مشکل خاصی نیست!

گفت‌وگو با رئیس مركز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت درباره مشکلات این روزهای بیماران خاص

مشکل خاصی نیست!

پیرمرد، دفترچه قرمزرنگش را در دست می‎گیرد و بغض می‏كند. متصدی داروخانه چند دقیقه قبل، به او خبر داده كه پانسمانش را ندارد. این چندمین داروخانه‎ای است كه او، سر می‏زند و پانسمان را پیدا نمی‎كند. پیرمرد نوه‏اش بیماری پروانه‏ای دارد، بیماری‌ای كه جزو فهرست، بیماران نادر است. این داستان حال و روز بیماران خاص است. فرقی هم ندارد كه سعید نمكی، وزیر بهداشت بگوید كه تحریم‎های آمریكا، باعث نشده تا مردم نگران تامین دارو باشند. حقیقت اما در داروخانه‎ها جریان دارد، در دستان بیمارانی كه به دنبال داروی نایابشان، در به در داروخانه‎های شهرند. هرچند كه مهدی شادنوش، رئیس مركز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت هم مانند وزیر، معتقد است كه حال بیماران خاص، خوب است.

تعریف وزارت بهداشت از بیماران خاص چیست؟
اصطلاحی به نام بیماران خاص در دنیا وجود ندارد. برای بیماران نادر اما تعریفی وجود دارد و به بیماری‌ای گفته می‎شود كه در هر 9000 نفر جمعیت، یك نفر به آن مبتلا باشد. بیمارانی كه به مدت زمان طولانی درگیر آن بیماری هستند و درمان بیماری، هزینه‎های زیادی را برای خانواده‌ها ایجاد می‎كند.
 در حال حاضر، چند بیماری، در گروه بیمارهای نادر قرار دارد؟
9 بیماری خاص در فهرست وجود دارد. بیماری‎هایی مانند تالاسمی، بیماری‌های متابولیك، ام‌اس، پروانه‌ای، اوتیسم، همودیالیزی، هموفیلی و حتی اختلالات كلیوی و دیالیزی، به عنوان بیماران نادر و خاص در ایران، شناخته می‎شوند. اما برنامه وزارتخانه این است كه 43 بیماری خاص، نادر و صعب‏العلاج را در فهرست قرار دهد تا از اعتبارات و حمایت‎های وزارتخانه استفاده كنند.
 بیماران ای‌ال‌اس و نورپاتی هم تقاضا دارند در این گروه قرار بگیرند. برای آنها چه كاری انجام شده است؟
براساس شاخص‎هایی كه داریم، بیماران سالانه در فهرست بیماران خاص، نادر و صعب‏العلاج قرار می‏گیرند. همه چیز سیستماتیك انجام می‎شود و به تدریج همه بیماران در این فهرست قرار خواهند گرفت.
 برای در فهرست قرار گرفتن چه شاخص‎هایی را در نظر می‎گیرید؟
این كه چه تعداد از جمعیت بیماری در كشور وجود دارد، به عنوان مثال، در جهان، بیماری نادری وجود دارد كه تنها شش نفر به آن مبتلا هستند، یك نفر از آنها هم در ایران زندگی می‎كند. میزان اعتباراتی كه ما داریم و هزینه‎های تامین دارو و تجهیزات هم از مواردی است كه به آن توجه می‎كنیم.
 بیماری این شخص چیست؟ او هم جزو فهرست بیماری‎های نادر است؟
یك بیماری پوستی است. اگر بیماری موردی مانند این بیمار، وجود داشته باشد، او را تحت حمایت قرار می‎دهیم.
 نام بیماری چیست؟
خاطرم نیست.
خیلی زود فراموشش نكردید؟‌
بسیاری از پزشكان هم نام این بیماری را نمی‌دانند. این بیماری، روتین نیست.
 این روزها، جدی‌ترین مشكل بیماران خاص چیست؟
حقیقت این است كه تحریم‎ها برای ما سخت بوده است، اما كمترین عوارض و آسیب را بیماران خاص و نادر دیدند.
