فراتر از یک ننگ

فرش قرمز اماراتی‌ها زیر پای نتانیاهو

فراتر از یک ننگ

عبدا... بن زاید، وزیر خارجه امارات متحده عربی، ضمن بازنشر مقاله پایگاه اسپکتیتور در خصوص لزوم عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی در صفحه توییتر خود،  رسما از طرح کشورهای عربی برای ایجاد رابطه مستقیم و آشکار با تل آویو پرده برداشت. هرچند سال‌هاست مقامات سیاسی و امنیتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس چنین ارتباطی را با رژیم اشغالگر قدس برقرار کرده‌اند، اما هم اکنون سران کشورهای عربی قصد دارند این روابط را از فاز پنهان خارج و به فاز آشکار هدایت کنند.  همان گونه که اشاره شد، بن زاید تمایل خود برای ائتلاف با رژیم‌صهیونیستی را مستند به یک یادداشت کرده است. این یادداشت با عنوان یک ائتلاف عرب-اسرائیلی در حال شکل‌گیری در خاورمیانه است در پایگاه اسپکتیتور منتشر شده است. در این یادداشت به صورت خاص به سفر بنیامین نتانیاهو به عمان و استقبال گرم یوسف بن علوی، وزیر خارجه این کشور عربی از وی اشاره شده است. پس از آن، وزیر خارجه عمان در پاسخ به شبکه خبری الجزیره درباره چرایی اجازه عمان به وزیر خارجه اسرائیل برای سفر به مسقط گفت: اسرائیل ملتی در میان ملت‌های خاورمیانه است! و ما باید برای آینده، سفر جدیدی را شروع کنیم.
نقشه آمریکایی- عربی
در این یادداشت، روابط امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونستی نیز مورد اشاره و استناد قرار گرفته است. اسپکتیتور در این خصوص می‌نویسد: خاخام‌های اسرائیلی آزادانه می‌توانند به کنیسه‌هایی که در دبی وجود دارد تردد کنند و پادشاه بحرین نیز همین مسیر را در پیش گرفته است. همچنین رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرده‌اند امارات به اتباع رژیم اشغالگر قدس که قصد شرکت در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ را دارند، اجازه می‌دهد با گذرنامه اسرائیلی به این کشور سفر کنند.
نکته قابل توجه این‌که توییت معنادار و از پیش‌ برنامه‌ریزی شده وزیر خارجه امارات متحده عربی، با استقبال فوری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر در حال سقوط رژیم اشغالگر قدس مواجه شده است. بنیامین نتانیاهو که گویا سریع در انتظار انتشار چنین توییتی از سوی بن زاید بوده است، در توییت خود این چنین نسبت به موضوع واکنش نشان داد: «زمان آن فرا رسیده است که عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی  و کشورهای عربی محقق شود و طرفین به سوی صلح گام بردارند!»
آرمان‌ها، فدای منافع
واقعیت این است که عوامل و فاکتورهایی مانند عجله ایالات متحده برای ارائه طرح ننگین طرح معامله قرن و حاکمیت جریان‌های وابسته در کشورهایی مانند عربستان، امارات و بحرین در ابراز تمایل شیخ‌نشین‌های منطقه برای عادی‌سازی رابطه با رژیم غاصب صهیونیستی کاملاً دخیل هستند. با این حال برخی تحلیلگران نیز معتقدند ابراز این مسأله در برهه زمانی فعلی، نوعی تلاش از سوی کشورهای عربی برای بقای نتانیاهو در قدرت نیز محسوب می‌شود. به عبارت بهتر، نتانیاهو از کشورهای عربی خواسته است ابراز تمایل خود را برای عادی‌سازی روابط با تل آویو به گونه‌ای آشکارتر بیان کنند تا وی بتواند از این موضوع، به عنوان یک دستاورد در فضای سیاسی آشفته داخلی در سرزمین‌های اشغالی استفاده کند. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حزب لیکود و شخص نتانیاهو در وضعیت خوبی قرار ندارند و امکان شکست آنها در انتخابات سراسری پیش رو در سرزمین‌های اشغالی کاملا محتمل خواهد بود. در هر حال، از اعرابی که به راحتی آرمان‌های ملت خود و سایر ملت‌های مسلمان را با بقای فردی مانند نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی و فراتر از آن، عادی‌سازی رابطه با رژیمی خونخوار و نامشروع معامله می‌کنند، نمی‌توان انتظار داشت نقشی در رهبری جهان اسلام به عهده داشته باشند. بدون شک ملت‌های منطقه و به‌خصوص مردم کشورهای حوزه خلیج فارس اجازه شکل‌گیری این معاملات ننگین را میان سران خود و رژیم اشغالگر قدس نخواهند داد.