عملیات پیچیده هكرهای دهه هشتادی  برای سرقت بزرگ

عملیات پیچیده هكرهای دهه هشتادی برای سرقت بزرگ

اعضای یك باند 18 تا 20 ساله كه با شگرد فیشنگی به كلاهبرداری و پولشویی از حساب مردم درسراسر كشور دست می‌زدند، بازداشت شدند.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، سردار محمدكاظم تقوی، فرمانده انتظامی خراسان رضوی درباره دستگیری اعضای باند كشوری كلاهبرداری و پولشویی گفت: اعضای این باند با عناوین خاص نسبت به فریب مردم از طریق تبلیغات پیرامون خرید شارژ با تخفیف یا سایت‌های دوست یابی، افراد را به درگاه‌های پرداخت می‌كشاندند، اطلاعات حساب آنها را كه در سراسر كشور ساكن بودند به دست آورده و موجودی حسابشان را خالی می‌كردند.
وی افزود: دو نفراز اعضای باند در مشهد بازداشت شدند. درشاخه دیگری از تحقیقات معلوم شد متهمان همدستانی داشتند كه این جرایم را علاوه بر مشهد در شهرهای تهران و شیراز مرتكب می‌شدند. این افراد كلاهبردار بعد از سرقت پول‌ها آن را به حساب‌های دیگران منتقل و اقدام به پولشویی  می‌كردند. حتی یكی از متهمان برای پنهان ماندن هویتش در فضای مجازی، با هویت كاربری كوالسكی فعالیت داشته است.
 تقوی ادامه داد: تحقیقات پلیسی حاكی بود اعضای این باند كلاهبرداری با راه‌اندازی كانال تلگرامی، 1600 نفر از كلاهبرداران فیشینگ را دورهم جمع كرده و درگاه‌های پرداخت الكترونیك جعلی طراحی شده را در معرض فروش همگانی قرار می‌دادند. رهگیری مدیران این كانال تلگرامی، كارشناسان پلیس فتای استان را به سرشاخه‌های این باند در تهران و شیراز رساند.
 وی افزود: یكی دیگر از متهمان به عنوان دیگر سرشاخه مبادرت به تهیه حق امتیاز یك صرافی مجازی كرده و قصد داشت پول‎های نامشروع حاصل از فیشینگ و كلاهبرداری را به ارز دیجیتال تبدیل و رهگیری آن را غیرممكن كند كه شناسایی و بازداشت شد. او  با فریب زنی توانسته بود به اطلاعات شناسنامه‌ای و هویتی او دسترسی پیدا كند و از آن اطلاعات برای خرید حق امتیاز صرافی مجازی استفاده كند.
 او همچنین وظیفه اغفال افراد و تبلیغ درگاه‌های جعلی را در اینترنت و شبكه‎های اجتماعی برعهده داشت.
فرمانده انتظامی خراسان رضوی تصریح كرد: تصمیم یكی از سرشاخه‌های باند مبنی بر استفاده از حق امتیاز یك صرافی و همچنین اقدام به فرار از كشور با 5000‌لیر تركیه كه حاصل تبدیل اموال نامشروع به ارزهای خارجی و دیجیتال بوده است، به خودی خود می‌‌تواند در ردیف جرایم امنیتی قرار بگیرد. متهمان این پرونده متولد سال‌های 79 و 80 هستند كه سن كم این هكرها، زنگ خطری برای روی آوردن نوجوانان و جوانان به فعالیت‌های مجرمانه سایبری است.