 اما داروی برخی از بیماران خاص در دسترس نیست، چه برنامه‌ای برای تأمین این داروها دارید؟
در حال حاضر مشكلی برای تامین دارو و تجهیزات پزشكی برای بیماران خاص نداریم. در ماه‎های آینده هم با رایزنی‎هایی كه داشتیم، امكانات و داروها را تامین كردیم، پس تقریبا نگرانی وجود ندارد.
 اما بعد از تحریم‌های دارویی و تجهیزات پزشكی، بیمارانی مانند تالاسمی و ای‎بی، با مشكلات زیادی روبه‏رو شدند.
با معضل خاصی روبه‏رو نیستیم. تامین دارو انجام شده است. نظارت‎ها را هم بیشتر كردیم تا مصرف‏كننده واقعی به دارو و امكانات مورد نظر برسد. درست است كه تحریم‏ها، بیماران را تحت فشار قرار داده است، اما تدابیری اندیشیدیم تا بیماران، كمتر آسیب ببینند.
 ولی ما مشكلاتی را كه بیماران ای‎بی برای تامین پانسمان‎هایشان داشتند دیدیم.
آن مشكلات حل شده و پانسمان آنها هم تامین شده‏‎ است.
مشكلات كمبود داروی بیماران هموفیلی كه چند ماهی است با آن روبه‎رو هستند، كی قرار است، برطرف شود؟
حوزه دارو نه به ما كه به سازمان غذا و دارو مربوط می‎شود و ‎سیاستگذاری در زمینه دارو، به عهده آ‎نهاست.
ولی یكی از حوزه‎های كاری شما، در زمینه رفع مشكلات بیماران خاص است.
درباره دارو، مشكلات را با سازمان غذا و دارو مطرح می‎كنیم، ولی آنها در امر سیاستگذاری و تامین دارو فعالیت می‎كنند.
خبر مرگ بیماران هموفیلی به خاطر كمبود دارو كه به شما مربوط است؟
من این خبر را نشنیدم، اما اگر حقیقت داشته باشد، باید مراحل تایید آن طی شود. باید مستندات مرگ به دلیل كمبود دارو، ارائه شود ولی خبر این چنینی می‎تواند نشانه‎ای از تحریم‌های ظالمانه آمریكا باشد؛ مانند آنچه برای خبر مرگ بیمار مبتلا به ای‌بی اتفاق افتاد. به این دلیل ما این خبر را تكذیب نمی‎كنیم.
 در حال حاضر جمعیت بیماران خاص چقدر است؟
در مجموع، جمعیت افراد مبتلا به 43 بیماری نادر، خاص و صعب‎العلاج، حدود 200 هزار نفر است.
 چقدر از این تعداد تحت‏ پوشش وزارتخانه است؟
نیمی از این تعداد، یعنی حدود صد هزار نفر را تحت حمایت داریم.
 در سال چقدر برای این بیماران هزینه می‌شود؟
بسته حمایتی كه برای سال 98 درنظر گرفته شده است، یعنی بودجه امسال، هزار میلیارد تومان است.
 به نظرتان این میزان كافی است؟
حقیقت این است كه در هیچ جای دنیا، برای بیماران نادر این قدر هزینه نمی‏شود. ما البته در تلاشیم كه بودجه را برای سال 99 افزایش دهیم تا بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم و تعداد بیماری‎های خاص بیشتری را هم تحت حمایت بگیریم.
 هر سال، به فهرست بیماری‎های خاص اضافه می‎شود، این در حالی است كه در بودجه آخر سال، لطف و عنایتی نمی‌بینیم. آیا نگاه وزارتخانه به بیماری‎های خاص با نگاه نمایندگان مجلس متفاوت است؟
منصفانه این است كه با رایزنی‎ها و تخصیص‎های به موقع، اعتبار مناسبی برای بیماران خاص، نادر و صعب‏العلاج درنظر بگیریم. به خاطر همین هم با نمایندگان مجلس جلساتی داریم و خواهیم داشت تا اعتبارات سال 99 را افزایش دهیم. سعی‏مان این است كه نگاه را تغییر دهیم.
