رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه كتاب مقدس

رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه كتاب مقدس


سه‌شنبه‌های فرهنگی سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی، این هفته رنگ و بوی دیگری داشت؛ شب میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) بود و بهانه‌ای برای احترام به هموطنان مسیحی و بزرگداشت میلاد پیامبر بزرگوارشان؛ بهانه‌های شیرینی كه باعث شد فرهیختگان سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی از قدیمی‌ترین نسخه چاپی قاموس كتاب مقدس متعلق به سال 1473 میلادی رونمایی كنند.
این كتاب به مدت یك هفته در محل موزه قرآن و هدایای رهبر معظم انقلاب واقع در صحن كوثر حرم مطهر رضوی قرار دارد تا علاقه‌مندان به دیدارش بروند.
قدیمی‌ترین نسخه چاپی قاموس كتاب مقدس همزمان با اختراع صنعت چاپ (پنج سال پس از مرگ گوتنبرگ، مخترع صنعت چاپ در اروپا) به خط و زبان لاتین به چاپ رسیده و این در حالی است كه این نسخه قدیمی‌ترین كتاب چاپی در كشور به شمار می‌رود.
حمیدرضا منتظر ابدی، مسؤول تالار كتاب‌های خارجی سازمان یادشده دراین‌باره می‌گوید: این كتاب به دست سیدجلال‌الدین تهرانی وقف آستان قدس رضوی شده و در ابتدای آن یادداشتی از او درباره خرید كتاب از بروكسل در سال 1956 میلادی به ثبت رسیده است. در انتهای كتاب نیز یادداشتی به زبان انگلیسی به تاریخ 1988 میلادی از مسیو ژان آر. میشو مشاهده می‎شود كه این اثر فوق‎العاده نفیس را خلاصه‎ای از كتاب برادران رانر می‎داند. در این یادداشت ذكر شده كه كتاب با نام «قاموس كتاب مقدس» در ششم آوریل 1473 در نورنبرگ آلمان به چاپ رسیده
 است./ جام‌جم دیلی