قیام خومخواهان

مراسم تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی و یارانش با حضور میلیونی مردم تهران برگزار شد

قیام خومخواهان

پس از تشییع باشكوه پیكر سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی و یارانش در شهرهای مختلف عراق و سپس اهواز و مشهد، دیروز مردم تهران میزبان پیكر شهدا بودند و حق میزبانی را ادا كردند. از اولین ساعات صبح دیروز خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران، مملو از جمعیت بود و مردم با حضور میلیونی در مراسم تشییع پیكرها، جهان را شگفت‌زده كردند. مردم با در دست داشتن تصاویری از سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، شعار مرگ بر آمریكا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر انگلیس سر می‌دادند و خواهان انتقام سخت ترور سردار سلیمانی بودند. پس از تشییع باشكوه پیكر سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی و یارانش در شهرهای مختلف عراق و سپس اهواز و مشهد، دیروز مردم تهران میزبان پیكر شهدا بودند و حق میزبانی را ادا كردند. از اولین ساعات صبح دیروز خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران، مملو از جمعیت بود و مردم با حضور میلیونی در مراسم تشییع پیكرها، جهان را شگفت‌زده كردند. مردم با در دست داشتن تصاویری از سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، شعار مرگ بر آمریكا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر انگلیس سر می‌دادند و خواهان انتقام سخت ترور سردار سلیمانی بودند.

همه غافلگیر شدند
جمعیت مردمی كه دیروز برای حضور در مراسم تشییع پیكر سردار دل‌ها حضور یافته بودند آنقدر بی‌سابقه بود كه با وجود پیش‌بینی‌های صورت گرفته، همه را غافلگیر كرد.  بسیاری از مردم با توجه به این كه زمان اقامه نماز، ساعت 8 صبح اعلام شده بود، یكی دو ساعت قبل از مراسم راهی دانشگاه تهران شدند با این تصور كه بتوانند در دانشگاه یا اطراف آن نماز را اقامه كنند؛ اما از همان ساعات اولیه صبح، جمعیت آنقدر زیاد بود كه حتی قبل از ساعت 7 نیز تا شعاع یكی دو كیلومتری دانشگاه مملو از جمعیت بود و امكان جلو رفتن نبود.  با این كه خطوط مترو و اتوبوسرانی هم با ظرفیت كامل كار می‌كردند، اما با توجه به انبوه جمعیت در خارج ایستگاه‌ها، برخی ایستگاه‌ها از جمله چهارراه ولی‌عصر برای خروج مسافران مجبور به گشودن درهای خروج اضطراری شدند.  فشردگی جمعیت در طول مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران كه محل آغاز مراسم تشییع بود، آنقدر زیاد بود كه بسیاری از مردم از نزدیك شدن به ماشین حمل پیكر شهدا منصرف شدند و صرفا به حضور در دریای جمعیت تشییع‌كننده بسنده كردند.
شبكه روسیا الیوم در گزارشی اعلام كرد: جمعیت متراكم و به هم پیوسته‌ای كه تا چند كیلومتری اطراف دانشگاه تهران برای تشییع پیكر ژنرال سلیمانی آمدند، بزرگ‌ترین مراسم تشییع در تاریخ است.
روزنامه لوفیگارو فرانسه با انتشار تصاویری از مراسم تشییع پیكر سردار شهید قاسم سلیمانی نوشت: اگر نگوییم جمعیتی بیشتر از جمعیت حاضر در مراسم تشییع (امام) خمینی(ره) در این مراسم شركت كرده بودند‏، به همان اندازه حضور پیدا كرده بودند.
خبرنگار نیویورك تایمز در تهران هم نوشت: من همیشه راهپیمایی‌های ایران را پوشش داده‌ام، اما هیچ‌گاه این‌گونه نبوده است. اكنون مردم میلیونی آمده‌اند؛ دریایی بیكران از مردم از ساعت 6 صبح به محل آمده‌اند. در طول ۲۵ سال فعالیت در ایران تاكنون چنین چیزی ندیده‌ام.


خونخواهی؛ مطالبه اصلی شركت‌كنندگان
دستنوشته‌های زیادی با موضوع انتقام سخت از آمریكایی‌ها در دستان شركت‌كنندگان در مراسم تشییع میلیونی پیكرسردار حاج‌قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش به چشم می‌خورد.
شعارهایی از جمله نه تسلیم، نه سازش، نبرد با آمریكا هم از جمله شعارهای غالب در مراسم تشییع دیروز بود.
جمعی از شركت‌كنندگان تهرانی در مراسم تشییع پیكر سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی، طومار خونخواهی امضا می‌كردند.
دانشجویان و جوانان تهرانی كفن‌پوشان در مراسم تشییع پیكر سردار سلیمانی به عزاداری پرداخته و آمادگی خود را برای انتقام از آمریكای جنایتكار اعلام می‌كردند.
دانشجویان انقلابی دانشگاه تهران با حمل پرچمی پیام خود را به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به رسانه‌ها و مردم دنیا مخابره كردند.
دانشجویان روی این پرچم ۵۰ متری نوشته‌ بودند « منطقه را جهنم جنایتكاران خواهیم ساخت».



