حاج قاسم به زبان کودکان

گفت‌و‌گو با رئیس مركز پویانمایی صبا و تهیه‌كننده پویانمایی «سردار سلیمانی»

حاج قاسم به زبان کودکان

پویانمایی یكی از مهم‌ترین گونه‌های برنامه‌سازی تلویزیون در حوزه كودك و نوجوان است و كارشناسان بسیاری نیز بر این عقیده هستند كه ساخت پویانمایی‌های آموزشی و تربیتی می‌تواند تاثیرات مثبتی هم روی كودكان و نوجوانان بگذارد. ضمن این‌كه پویانمایی در رشد شخصیتی نوجوانان و به خصوص كودكان نیز تاثیر بسزایی دارد. از این رو تولید و ساخت پویانمایی در حوزه زندگی شهدا و قهرمانان ملی و تاریخی و مذهبی می‌تواند تاثیرات بسزایی روی ذهن كودكان بگذارد. از طرفی یكی از بهترین و موثرترین راه‌های آشنایی كودكان و نوجوانان با قهرمانان و اسطوره‌های تاریخی و ملی و میهنی ساخت پویانمایی از زندگی این افراد است. از این رو مركز پویانمایی صبا مدت‌هاست چنین رویكردی را در دستور كار خود قرار داده و اقدام به تولید پویانمایی درباره زندگی تعدادی از شهدا با عنوان «چهل شاهد» به تهیه كنندگی محمدعلی صفورا كرده است، اما با شهادت سردار قاسم سلیمانی و همرزمانش مركز صبا ساخت پویانمایی از زندگی این شهید و سردار ملی را در دستور كار خود قرار داد و مدتی است نگارش و پژوهش و تحقیق این كار را آغاز كرده است كه طبق گفته رئیس مركز صبا و تهیه‌كننده و كارگردان قرار است تا سالگرد این شهید بزرگوار كار آماده پخش شود. ضمن این‌كه این مركز تولیدات دیگری نیز با این مضمون در دست تولید دارد. به همین بهانه جام‌جم با محمدرحیم لیوانی، رئیس مركز پویانمایی صبا و محمدعلی صفورا تهیه‌كننده و كارگردان این پویانمایی گفت و گویی پیرامون این اثر و مجموعه‌ای كه با این مضمون در دست تولید دارند، داشته كه در ادامه می‌خوانید.

سردار سلیمانی یكی از «چهل و یك شاهد»
مركز پویانمایی صبا به عنوان بزرگ‌ترین سفارش‌دهنده انیمیشن كشور نقش كلیدی در بخش رونق اقتصاد انیمیشن ایران دارد؛ چرا كه انیمیشن یك كالای فرهنگی و هنری است و حمایت از آن می‌تواند بسیار كارآفرین و درآمدزا باشد. به همین دلیل بانی تولید انیمیشن‌های بنام و خوبی برای رسانه ملی بوده است. این اواخر هم مجموعه‌ای با عنوان «چهل شاهد» را در دست تولید دارد كه شامل زندگی تا شهادت 40 شهید انقلاب و دفاع مقدس است كه نمایش اخلاق، رفتار و سبك زندگی آنان می‌تواند الگو و كلاس درسی برای مخاطبان تلویزیون به‌خصوص كودكان و نوجوانان باشد. كار نگارش این مجموعه به مناسبت 40 سالگی انقلاب از سال گذشته آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود تولید آن یكسال زمان ببرد و پخشش از سال آینده آغاز شود. این اثر به سفارش مركز پویانمایی صبا و به تهیه‌كنندگی محمدعلی صفورا تولید می‌شود. كمیك موشن یك تكنیك خاص و مرز میان انیمیشن و سینمای زنده است و می‌توان به‌راحتی به بخش‌های مستند ارجاع داد و به دلیل ظرفیت‌های بصری، روایی و واقعگرایانه آن، بهترین تكنیك برای ساخت مجموعه زندگی قهرمانان شهید انقلاب و دفاع مقدس است. با شهادت سردار قاسم سلیمانی پویانمایی با عنوان «سردار سلیمانی» هم به این مجموعه اضافه شد و هم اكنون در مرحله تحقیق و پژوهش و نگارش قرار دارد. تاكنون سه قسمت از مجموعه «چهل شاهد» مربوط به زندگی شهیدان محمد منتظرقائم، محمد جهان‌آرا و عبدالحسین برونسی ساخته و آماده نمایش شده است.


