ویژه‌برنامه شبكه 4 برای خورشیدگرفتگی

ویژه‌برنامه شبكه 4 برای خورشیدگرفتگی


مجله نجوم «راهنمای مسافران كهكشان» با ویژه‌برنامه سه‌ساعته به صورت زنده خورشیدگرفتگی ۵ دی را پوشش می‌دهد.
به گزارش جام‌جم، مریم نیكان‌لو، تهیه‌كننده راهنمای مسافران كهكشان گفت: گروه برای رصد و پوشش خورشیدگرفتگی روز پنجشنبه به جزیره كیش سفر كرده و قرار است در یك ویژه برنامه زنده سه‌ساعته مخاطبان در جریان جزئیات و اتفاقات این رخداد قرار گیرند.
نیكان‌لو افزود: ویژه‌برنامه زنده «ماه در میانه» از ساعت 6 صبح امروز تا ساعت ۹ از مركز كیش با اجرای حافظ آهی و اسماعیل باستانی روی آنتن می‌رود. در این ویژه‌برنامه دكتر انسیه عرفانی، استادیار دانشگاه تحصیلات تكمیلی علوم پایه زنجان، دكتر محمد نیل‌فروشان مدرس المپیاد نجوم و اختر فیزیك و دكتر امیرمحمد گمینی، استاد دانشگاه مهمانانی هستند كه مجریان برنامه درخصوص خورشید گرفتگی، چگونگی به وقوع پیوستن این پدیده و خورشیدگرفتگی‌های آینده با آنها گفت‌وگو می‌كنند. نیكان لو افزود: چند آیتم ویژه خورشیدگرفتگی تولید شده است كه در میان گفت‌وگوها پخش می‌شود. خورشیدگرفتگی حلقوی ۵ دی ماه ۱۳۹۸ از ساعت 2و 29 دقیقه به وقت جهانی از شرق شبه‌جزیره عربستان آغاز می‌شود و ایران در منطقه‌ای از نیم سایه قرار دارد كه خورشید به صورت گرفته طلوع كرده و منظره‌ای زیبا را در افق جنوب شرقی كشور رقم خواهد زد. این رخداد با كسوف جزئی در ساعت ۵ و 59 دقیقه به وقت ایران آغاز می‌شود و گرفت كلی در ساعت 7 و 4 دقیقه خواهد بود، در میان همه مناطق جنوبی ایران جزیره كیش با 14/85 درصد گرفت خورشید، بهترین مكان برای رصد كسوف جزئی است. این خورشیدگرفتگی در تمام پهنه ایران قبل از طلوع خورشید آغاز و خورشید به صورت گرفته طلوع خواهد كرد.
راهنمای مسافران كهكشان، به تهیه‌كنندگی مریم نیكان‌لو محصول گروه دانش شبكه چهار سیماست كه جمعه‌ها ساعت ۲۲ از شبكه چهار سیما پخش می‌شود. ماه در میانه ساخته تیم راهنمای مسافران كهكشان است كه به صورت ویژه‌برنامه زنده، خورشیدگرفتگی صبح امروز را رصد می‌كند.