی از راویان این كتاب‌ها یعنی خسرو آدم‌نژاد اعلام شده است.
او صبح روز گذشته در بیمارستان چمران درگذشته است.
این جانباز شیمیایی كه مدت‌ها در اسارت رژیم بعث عراق بوده، حین انجام عمل آنژیوگرافی در بیمارستان چمران دار فانی را وداع گفته.
سرهنگ خسرو آدم‌نژاد فرمانده «گردان جنگاوران» و راوی كتاب «قهرمان ناشناس» بوده كه در دوران جنگ تحمیلی سه مرتبه اسیر شده است و تا پایان اعدام پیش می‌رود. هم اكنون كتاب دیگری با عنوان «آدم‌نژاد» كه سرگذشت پرمخاطره سرهنگ خسرو آدم‌نژاد را روایت كرده است از سوی انتشارات موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حال چاپ است.