ادای دین ما به شهید سلیمانی
محمدرحیم لیوانی، رئیس مركز پویانمایی صبا در گفت و گو با جام‌جم درخصوص تولید مجموعه «چهل شاهد» بیان كرد: مجموعه چهل شاهد درباره چهل شهید برجسته موثر در روند انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و دفاع مقدس و دفاع از حرم را در برمی‌گرفت. با جنایتی كه آمریكا انجام داد، تهیه‌كنندگان پویانمایی كشور هم به تكاپو افتادند تا بتوانند نقش خودشان را ایفا و دین خودشان را به این شهید بزرگوار ادا كنند.
وی ادامه داد: دكتر صفورا تهیه‌كننده این مجموعه هم پیشنهاد دادند و ما هم از فردای شهادت سردار سلیمانی كلید تحقیق و نگارش یك قسمت را به نام این شهید بزرگوار زدیم تا برای سالگرد این شهید كار آماده پخش شود. البته تولید یك قسمت تنها كاری نیست كه ما در حال انجام آن برای شهید سلیمانی هستیم، بلكه دو سه تهیه‌كننده دیگر هم در حوزه تولید پویانمایی دست به كار شدند كه كارهایی را در این زمینه انجام بدهند تا یكی دو تا از این كارها برای چهلم شهید آماده پخش شود.
لیوانی درباره كارهایی كه در این زمینه در دست تولید دارد هم توضیح داد: چند تهیه‌كننده فعال شدند تا چند مجموعه در قالب‌های مختلف از جمله ساخت كلیپ با قالب پویانمایی و كار داستانی و زندگینامه را درباره این شهید بزرگوار تولید كنند. به تعبیری این دوستان ظرفیت‌های خود را به كار گرفته اند تا دین خود را ادا كنند.
رئیس مركز صبا افزود: ما در مجموعه‌های در حال تولیدمان هم بخشی را به سردار سلیمانی معطوف شده‌ایم؛ چه در بخش زندگینامه و چه در بخش رشادت‌ها و چه در حوزه پیامی كه شهید در حوزه استكبار‌ستیزی، مقاومت و انقلابی‌گری داشتند.
وی در توضیح مضمون این اثر نیز بیان كرد: این مجموعه كه در قالب چهل شاهد است، از دوران كودكی تا شهادت شهید سلیمانی را در برخواهد گرفت. تهیه‌كننده و كارگردان این اثر هم دكتر صفورا هستند و همگی در تلاشیم برای سالگرد شهید سلیمانی كار آماده پخش شود. اما همان‌طور كه پیش از این گفتم برنامه‌های دیگری هم داریم كه برخی از آنها تا چهلم ایشان آماده خواهد شد.
لیوانی گفت: مجموعه چهل شاهد در 40 قسمت 40 دقیقه‌ای است كه یك قسمت از آن را به شهید سلیمانی اختصاص داده‌ایم كه این یك قسمت برای سال آینده آماده خواهد شد. البته چهار قسمت از این مجموعه تاكنون آماده شده است و باقی قسمت‌ها نیز در دست تولید است. مخاطب این مجموعه نوجوانان و بزرگسالان هستند كه قرار است از شبكه‌های سراسری روی آنتن بروند.