خانه‌های عنكبوتی دشمنان فرو خواهد ریخت
زینب سلیمانی، فرزند سردار شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی در سخنانی كه پیش از آغاز نماز بر پیكر پدرش ایراد كرد خطاب به رهبر انقلاب عنوان كرد: آقای من، پدرم برای اطاعت از شما كه ولی فقیه هستید ما را تربیت كرده است. پدرم افتخارش این بود كه سرباز شماست، او جانش را فدا كرد تا سرباز شایسته شما باشد.
وی گفت: نكند خدای نكرده شهادتش اندوهی بر چهره مبارك شما بنشاند. ما پدر خودمان، برادران و فرزندان‌مان را در راه ولایت تقدیم می‌كنیم تا خدای نكرده شما احساس تنهایی نكنید.
زینب سلیمانی ادامه داد: آمریكا و صهیونیسم بدانند شهادت پدرم موجب بیداری بیشتر فطرت انسان‌ها در جبهه مقاومت شده و روزگار آنها را تیره و تار و خانه‌های عنكبوتی آنها را فرو خواهد ریخت.



هنیه: سردار سلیمانی شهید قدس است
صادق آهنگران پیش از آغاز مراسم تشییع پیكر شهدا به مداحی پرداخت و میثم مطیعی، نوحه‌خوانی كرد.
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و زیاد نخاله، دبیر كل جنبش جهاد اسلامی و شیخ نعیم قاسم، جانشین دبیرکل حزب‌ا... لبنان از جمله مهمانان مراسم تشییع پیكر سردار سلیمانی بودند.
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر جنبش جهاد اسلامی فلسطین حماس طی سخنانی كه برای جمعیت نمازگزار در مراسم تشییع پیكر پاك و سرافراز شهید سپهبد قاسم سلیمانی بیان كرد، گفت: من اعلام می‌كنم كه پروژه مقاومت در سرزمین فلسطین همچنان ادامه خواهد یافت، سست نخواهد شد و عقب نشینی نخواهد كرد و این ترورها و شهادت‌ها بر توانمندی، ثبات و استقامت و اصرار ما در ادامه راه خواهد افزود و ما این راه را تا آزادی قدس و سرزمین فلسطین و آزادی اراده انسان‌‌های منطقه به یاری خداوند ادامه خواهیم داد.
وی ادامه داد: در این اجتماع عظیم اعلام می‌كنیم فرمانده شهید سلیمانی كه همه زندگی خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین به سر برد و در راس فرماندهی نیروی قدس سپاه بود، «این فرمانده بزرگ شهید قدس، شهید قدس، شهید قدس» است.
هنیه گفت: ما به ایران آمده‌ایم تا به رهبر معظم انقلاب حفظه ا...، دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران شهادت فرمانده بزرگ حاج‌قاسم سلیمانی را تسلیت و تعزیت بگوییم. وی افزود: ما به اینجا آمده‌ایم تا به خانواده شهید سلیمانی، فرزندان، همه بستگان و پرچمداران مقاومت علیه توطئه‌های صهیونیستی و آمریكایی تسلیت بگوییم.



