کابل در نقطه تعیین کننده

با اعلام نتایج اولیه انتخابات افغانستان و پیروزی اشرف غنی حواشی سیاسی در این کشور قوت گرفت

کابل در نقطه تعیین کننده

 اعلام نتایج اولیه انتخابات افغانستان بار دیگر به نقطه آشکارساز بحران سیاسی در این کشور تبدیل شده است. انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان حدود سه ماه قبل و در تاریخ 6 مهر سال جاری برگزار شد.
طی سه ماه اخیر، دوبار به دلیل مشکلات فنی و عدم کسب مجوزهای لازم، بازشماری آرا در چند ولایت افغانستان به تعویق افتاده بود. بنابر همین دلایل، انتخابات افغانستان به یک نقطه ابهام در معادلات سیاسی و امنیتی این کشور تبدیل شده بود. براساس اعلام کمیسیون انتخابات افغانستان، محمد اشرف غنی با کسب حدود ۹۲۳هزار رأی و عبدا...‌عبدا... با کسب بیشتر از ۷۲۰هزار رأی به ترتیب مقام اول و دوم را در انتخابات افغانستان کسب کرده‌اند.
واکنش عبدا... عبدا... به نتایج انتخابات
در این میان، نکات قابل توجهی وجود دارد که نمی‌توان به سادگی از کنار آنها گذشت.کمیسیون انتخابات افغانستان در ابتدا میزان مشارکت را حدود دو‌میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرده بود. اما پس از بررسی‌های نهایی، کمیسیون انتخابات حدود یک میلیون رأی را باطل اعلام کرد. از این رو میزان «آرای معتبر» و قابل استناد در انتخابات، حدود یک میلیون و ۸۴۳ هزار رأی است. بر همین مبنا، اشرف غنی موفق به کسب 50/64 درصد آرا شده است.اعلام نتایج اولیه انتخابات، منجر به اعتراض شدید عبدا... عبدا...  اصلی‌ترین نامزد رقیب اشرف غنی شده است. ستاد انتخاباتی عبدا...  عبدا...  خواهان ابطال ۳۰۰ هزار رأی دیگر (از آرای معتبر اعلام شده) است. براساس ادعای ستاد عبدا... ، این آرا خارج از وقت رأی‌دهی اخذ شده یا فاقد معلومات بیومتریک یا آرای تکراری هستند. با این حال کمیسیون انتخابات افغانستان، چنین موضوع و ادعایی را رد کرده است. در هر حال، عبدا...  عبدا...  به عنوان رئیس اجرایی دولت کنونی افغانستان تأکید کرده است که نتایج اعلام شده را قبول ندارد.
دروغ‌های آمریکایی
چالش برسر نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی تشدید می‌شود که انتشار اسناد مربوط به دروغگویی مقامات سیاسی و امنیتی  آمریکا (از جمله سه رئیس جمهور اخیر این کشور) منجر به خشم افکار عمومی افغانستان و جهان از کاخ سفید شده است. روزنامه واشنگتن پست اخیرا با انتشار اسنادی اعلام کرد بوش پسر، اوباما و ترامپ و مقامات امنیتی وابسته به آنها در طول 18سال اخیر و برای توجیه حضور خود در افغانستان، به مردم دنیا در خصوص دستاوردهای خود در این جنگ دروغ گفته‌اند.
انتشار این گزارش و ده‌ها گزارش مشابه، منجر به عزم مردم افغانستان مبنی بر خروج نیروهای اشغالگر (تمامی نیروهای ناتو) از این کشور شده است. از سوی دیگر، فارغ از رخدادهای انتخاباتی در افغانستان، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده، همچنان پروژه مذاکره با طالبان را برای خروج از بحران دنبال می‌کند.
حتی انفجارهای اخیر در اطراف پایگاه آمریکایی بگرام که توسط نیروهای طالبان صورت گرفته است، مانعی در عزم  مقامات کاخ سفید برای صلح با طالبان ایجاد نکرده است. ترامپ در جریان سفر اخیر خود به پایگاه بگرام نیز به‌صورت غیر‌مستقیم، از طالبان خواست صلح با ایالات متحده را هر چه سریع‌تر بپذیرد.  در نهایت این که تلاقی سه پدیده، افشاگری‌های مستند علیه دروغ‌های آمریکا در افغانستان، چالش بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری و تلاش ترامپ برای صلح با طالبان سه مولفه‌ای هستند که شاهد تلاقی آنها در این برهه زمانی حساس با یکدیگر هستیم.
بدیهی است افغانستان طی هفته‌ها و ماه‌های آینده، به‌یکی از اصلی‌ترین کانون‌های خبری در جهان تبدیل خواهد شد. هرچند کاخ سفید و رسانه‌های وابسته به آن کماکان در تلاش هستند تا تصویر وارونه‌ای از افغانستان ارائه کنند اما آینده سیاسی و اجتماعی افغانستان به سمت‌وسوی گذار از اشغالگری غرب میل می‌کند.