از تولد تا شهادت
محمدعلی صفورا، تهیه‌كننده و كارگردان مجموعه چهل شاهد درباره ساخت این مجموعه و پویانمایی «سردار سلیمانی» به جام‌جم گفت: همان‌طور كه می‌دانید این مجموعه در قالب
 40 قسمت درباره زندگی چهل شهید بزرگوار است كه تاكنون سه قسمت از این مجموعه ساخته شده است؛ شهید محمد منتظرقائم، شهید محمد جهان‌آرا و شهید عبدالحسین برونسی. از زمانی هم كه سردار قاسم سلیمانی به شهادت رسیدند تصمیم بر این شد یك قسمت از این مجموعه هم به ایشان اختصاص داده شود. از این رو عنوان مجموعه به «چهل و یك شاهد» تغییر خواهد كرد. ضمن این‌كه در هر قسمت از این مجموعه مخاطب با زندگی شهید از زمان تولد تا شهادت آشنا می‌شود و سیر داستان این‌گونه است.
وی درباره ویژگی یك قسمت از كار كه به نام شهید سلیمانی است، افزود: شهید سلیمانی یكی از شهدایی است كه همه مردم ایران تحت تاثیر ایشان و این شهادت قرار گرفتند و خودتان هم دیدید كه چه بدرقه باشكوهی از سردار و همرزمانشان كردند. بنابراین نوع نگاه به زندگی ایشان هم باید با حساسیت خاص خودش باشد. یعنی باید ببینیم روی كدام بخش از زندگی ایشان تمركز بیشتری داشته باشیم. یعنی ممكن است در مقطعی كه در دهه اخیر در سوریه بودند بیشتر تمركز كنیم. از این رو ممكن است از روی بخش‌های دیگر زندگی ایشان سریع‌تر بگذریم تا به این بخش از زندگی شان برسیم. از طرفی به دلیل مخاطب این مجموعه كه عامه مردم هستند، این بخش از زندگی می‌تواند اطلاعات و آگاهی بیشتری از تلاش‌ها و زحمت‌هایی كه این شهید كشیدند، به مخاطب بدهد.
صفورا در ادامه توضیح داد: از آنجا كه نویسندگی كار را نیز به‌عهده دارم، در تلاشیم هر چه زودتر كار تحقیق و نگارش به پایان برسد تا كار به مرحله بصری برسد كه بسیار زمان بر است. البته همزمان پیش‌تولید كار را هم آغاز می‌كنیم و امیدواریم بتوانیم تا سالگرد شهید كار را آماده پخش كنیم.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا قرار است از حضور چهره‌های مشهور برای صداپیشگی این قسمت از مجموعه دعوت به همكاری شود هم گفت: بحث صداپیشگی كار به سفارش‌دهنده اصلی این كار برمی‌گردد. چون تهیه‌كننده اصلی مركز صباست و این مبحث به بودجه و مدیریت كار برمی‌گردد. از طرفی نمی‌خواهیم از ساختار كلی مجموعه فاصله بگیریم. بنابراین به بحث صداپیشگی و حضور به قول شما چهره‌های مشهور هنوز فكر نكرده‌ایم. چون بقیه ساختار مجموعه به هم می‌ریزد. البته اگر شرایط مهیا شود و بحث هزینه‌ها هم که بحث مهمی در این زمینه است، ممكن است از حضور چهره‌های سینمایی هم در این كار استفاده كنیم.
صفورا در پایان نیز درباره نیاز كودكان و نوجوانان به ساخت چنین پویانمایی‌هایی تاكید كرد: اصولا این مجموعه با هدف الگوسازی برای مخاطب در وهله نخست نوجوان، كودك و عام ساخته می‌شود. بنابراین وقتی ما مقاطع مهمی از زندگی شهدای عزیزمان را بازسازی می‌كنیم، قطعا مخاطب با دیدنش آموزش و آشنایی با آن عزیز برایش اتفاق می‌افتد. به خصوص مقاطع جوانی كه به جنبه‌های اخلاقی، رفتاری و تربیتی و دین‌خواهی شهید توجه شده است. به همین دلیل تمام ساعات شبانه‌روز من وقف ساخت مجموعه پویانمایی‌های زندگی شهدا شده است. حتی ساعات تدریس دانشگاه را كم كرده‌ام تا بتوانم اثری ماندگار و در شأن شهدای بزرگوار ایران اسلامی به یادگار بگذارم.