نماز متفاوت
در روز رستاخیز تهران و وداع تاریخی مردم مؤمن و قدرشناس آن با سردار بزرگ و پر افتخار اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران حضور یافتند و بر پیكر مطهر این شهید عالی‌مقام، مجاهد بزرگ ابومهدی المهندس و دیگر شهدای جنایت اخیر رژیم تروریست آمریكا نماز اقامه كردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در این مراسم كه با حضور چند میلیونی مردم و همچنین رؤسای قوای سه‌گانه، مسؤولان لشكری و كشوری، همرزمان شهید و جمعی از عناصر مهم جبهه مقاومت از جمله اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، زیاد النخاله دبیركل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و شیخ نعیم قاسم جانشین دبیركل حزب‌ا... لبنان در فضایی آكنده از حسرت آسمانی شدن حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، رهبر انقلاب اسلامی در نماز، خداوند را برای بزرگ داشتن مجاهدان راه خود به‌واسطه فوز و توفیق عظیم شهادت، حمد و سپاس گفتند و علو درجات آن شهدای عالی‌مقام را مسألت كردند.
پس از اقامه نماز، تشییع با شكوه پیكر مطهر شهید سلیمانی و دیگر شهیدان مقاومت از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی آغاز شد و مردم انقلابی تهران نگین درخشان و بی‌بدیل مقاومت و یاران مجاهدش را تشییع كردند.
نماز دیروز رهبر معظم انقلاب بر پیكر شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش، نماز متفاوتی بود؛ نمازی كه با بغض و اشك‌های ولی امر مسلمین جهان در بعضی بخش‌ها همراه بود و حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای چند مرتبه در حین قرائت نماز (خصوصا وقتی ذكر اللهم انا لا نعلم منهم الا خیرا را خواندند) به دلیل بغض مكث كردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در نمازی كه دیروز بر پیكر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان ایشان اقامه كردند با حال و هوایی خاص، سه مرتبه این دعا را خواندند: «اَلحمدُ لله الذی رزقنا الشهاده فی سَبیله، اَلحمدُ للهِ الذی رزقنا الجَهاد فی سَبیلِ الاِسلام.» [سپاس خداوندی را كه شهادت در راهش را روزی ما گرداند و سپاس خداوندی را كه جهاد در راه اسلام را روزی ما كرد.]
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در این نماز، عباراتی را به كار بردند كه به همین شهدا اختصاص داشت. عبارات خاص ولی امر مسلمین در اقامه نماز بر پیكر شهدای سرافراز اسلام به شرح زیر است:
اللّهُمَّ انّ هولاء المُسَجّون قُدّامَنا عبادك ‎‏وَابْنُ عبادك وَابْنُ امائك نَزَلَوا بِك وَاَنْتَ خَیرُ مَنْزُولٍ بِهِ
[خداوندا این كفن‌شدگان كه در پیش پای ما قرار دارند، بندگان تو اند و فرزند بندگان تو و فرزند كنیزان تو‌اند. نزد تو فرود آمده و تو بهترین كسی هستی كه نزد او فرود می‌آیند.]
اللهُمَ انهم مُحتاجون اِلی رَحمَتك و انتَ غَنی عَن تعذیب عِبادُك
[خداوندا آنها، محتاج رحمت تواند و تو از عذاب بندگانت بی‌نیاز هستی.]
اللّهُمَّ إِنْ كانَوا مُحْسِنین فَزِدْ فِی إِحْسانِهِم وَ إِنْ كانَوا مُسِیئین فَتَجَاوَزْ عَنْهُم.
[خداوندا اگر اینان، نیكوكار بودند، بر نیكوكاریشان بیفزا و اگر گناهكار بودند، از گناهشان درگذر.]
اللهُمَّ إِنَّا لَانَعْلَمُ مِنْهم إِلّا خَیراً وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهم مِنَّا
[خداوندا ما جز نیكی از آنها چیزی نمی‌دانیم و تو نسبت به آنها داناتری]
اللُهم صَلِّ عَلی مُحمد و آل مُحمدِ اللهُم ادخلهُم فی رَحمتك و رِضوانك
[خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست و آنها را در رحمت و بهشت رضوانت وارد كن.]
اللهُم اِنك توفیتهُم مُتلطخین بِدمائهم فِی سَبیل رضاك مُستشَهدین بَینَ ایدیهِم مُخلصین فِی ذلك لوَجهك الكریم
[خداوندا تو در حالی آنها را قبض روح كردی كه در راه رضایت تو در خون خود غلتیده بودند و در برابر تو به شهادت رسیده و برای تو،‌ای پروردگار كریم، در این راه با اخلاص بودند.]
اللهُم فاعلِ دَرجاتِهم و احشُرهُم مَعَ مُحمدِ و آله الطاهرینَ و الحقنا بِهم و ارزُقنا الشَهاده فی سَبیلك یا مولای
[خداوندا پس بر درجات آنها بیفزا و آنها را با محمد و خاندان پاك و مطهرش محشور كن و ما را به آنها ملحق كن و شهادت در راهت را ‌ای مولای من (پروردگار من) روزی ما گردان.]
الحَمدُ للهِ الذی اكرم المُستشهدینَ فی سَبیله. اَلحمدُ لله الذی رزقنا الشهاده فی سَبیله. اَلحمدُ للهِ الذی رزقنا الجَهاد فی سَبیلِ الاِسلام.
[سپاس خداوندی را كه شهیدان در راهش را كرامت نهاد؛ سپاس خداوندی را كه شهادت در راهش را روزی ما گرداند و سپاس خداوندی را كه جهاد در راه اسلام را روزی ما كرد.]



سرداری برای همه مردم
سردار سلیمانی شخصیتی كاریزماتیک داشت و در زمان حیاتش هم همواره در نظرسنجی‌ها به‌عنوان محبوب‌ترین چهره در كشور معرفی می‌شد. از زمان شهادتش این محبوبیت بسیار بیشتر شد و از همان ساعات ابتدایی امواج گسترده‌ای از واكنش‌ها از سوی چهره‌های مختلف با گرایش‌های گوناگون سیاسی و همچنین اقشار مختلف مردم و چهره‌های مشهور شكل گرفت.  مراسم تشییع پیكر او در تهران نیز بیش از پیش محبوبیت او در میان اقشار مختلف را به نمایش گذاشت و حاضران در این مراسم محدود به یك قشر خاص از جامعه یا گروه‌های سیاسی نبودند و همه در كنار هم جمعیتی میلیونی از تشییع‌كنندگان را تشكیل دادند.