فهرست طولانی انتظار

فهرست طولانی انتظار


 حدود 25 هزار نفر در فهرست انتظار پیوند اعضا قرار دارند. این در حالی است كه حدود 2500 تا 4000 نفر سالانه در ایران در تصادفات جاده‎ای دچار مرگ مغزی می‏شوند، كسانی كه امكان اهدای عضو دارند؛ اما آمار پیوند اعضا در بیمارستان‎‌ها خیلی كم است. در سال‎های 96 و 97 كه بالاترین آمار اهدای اعضا را در كشور داشتیم، تنها هزار اهدای عضو در كشور انجام شد.
حدود هفت تا ده نفر روزانه، به دلیل این كه آمار پیوند عضو كم است، جان خود را از دست می‎دهند. ریشه حل مشكلات اهدای عضو، در فرهنگسازی است.
 حقیقت این است كه خیلی‌ها با تعریف مرگ مغزی آشنا نیستند و مرگ مغزی را با كما اشتباه می‏گیرند. آنها فكر می‎‏كنند كه احتمال برگشت در مرگ مغزی وجود دارد، این تفكر اما درست نیست.  مجهزترین و پیشرفته‏ترین تجهیزات پزشكی در بخش پیوند بیمارستا‏ن‌های كشور قرار دارند، انواع پیوند در ایران انجام می‎شود، اما آمار اهدای عضو خیلی كم
است.
كلیه بیشترین درخواست پیوند را نسبت به اعضای دیگر دارد. در سال‎های اخیر، افزایش 40‌درصدی اهدای عضو اتفاق افتاده است، این آمار اما می‎تواند بیشتر هم باشد. كارهای زیادی برای افزایش تمایل خانواده‏ها به اهدای عضو باید انجام گیرد.
 با آموزش مناسب در سال‎های اخیر در استان‌هایی كه پیشتر آمار اهدای عضو در آنها صفر بوده، اهدای عضو انجام گرفته است. این نشان می‎دهد با آموزش و فرهنگ‎سازی می‎توان آمار اهدای عضو را بالا برد.
در حال حاضر استان‎های چهارمحال و بختیاری، كهگیلویه و بویراحمد و یزد بالاترین آمار را در اهدای عضو دارند. با آموزش مناسب، می‎توان آمار استان‎های دیگر را هم در اهدای عضو افزایش داد.
وزارت بهداشت، با حمایت رسانه‎ها، ارگان‌ها و اداراتی مانند شهرداری‌ها، برنامه‏های زیادی دارد. امروز در آرامستان‎ها قطعات ایثار وجود دارد، كه در آن‌ به خانواده‎های اهداكننده عضو خدمات ویژه می‎دهند. برنامه‎های جشن نفس در همه استان‌ها برگزار می‏شود.
برنامه‎های تشویقی و شناسایی خانواده‏ها هم وجود دارد تا تمایل خانواده‎ها به اهدای عضو افزایش پیدا كند. فرهنگ‌سازی در این زمینه خیلی مهم است.
این كه به جای به خاك سپردن عزیزی، بتوان از عضو او كه پس از مرگش می‎تواند امكان حیات داشته باشد، به شخص دیگری حیات دوباره دهیم؛ این می‎تواند ارزشمند باشد. مهم اما این است كه خانواده‌ها به دركی برسند كه خودشان تمایل برای همكاری را اعلام كنند، اتفاقی كه با حمایت رسانه ملی و ارگان‌ها قابل انجام است.