تاج بی‌تخت شد

گزارش روز شنبه جام جم تایید شد؛ تاج از ریاست فدراسیون کناره‌گیری کرد

تاج بی‌تخت شد

 روزنامه جام جم روز شنبه تنها روزنامه‌ای بود که درباره وضعیت جسمانی مهدی تاج و احتمال قوی استعفای او گزارش نوشت. اگرچه درباره پیش‌بینی استعفای او مقاومت شد؛ اما دیروز سرانجام مدیران فدراسیون فوتبال تایید کردند که مهدی تاج استعفای خود را به وزیر داده است.
حقیقت این بود که با وجود تاکید فراوان پزشک معالج تاج، امکان ادامه فعالیت برای رئیس فدراسیون فوتبال وجود نداشت. پزشک معالج گفته بود که سمت تاج در فدراسیون فوتبال سرشار از حاشیه و بحران‌‌های اضطراب‌زاست. به این دلیل ضروری است که خیلی زود عطای کار را به لقایش ببخشد.
البته فدراسیون فوتبال با بن‌بست‌های عجیبی هم روبرو بود که بیرون رفتن از آنها تقریبا محال به نظر می‌رسید. وضعیت نه‌چندان مناسب تیم امید و امیدهای کمرنگ تیم برای صعود به المپیک توکیو، وضعیت تیم ملی در رقابتهای مقدماتی جام‌جهانی، مشخص نبودن سرمربی تیم ملی بزرگسالان آن هم در فاصله کمتر از 3 ماه تا بازی پنجم تیم ملی، حاشیه‌های فراوان استخدام مارک ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی (از جمله مفاد قرارداد، زمان مرخصی و به‌خصوص میزان پرداختی به او و دو میلیون یورویی که به شکلی عجیب از حساب شستا پرداخت شد)، ناکامی تیم ملی فوتبال ساحلی در راه رسیدن به جام جهانی فوتبال ساحلی پاراگوئه (اول تا 10 آذر امسال که با قهرمانی پرتغال به پایان رسید) و اشتباهات عجیب داوری در لیگ این فصل که صدای همه تیمها و تماشاگران را درآورده از جمله مواردی  محسوب می‌شود که فدراسیون را تحت فشار شدید قرار داده بود و با این تفاسیر باید گفت مشکل پزشکی رئیس فدراسیون فوتبال، فرشته نجاتی بود تا او را از این وضعیت نجات دهد. تاج به همه این دلایل تحت فشار بود و به‌خصوص در ماجرای پرداخت پول به ویلموتس با دستور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از حساب ارزی پتروشیمی ماهشهر، نمایندگان مجلس را هم وارد گود دید و عرصه بر او تنگ‌تر هم شد.
تاج در روزهایی که بر فوتبال کشور ریاست می‌کرد، بحران‌های زیادی را تجربه کرد. ماجرای فینال جام حذفی فصل قبل که به سرعت به مساله امنیت ملی تبدیل شد، نتیجه مدیریت تاج بر فوتبال کشور بود. او که با کمترین خسارت، پیچ تند «کنار رفتن مدیران بازنشسته» را پشت سر گذاشت، هم خود بر مسند ریاست ماند و هم بسیاری از مدیران بازنشسته‌اش در کار خود باقی ماندند.
 سرنوشت نامعلوم فدراسیون
حالا فدراسیون فوتبال باید خیلی سریع تکلیف صندلی شماره یک را مشخص کند. طبق آیین‌نامه فدراسیون، در صورت استعفای رئیس، باید نایب رئیس اول سکان هدایت فدراسیون را بر عهده بگیرد. در حالی که فدراسیون فوتبال با کناره‌گیری علی کفاشیان از 19 اسفند سال گذشته، فدراسیون فوتبال دیگر نایب رئیس اول ندارد. در این مورد، آیین‌نامه سکوت کرده و احتمالا باید نگاه‌ها به سمت نایب رئیس دوم و رئیس سازمان لیگ بچرخد:‌ حیدر بهاروند که او بازنشسته است. در چنین شرایطی چه باید کرد؟‌ همه از وجود یک باتجربه در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال صحبت می‌‌کنند: محمود اسلامیان. او که سابقه مدیریتی بسیار قابل توجهی دارد و نقش پررنگی هم در رئیس شدن تاج داشت، متاسفانه نمی‌‌تواند به جای تاج روی صندلی شماره یک فدراسیون فوتبال بنشیند چون او بازنشسته است و اولین بازنشسته‌ هیات رئیسه بود که استعفا کرد. دیگر اعضای هیات رئیسه مانند فریدون اصفهانیان و عبدالکاظم طالقانی هم مانند تاج، ساکت، اسلامیان و بهاروند همگی بازنشسته هستند. در حقیقت تاج هیات رئیسه خود را به گونه‌ای چید که بعد از کناره‌گیری‌اش از قاعده هرم، عملا هرم متلاشی می‌شود. تنها فردی که می‌تواند موقتا سرپرست فدراسیون شود، محمود شیعی مدیرعامل باشگاه پیکان و نماینده مدیران باشگاه‌ها در هیات رئیسه است که هنوز مدرکی دال بر بازنشسته بودنش علنی نشده است.
حالا باید دید چه سرنوشتی بر فدراسیون فوتبال حاکم خواهد شد و وزارت ورزش چه تصمیمی خواهد گرفت. با توجه به مجموعه مواردی که ذکر شد و همین طور با توجه به حساسیت امور تیم ملی بزرگسالان و در پیش بودن پنجمین و ششمین بازی این تیم در مقدماتی جام جهانی (7 و 12 فروردین 99) و نامشخص بودن سرمربی تیم، ضروری است مجمع انتخابات رئیس فدراسیون فوتبال پیش از پایان سال برگزار شود.