چی بود، چی شد!

مقایسه شرایط كنونی تیم‌ها با شرایطی كه سال گذشته داشتند پس از پایان هفته شانزدهم

چی بود، چی شد!

سال گذشته، درست در همین مقطع از فصل، سپاهان در آبادان با تساوی بدون گل مقابل صنعت نفت متوقف شد تا پرسپولیس به لطف پیروزی مقابل پدیده، به صدر جدول برود و حالا یک بار دیگر در هفته شانزدهم لیگ، همان سناریو با شکست سپاهان و برد پرسپولیس برای این دو تیم تکرار شد. آنچه در ادامه می آید مقایسه ایست از شرایط تیم های لیگ برتری در یک نقطه مشترک؛ پایان هفته شانزدهم.

 پرسپولیس مثل سال گذشته، امسال هم در پایان هفته 16 صدرنشین است؛ با همان 34‌امتیاز لیگ هجدهم و با همان تفاضل گل 13+. در تعداد گل‌های زده و خورده هم شباهت‌های تیم كالدرون و تیم برانكو زیاد است. پرسپولیس سال گذشته تا هفته شانزدهم، 19 گل زده و 6 گل خورده داشت و الان 20 گل زده و 7 گل خورده دارد. قرمزها در مسیر چهارمین قهرمانی هستند.
 سپاهانی‌ها مثل پرسپولیس، روی عملكرد فصل گذشته‌شان كاربن گذاشته‌اند. آنها فقط یك امتیاز كمتر از لیگ هجدهم كسب كرده‌اند. همچنان در رده دوم جدول هستند و همچنان بهترین تفاضل گل را دارند.
تیم سوم جدول لیگ نوزدهم تراكتور است. تراكتور فصل گذشته، به اندازه یك امتیاز، بهتر از تراكتور امسال بود. با این حال نیمكت این تیم همچنان لرزان است. سال گذشته ساغلام رفت، تقوی آمد و بعد هم لیكنز. امسال هم تا نیم‌فصل، دنیزلی رفته و فعلا الهامی، حكم سرمربی موقت را دارد.
سورپرایز جدول لیگ نوزدهم در پایان هفته 16، صنعت نفت آبادان است؛ تیمی كه سپاهان بدون باخت را در آخرین بازی، زیر پا له كرد تا با كسب
 30 امتیاز به رده چهارم جدول صعود كند. صنعت نفت با اسكوچیچ به نسبت فصل گذشته بیشترین جهش را داشته. آنها در لیگ هجدهم و در پایان هفته 16، یكی از گزینه‌های سقوط بودند و حالا یكی از مدعیان قهرمانی هستند.
 استقلالی كه امسال، شانس اول قهرمانی نیم‌فصل بود، با رفتن استراماچونی و از دست دادن 5 امتیاز در 3 بازی خانگی، حالا تیم پنجم جدول است. استقلال با وینفرد شفر، فصل گذشته در پایان هفته شانزدهم، 28 امتیاز داشت و حالا 29 امتیازی است. البته این استقلال، با 11 گل زده بیشتر و 11 گل خورده بیشتر، هیچ شباهتی به استقلال فصل گذشته ندارد.
 پدیده یا همان شهرخودرو، یكی از دو تیم نیمه بالایی جدول است كه در این دو فصل با یك سرمربی كارش را دنبال كرد. البته هواداران شهرخودرو، به اندازه هواداران پدیده از تیم یحیی گل محمدی راضی نیستند. آنها سال گذشته، با تفاصل گل، قهرمانی نیم‌فصل را از دست دادند، اما امسال امتیازات زیادی در این 5 هفته پایانی از دست شان رفت.
فولاد، مثل پرسپولیس، سپاهان، استقلال و نساجی، هفته شانزدهم لیگ نوزدهم را درست، با همان رتبه‌ای كه در لیگ هجدهم داشت، به پایان رساند. با این حال تفاوت فولاد با چهار تیم دیگر این بود كه
5‌امتیاز بیشتر از سال گذشته به دست آورد. فولاد پارسال تا همینجای فصل دو سرمربی عوض كرده بود، اما امسال دارد ثبات را روی نیمكت خود تجربه می‌كند.
 بیشترین افت را در مقایسه با فصل گذشته پارس جنوبی جم دارد. این تیم كه با مهدی تارتار در نیم‌فصل اول لیگ هجدهم، حتی در مقطعی تا رده چهارم جدول هم بالا آمد، امسال با فراز كمالوند از همان ابتدا درگیر مشكلات مالی بود. پارس در پایان هفته شانزدهم، 6 امتیاز كمتر از فصل گذشته اندوخته دارد.
 ذوب‌آهن، از جمله تیم‌های ریشه‌داری است كه امسال هم مثل سال گذشته ناخوش احوال است. این تیم پارسال علیرضا منصوریان را جایگزین امید نمازی كرد تا از بحران خارج شود و حالا خود منصوریان بركنار شده تا یك ناجی دیگر برای نیمكت این تیم پیدا شود.
 در لیگ هجدهم، دو تیم سپیدرود و استقلال خوزستان كه در پایان هفته شانزدهم قعرنشین بودند، در پایان هم به دسته یك سقوط كردند و جایشان را به گل گهر و شاهین شهرداری بوشهر دادند، جالب آن‌كه الان همین دو تیم قعرنشین هستند و نامزدهای اصلی برای سقوط به لیگ یك به شمار می‌روند.