قهرمانان ملی و فرهنگ جدید برای دانش آموزان

قهرمانان ملی و فرهنگ جدید برای دانش آموزان



حجت‌الاسلام  همایون صدوقی
 سرپرست دفتر طراحی و تولید بسته‌های یادگیری
درحوزه برنامه درسی
 یك سری قوانین وجود دارد كه حین تالیف كتاب‌های درسی باید رعایت شود.
 یكی از این قوانین این است كه موضوعاتی همچون ایثار و شهادت باید در كتاب‌های ادبیات فارسی، مطالعات اجتماعی، دین و زندگی و هدیه‌های آسمانی گنجانده شود كه البته در عین حال تلاش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی این است كه این مباحث دركتاب‌های رشته‌های علوم پایه و تجربی نیز وارد شود.
هم اكنون مضامینی همچون ایثار و شهادت با حجمی قابل توجه در كتاب‌های درسی مدارس وجود دارد، طوری كه می‌توان گفت درهر پایه تحصیلی حداقل در یك درس به این حوزه پرداخته شده، چرا كه گفتمان حاكم درسازمان پژوهش این است كه شخصیت‌های برجسته مقاومت، ایثار و ظلم ناپذیری به عنوان اسوه به دانش آموزان معرفی شوند. از جمله این شخصیت‌ها سردار شهید قاسم سلیمانی است كه نه اكنون بعد از شهادتش كه قبل از این اتفاق نیز تصمیم براین بود به عنوان یك الگوی رفتاری و شخصیتی به دانش آموزان معرفی شود.
برای رسیدن به این هدف و شكل دادن به ساختار شخصیتی دانش آموزان، با توجه به این كه آنها در كدام پایه و مقطع تحصیلی درس می‌خوانند از قالب‌های مختلف مثل شعر، داستان یا نثر جدی استفاده می‌شود. براین اساس هرچه به مقطع ابتدایی مخصوصا سه پایه اول آن نزدیك می‌شویم استفاده از زبان هنر، شعر و داستان در بیان مفاهیم ایثار و شهادت جدی تر می‌شود و هرچه از دوره ابتدایی دور و به مقاطع بالاتر نزدیك می‌شویم استفاده از نثر جدی غالب تر می‌شود. علت این است كه در دوره ابتدایی باید مفاهیم از كانال احساسات بیان شود ولی در مقاطع متوسطه باید از احساسات فاصله گرفته و ذهن و تفكر دانش آموزان را با مفاهیم مرتبط با مقاومت درگیر كنیم.
هدف ما در برنامه‌های درسی نیز رسیدن به این نقطه و محقق شدن رویكرد فطرت گرایی توحیدی است كه اگر بخواهد در شخصیت دانش آموزان بروز كند، باید خود را با صفت مقاومت پذیری درمقابل آلودگی‌های زمانه كه استكبار را القا می‌كند، نشان دهد.
وزارت آموزش و پرورش در واقع به دنبال این هدف است كه البته بی شك دست یافتن به آن دشوار است زیرا از یك سو باید استقلال شخصیت، حریت، آزادمنشی و تفكر و خلاقیت را در ساختار شخصیتی دانش آموزان نهادینه كند و از سوی دیگر از آنها بخواهد در راستای هویت بخشی به شخصیت شان از رهگذر معرفی شخصیت‌های برجسته انقلابی و چهره‌های مقاومت قدم بردارند.  با این حال یكی از اهداف دفتر تالیف كتاب‌های درسی، ایجاد فرهنگ جدید در دانش آموزان است نه فرهنگی كه مبتنی بر پذیرش صرف باشد بلكه فرهنگی كه
دانش آموزان آن را متفكرانه انتخاب می‌كنند و با این تفكر سالم به صورت خودخواسته همراه‌می‌شوند.