 آیا بودجه‎ای كه مجلس برای بیماران خاص در نظر گرفته، بودجه‎ای است كه نیاز بیماران را رفع كند؟
در شرایط ویژه‎ای كه هستیم، در تحریم‏ها و با تمام مشكلاتی كه داریم، توانسته‏ایم خوب عمل كنیم. با مذاكراتی كه انجام دادیم و خواهیم داشت، امیدواریم كه مشكلات حل شود. اولویت ما، تامین اعتبارات است. با وجود مشكلات هم توانسته‏ایم حدود 250 تخت دیالیزی را توسعه دهیم. امسال 1500 دستگاه دیالیزی نو را جایگزین دستگاه‏های كهنه كردیم. موضوع اینجاست كه نگاه وزارتخانه به بیماران خاص، ویژه است.
 به نظرتان بودجه سال 98 كافی بود؟
ما را با مجلسی‎ها در نیندازید.
 بودجه 98 به طور كامل در اختیارتان قرار گرفت؟
ما در حال رایزنی برای گرفتن بودجه 99 هستیم و درباره این موضوع نمی‎خواهم حرفی بزنم.
 این یعنی كه تخصیص بودجه به طور كامل انجام نشده است.
بگذارید ما بودجه 99 را بگیریم تا بعد.
 وزیر بهداشت پیشین درباره بیماران مبتلا به اس‌ام‌ای گفته بود كه آیا مردم موافقند سالانه برای این بیماران هزینه شود؟ این تفكر هنوز در وزارت بهداشت وجود دارد؟
به نظر می‏آید كه انعكاس این خبر، مناسب نبوده است. كارهایی كه در یكی‏ دو سال‎ گذشته برای بیماران خاص انجام شده، در مقایسه با سال‎های قبل خیلی خوب بوده است. موضوع این است كه وزیر بهداشت هم نگاه ویژه‏ای به بیماران خاص دارد.
آمارهای مختلفی از شیوع بیماری‌های روانی بین ایرانیان منتشر می‌شود‌، چقدر این آمارها درست است؟
باید دید كه كدام مركز تحقیقاتی و با چه اعتباراتی آماری را درباره ایران انتشار می‏دهد. باید به این سوال پاسخ داد كه آیا مركزی در خارج از ایران می‏تواند آماری از داخل ایران ارائه دهد؟ آیا آمار به دست آمده، میدانی است؟ اما آنچه كه اهمیت دارد این است كه برای جامعه ایرانی باید شادی ایجاد شود. مسؤولان امر باید تلاش كنند تا چارچوب‎های مناسبی برای بالا بردن شادی و حس امید به زندگی ایجاد كنند.
 ایرانی‏ها بیشتر مبتلا به كدام بیماری‌ها می‏شوند؟
نمی‎شود دقیقا مطرح كرد كه ایرانی‎ها بیشتر به كدام بیماری مبتلا می‎شوند، اما نگرانی درباره بروز بیماری سرطان زیاد است. البته بیماری سرطان، بیماری همه مردم دنیاست و همه با معضل ابتلا به سرطان روبه‏رو هستند. بیماری‎های كلیوی هم سالانه در حال افزایش است. هر سال حدود 7 تا 10 درصد احتمال ابتلا به بیماری‌های كلیوی افزایش پیدا می‎كند. این اتفاقات هم به خاطر تغییر سبك زندگی است. تغذیه نامناسب، عدم تحرك كافی و زندگی شهرنشینی كه اغلب ایرانی‎ها با آن‎ها روبه‏رو هستند، باعث می‏شود تا ابتلا به سرطان و بیماری‎های كلیوی افزایش پیدا كند. اتفاقی كه البته همه خانواده‎های ایرانی هم با آن روبه‏رو هستند.
كدام‌یك از این بیماری‌ها بیشتر به مرگ منجر می‏شود؟
هر بیماری اثرات خود را دارد. حقیقت این است كه سرعت رشد بیماری سرطان در جامعه ایرانی بالاست اما همین بیماری، تا 50‌درصد قابل درمان است. درصورتی كه بیمار در زمان مناسب مراجعه كند و تحت درمان قرار بگیرد، اتفاقا سرطان هم درمان می‎شود. سایر بیماری‎ها هم اثرات خود را دارند؛ درصورتی كه در زمان مناسب درمان شوند.