الگویی ارزشمند برای همه دانش‌آموزان

الگویی ارزشمند برای همه دانش‌آموزان

ابراهیم سحرخیز
 كارشناس آموزشی
شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی قهرمان ملی ماست و اضافه كردن زندگینامه این شهید گرانقدر به برنامه درسی اقدامی بسیار پسندیده در جهت آشنایی هرچه بیشتر دانش‌آموزان كشور با ابعاد شخصیتی او محسوب می‌شود.
البته این كار باید با نظر كارشناسان برجسته برنامه‌ریزی و تالیف كتاب‌های درسی انجام شود، زیرا تدوین كتب درسی كاری است تخصصی و عظمت شخصیت سردار سلیمانی ایجاب می‌كند به نحوی به زندگی او در كتاب‌های درسی پرداخته شود كه گیرایی و جاذبه لازم را برای دانش‌آموزان داشته باشد.
برای این منظور، با توجه به این كه ایشان می‌تواند از همان سنین كودكی به عنوان الگویی ملی به دانش‌آموزان معرفی شود، بهتر است زندگینامه حاج‌قاسم به درسی در یكی از كتاب‌های فارسی دوره ابتدایی تبدیل شود.
در این باره، نویسندگان درس زندگینامه سردار سلیمانی باید به این نكته توجه داشته باشند كه متن این درس باید تا حد ممكن ساده، صمیمی، جذاب و مختصر باشد تا زندگینامه این شهید ارجمند نیز مثل بسیاری دیگر از دروس كتاب‌های فارسی دوره ابتدایی به نوستالژی دانش‌آموزان این دوره تبدیل شود.
ویژگی‌های شخصیتی حاج‌قاسم كه به عنوان یك روستازاده به درجه سرلشكری در سپاه پاسداران رسید، به گونه‌ای است كه می‌توان زندگی او را بدون نیاز به بزرگنمایی و فقط با استفاده از اندكی مهارت نویسندگی، به داستانی جذاب برای كودكان و نوجوانان تبدیل كرد. از این رو، مولفان درس زندگینامه سردار سلیمانی باید با برجسته ساختن نقاط شاخص 40 سال تلاش و مجاهدت این سردار، ابعاد مختلف شخصیت او را به درستی به دانش‌آموزان معرفی كنند.
علاوه بر كتاب فارسی، كتاب تاریخ دوره دوم متوسطه كه به عنوان مبحثی عمومی برای دانش‌آموزان همه رشته‌ها تدریس می‌شود نیز می‌تواند بستری مناسب برای تبیین شخصیت سردار سلیمانی باشد. نویسندگان این كتاب می‌توانند با نگاهی عمیق و تخصصی اقدامات این شهید والامقام را به عنوان یكی از برجسته‌ترین و ملی‌ترین فرماندهان نظامی تاریخ انقلاب اسلامی به دانش‌آموزان معرفی كنند.
همچنین فعالیت‌های سردار سلیمانی در دوران دفاع مقدس و تلاش‌های ایشان برای اعتلای جایگاه مقاومت در منطقه و صدور پیام انقلاب به كشورهای همسایه موضوعاتی مهم برای معرفی این شخصیت بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی به دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه محسوب می‌شود.
بنابراین با توجه به عظمت شخصیت حاج‌قاسم كه می‌تواند الگویی ارزشمند برای همه دانش‌آموزان كشور در مقاطع تحصیلی گوناگون باشد، منتظر تحقق وعده وزیر محترم آموزش و پرورش برای اضافه شدن زندگینامه این شهید بزرگوار به كتاب‌های درسی هستیم.
 البته ممكن است برخی سازمان‌های جهانی كه نگاهشان به تربیت فرزندان با نگاه انقلاب ما متعارض است، واكنش‌هایی منفی نسبت به این اقدام وزارت آموزش و پرورش نشان دهند، اما این وزارتخانه نباید هیچ‌گاه واكنش‌های احتمالی این سازمان‌ها را برای تصمیم‌گیری درباره مطالب كتاب‌های درسی دانش‌آموزان ما مد نظر قرار دهد، بخصوص وقتی پای یك قهرمان ملی مثل سردار سلیمانی در میان باشد.