بــازتــاب انتقــام

رسانه‌های جهان درباره حمله ایران به پایگاه آمریكا در عراق چه گفتند؟

بــازتــاب انتقــام

در این روزهای بعد از شهادت سردار سلیمانی و همرزمانش، واكنش‌های سیاستمداران و مقام‌های كشورمان و آمریكا به یكدیگر در صدر اخبار جهان قرار دارد. بسیاری منتظر انتقامی بودند كه ایران وعده‌اش را داده بود و در این‌باره گمانه‌زنی می‌كردند. بامداد دیروز با حمله موشكی ایران به ‌پایگاه‌ آمریكا در عراق، انتظارها به سر رسید و این حادثه تیتر یك بسیاری از رسانه‌های خارجی شد. ما نگاهی به واكنش‌های برخی از این رسانه‌ها به پاسخ موشكی ایران به آمریكا انداخته‌ایم.

پوشش گسترده
هر چند مدتی است به واسطه حادثه تروریستی آمریكا در عراق و شهادت سردار سلیمانی، ایران در صدر اخبار جهان قرار گرفته است، اما دیروز جامه عمل پوشیدن وعده انتقامی كه ایران به آمریكا داده بود، بازتاب گسترده‌تری داشت و می‌توان گفت دیروز در شبكه‌های خبری بین‌المللی، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های سراسر جهان روز ایران بود. چند شبكه‌های تلویزیونی ضمن پوشش خبری حمله ایران به پایگاه‌ آمریكایی، سخنرانی رهبری در این‌باره را هم به صورت زنده پخش كردند. از این جمله شبكه‌های تلویزیونی سی‌ان‌ان، الجزیره، العربیه، المیادین، رویترز، الجزیره مباشر، العالم، پرس‌تی‌وی، المسیره، الاتجاه، المنار،
بی بی سی فارسی و الحدث بودند.



سریع و خشن
سی‌ان‌‌بی‌‌سی تیتر جالبی را برگرفته از نام یك فیلم سینمایی زد و به واكنش ایران لقب سریع و خشن داد. این رسانه آمریكایی نوشت: پاسخ ایران به آمریكا بسیار سریع و خشن بود و این یك خطر جدی است كه ممكن است موضوع از دست آمریكایی‌ها خارج شود. توقع نداشتیم ایران این‌قدر زود و خشن پاسخ دهد.


یك تكذیب
شبكه المیادین هم مثل بسیاری از رسانه‌ها به پوشش خبری این اتفاق پرداخت. خبرنگار این شبكه با اشاره به كتمان آمار تلفات نیروهای آمریكایی توسط رسانه‌هایشان گزارش داد: آمریكایی‌ها در گذشته هم كشته شدن نظامیان خود را تكذیب كرده بودند، اما گذشت زمان فاش كرد آنها دست به دروغ‌پردازی زده‌اند.
این شبكه همچنین بیان كرد:
 چهار موشك موقعیت نظامی آمریكا را در اربیل هدف قرار دادند و تلفات آمریكایی‌ها نیز تأیید شده است.
 رادار آمریكا در عین‌الاسد برای پاسخ به عملیات‌ تهاجمی مناسب نیست.
 بالگردهای آمریكایی در حال انتقال تلفات از پایگاه آمریكایی عین‌الاسد در عراق هستند.
 پایگاه نظامی عین‌الاسد كاملا ویران شده است.




حمله موشكی
شبكه سی‌بی‌اس گزارش‌هایی درباره حمله موشكی سپاه پاسداران به پایگاه نیروهای آمریكایی در عین‌الاسد عراق منتشر كرد و گفت سراسر اسرائیل وضعیت فوق‌العاده و آماده‌باش برقرار است و برخی منابع می‌گویند اگر آمریكا در صدد پاسخ برآید، حزب‌ا... لبنان نیز با موشك اسرائیل را هدف قرار خواهد داد.




