معرفی برندگان جایزه ترویج علم چراغ در سال 98

همزمان با طولانی‌ترین شب سال

معرفی برندگان جایزه ترویج علم چراغ در سال 98



جایزه چراغ به سیاق سال‌هاى گذشته در طولانى‌ترین شب سال، شب یلدا برگزیدگان چهارمین دوره این جایزه را معرفى كرد.
به گزارش جام‌جم و به نقل از دبیرخانه جایزه چراغ، این دبیرخانه در مهر 98 طى درخواستى از ۸۰ نفر از دیدبانان ترویج علم ایران اقدام به گردآورى اسامى و اطلاعات نامزدهاى این جایزه كرد. در نهایت هیات داوران جایزه كه متشكل از برگزیدگان سال‌هاى قبل و بانیان جایزه چراغ است، سه برگزیده‌ این جایزه را در سال ١٣٩٨ انتخاب كردند.
«چراغ» یك جایزه خصوصى است و هزینه‌هاى آن را بانیان و حامیان این جایزه تامین می‌كنند. سال گذشته از طریق شیوه جمع‌سپارى (كرادفاندینگ) هزینه‌هاى این برنامه تامین شد. در بیانیه سال 98 این جایزه تصریح شده است: «بر این باوریم كه سیستم جمع‌سپارى با روح ترویج علم كه رفتارى جمعى است بسیار هم‌سو است؛ اما بر خلاف سال گذشته و با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادى امروز مردم، تصمیم گرفتیم امسال با صرفه‌جویى و كاستن بخشى از هزینه تشریفات، مراسم اهدای جایزه را برگزار كنیم. از تمام حامیان مادى و معنوى نیك‌اندیش این جایزه سپاسگزاریم و با كمال افتخار برگزیدگان جایزه چراغ سال ١٣٩٨ را به این شرح اعلام می‌كنیم:
در بخش «یك عمر ترویج علم» هیات داوران جایزه چراغ مفتخر است از مردى تقدیر كند كه سال‌هاست عموم مردم را حیران شگفتى‌هاى طبیعت و حیات‌وحشِ سیاره زمین كرده است. او با بیان جذاب و دقیق خود نه‌تنها مفاهیم طبیعت كه علوم زیستى و به‌خصوص دنیای شگفت‌انگیز پرندگان را به میان مردم آورده است و از هرفرصت و هر ابزارى براى جلب توجه عموم نسبت به حفظ سیاره زمین بهره برده است. دكتر اسماعیل كهرم چهره برجسته و استثنایى در ترویج علم ایران است كه با افتخار جایزه چراغ ۹۸ به پاس یك عمر تلاش پیوسته، دقیق، فراگیر و  موثر در راه ترویج علم به ایشان اهدا می‌شود.
در بخش «دانشگر مروج علم» هیات داوران جایزه چراغ، مراتب تقدیر و سپاس خود را تقدیم می‌كند به دانشگر گرانقدرى كه فراتر از فضاى پژوهشى و دانشگاهی و درمانی، سال‌هاست عموم مردم را به شناخت بیشتر درباره مغز، علوم شناختى و عجایب این جهان ١٤٠٠ گرمى دعوت كرده است. او مدت‌های طولانی از طریق نوشتن در جراید همگانی، نگارش و نشر كتاب‌های عمومی و راه‌اندازی و پیشبرد باشگاه مغز ارتباطی جذاب و لذت‌بخش بین هنر، علوم‌شناختی و زندگی‌روزمره برقرار كرده و عموم مردم را به دانستن بیشتر در این حوزه دعوت كرده است. بسیار مفتخریم
دكتر عبدالرحمن نجل رحیم را به عنوان برگزیده جایزه چراغ ۹۸ در بخش دانشگر مروج علم معرفی كنیم.
در بخش مروج علم سال هیات داوران جایزه چراغ، با دشوارى و بحث فراوان روبه‌رو بود. انتخاب یك برگزیده از میان تعداد قابل توجهى از فعالان ترویج علم جدا سخت است. در نهایت هیات داوران با بهترین آرزوها جایزه «مروج علم سال» را به جناب آقای
محمد علیزاده تقدیم مى‌كند؛ مردى سختكوش كه سال‌هاست با برگزارى نمایش‌هاى علم در گوشه و كنار ایران تصویری متفاوت، جذاب و شوق‌انگیز از فیزیك را تقدیم مردم كرده است. گفتنی است، در هفتمین روز زمستان در مهمانى شب چراغ، جوایز تقدیم برگزیدگان خواهد شد.
برای آشنایی بیشتر با جایزه چراغ به  نشانی اینترنتی cheraghprize.com سربزنید.