تفتیان: امكانات كه هیچ،هوا هم نداریم

انتقاد دونده المپیكی ایران از شرایط موجود

تفتیان: امكانات كه هیچ،هوا هم نداریم

حسن تفتیان و انتقاد از وضعیت موجود. نماینده دوومیدانی 100 متر ایران در المپیك پیش رو بر این عقیده است كه وضعیت موجود نه این‌كه خوب نباشد، بلكه گریه‌دار است! او در مشهد بدون امكانات اولیه تمرین می‌كند تا هفت ماه دیگر در توكیو با رقبایش مسابقه دهد. این دونده المپیكی امكاناتش را در سطح مسابقات استانی هم نمی‌داند. تفتیان در هوای آلوده كه نباید تمرین كند اما برای این‌كه فرصت را از دست ندهد، با كپسول اكسیژن تمرین می‌كرد.
حسن كه قرار بود آذرماه برای تمرین به فرانسه برود هنوز به این سفر نرفته است. خودش در این مورد می‌گوید: «هنوز خبری از مجوز شورای برون‌مرزی نیست. در حالی كه قرار بود من آذرماه برای تمرین به فرانسه بروم، اما هنوز مشهد هستم. من در این شرایط خیلی ضرر می‌كنم. واقعا روزها به‌سرعت رد می‌شوند و من هم به‌رغم پیگیری دستم به جایی بند نیست. اگر قرار باشد من المپیكی همه انرژی‌ام را برای پیگیری كارهایم بگذارم دیگر به تمرین نمی‌رسم. معمولا ورزشكار المپیكی برنامه‌اش را به فدراسیون می‌دهد كه یا قبول می‌شود یا نه، من هم اوایل آبان‌ماه برنامه‌هایم را داده‌ام كه سرپرست فدراسیون هم قول حمایت صددرصد را داد. اردوی برون‌مرزی برای قهرمانی جهان داخل سالن داشتم كه حالا اولین آن انجام نشد.»
او با اشاره به آلودگی هوا حرف‌هایش را این طور ادامه می‌دهد: «اصلا شرایط خوبی نیست. سخت است و حتی تمرین در بعضی روزها به صلاح نیست. اما وقتی می‌بینم روز به روز به المپیك نزدیك می‌شوم، نمی‌توانم دست روی دست بگذارم. خیلی روزها من با كپسول اكسیژن تمرین می‌كنم. در واقع موقع استراحت برای تنفس بهتر از كپسول اكسیژن استفاده می‌كنم كه هم خنده‌دار است و هم ناراحت‌كننده. دروغ نگفته‌ام اگر بگویم امكانات اولیه را هم ندارم. من حتی روی خیلی از اتفاقات هم سرپوش می‌گذارم. تداركات اردوی من المپیكی حتی در حد مسابقات استانی هم نیست. تمرین تك و تنها بدون مربی، كه البته یكسری عدم هماهنگی‌ و برنامه‌ریزی‌ها هم شرایط را سخت‌تر می‌كند.» حسن در حالی از تمرین بدون مربی حرف می‌زند كه ظاهرا قرار بوده با «اونتانن» تمرین كند. خودش ادامه می‌دهد: «فدراسیون با او قرارداد ندارد كه بخواهد به من برنامه تمرین بدهد. البته من در جلسه‌ای با صالحی‌امیری خواستم تا به خاطر المپیك ویژه‌تر نگاه كند. چرا كه همه رقبایم امكانات عجیب و غریبی دارند اما من حداقل‌ها را هم ندارم. او قول حمایت همه جوره را داد اما متاسفانه در اردو خبری نیست. من حالا باید یكسری از تمریناتم را انجام دهم و دو، سه ماه قبل از المپیك فایده ندارد، اما حالا فقط زمان را از دست می‌دهیم.
تفتیان در پایان می‌گوید: «من در برنامه‌ام جایی برای قهرمانی آسیا ندارم. چند مسابقه تداركاتی اروپایی دارم كه فعلا مشخص نشده است. من قرار بود برای قهرمانی جهان آماده شوم، حالا هم فرصت زیادی ندارم، دو ماه و ده روز، باید برای این رقابت‌ها آماده شوم تا با نتیجه خوب وارد فاز تمرین جدی و اصلی‌ام برای المپیك شوم.»