سی‌ان‌ان گفت خلیج فارس
شبكه آمریكایی سی‌ان‌ان مراسم تدفین سردار قاسم‌ سلیمانی را پخش زنده می‌كرد و خبر حمله موشك‌های بالستیك ایران به پایگاه‌ آمریكا در عراق از زمان این رخداد تا روز بعد تیتر یك سایت این شبكه بود. سی‌ان‌ان در بخش‌های خبری مختلف به حمله ایران، ابعاد و نتایج آن پرداخت و از این شبكه اعلام شد «تاریخ باید ثبت كند این ترامپ بود كه خاورمیانه را باخت». همچنین خبرنگار سی‌ان‌ان حملات ایران به پایگاه‌های نظامی آمریكا را باران موشك توصیف كرد. البته این شبكه و همچنین فاكس ادعای كشته نشدن آمریكایی‌ها در این حمله را هم مطرح كردند؛ سی‌ان‌ان در خبری دیگر اما به نقل از یك مقام امنیتی آمریكایی اعلام كرد حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد، تلفات و كشته داشته است. یك اتفاق جالب دیگر در این رسانه به كار بردن نام خلیج فارس برای اولین‌بار بود. گفته می‌شود این شبكه پیش از این خلیج فارس را با عنوان خلیج یاد می‌كرد و برای اولین بار نوشت   persian_gulf #   
جان كربی، سخنگوی سابق پنتاگون هم در مصاحبه با سی‌ان‌ان بیان كرد: ایران حمله به پایگاه های آمریكا در عراق را با استفاده از نیروهای اصلی خود و از خاك خود انجام داد تا به آمریكا نشان دهد توان آسیب زدن به نیروهای این كشور را دارد. برای من روشن است كه آنچه ایرانیان انجام دادند كاملا آگاهانه بود و هدفش نه تنها ارسال پیامی به دونالد ترامپ به تلافی كشتن سلیمانی بود، بلكه آنها می‌خواستند نشان دهند توانایی وارد كردن آسیب جدی به نیروهای آمریكایی را دارند.


ساعات ترسناك
كارشناس شبكه آمریكایی ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: ما در این كشور ساعات خطرناكی را سپری می‌كنیم، آن هم فقط به خاطر تنش‌هایی كه ترامپ به وجود آورده است. دو چیز در اینجا كاملا روشن است. هیچ برنامه و فكری كه بعد از این موضوع چه واكنشی خواهیم داشت، وجود ندارد. هیچ راهبردی كه انتقام چطور انجام می‌شود، وجود ندارد. دومین واقعیت این است كشور در حال ورود به جنگ است، نه یك حزب خاص! ترامپ بعد از دو سال دروغگویی و انحراف مردم در حقیقت دیگر هیچ اعتباری ندارد. همین چند هفته گذشته رهبران كشورهای غربی و مهم‌ترین متحدان ما به رئیس جمهور آمریكا خندیدند! ما اكنون ساعات خطرناكی را می‌گذرانیم. ساعاتی كه حساس‌ترین منطقه در جهان در دهه‌های گذشته تا به حال تجربه كرده است.


دیگر واكنش‌ها

 نشریه انگلیسی ویك كه به طور همزمان در آمریكا هم منتشر می‌شود، تصویر یك كاریكاتور با محتوای ترس آمریكا از سردار قاآنی را روی جلدش منتشر كرد و تیتر زد: «انتقام ژنرال».

 خبرگزاری آسوشیتدپرس، واكنش یك مقام آمریكایی را انعكاس داد كه ابعاد این حادثه را كم توصیف كرده است. این مقام در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد اگر در این حملات كسی هم كشته شده باشد، تعداد كشته‌ها اندك است.

 رسانه‌های لبنانی از تدابیر شدید امنیتی در اطراف سفارت آمریكا در لبنان در منطقه عوكر خبر دادند.
 واشنگتن پست نوشت: سازمان هوانوردی فدرال آمریكا، پرواز هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی آمریكا بر منطقه خلیج فارس، دریای عمان و عراق را از بیم هدف قرار گرفتن اشتباهی ممنوع اعلام كرد.
 
 پایگاه عبری زبان اینتلجس تایمز: همه در انتظار اعلام یا توییت ترامپ هستیم. امیدواریم بتوانیم مجدد به رختخواب رفته و آرام بخوابیم.
 رسانه های عراقی: حشد الشعبی عراق آغاز عملیات پاسخ ویرانگر را اعلام كرد.

 المنـــار، تصــاویری از حمله موشكی
سپاه پاسداران به پایگاه آمریكایی عین الاسد در استان الانبار در غرب عراق منتشر
كرد.
  شبكه آر تی اعلام كرد جنگنده‌های ایرانی برای مقابله با جنگنده‌های آمریكایی كه از امارات به سمت مرزهای ایران به پرواز درآمدند، از پایگاه‌های خود به پرواز درآمدند.
 
  خبرنگار صدای آمریكا در پنتاگون به نقل از یك منبع اعلام كرد پایگاه نظامی تاجی در شمال بغداد هم هدف شلیك پنج راكت قرار گرفته است.
 
 برخی كانال های خبری عربی تصویری با تیتر «موشك‌های ایرانی به كجا می‌رسند» منتشر كردند و برد موشك‌های ایران را در این تصویر به نمایش گذاشتند.

 نیویورك تایمز تیتر زد: نمی‌توانیم به ترامپ به عنوان فرمانده كل قوا اعتماد كنیم.