از فدراسیون تكذیب؛ از دبیاسی تایید

ماجرای دبیاسی و فدراسیون فوتبال ایران چیست؟ چه کسی پشت این مذاکره است؟

از فدراسیون تكذیب؛ از دبیاسی تایید

فدراسیون فوتبال ایران مذاكره با دبیاسی مربی ایتالیایی برای نیمكت تیم‌ملی را به‌طور کامل تكذیب كرد. بلافاصله بعد از این تكذیب، او در مصاحبه‌ای اعلام كرد با ایران در حال مذاكره است و حتی روی جزئیات بحث می‌كنند. این بخشی از حرف‌های دیروز اوست: «در شرایط كنونی درباره جزئیات قرارداد در حال گفت‌وگو هستیم تا قرارداد را امضا كنیم. هنوز چیزی به پایان نرسیده و نمی‌توان تا پایان مذاكرات آن را نهایی دانست.»
اگر اظهارات مسؤولان فدراسیون فوتبال را باور کنیم، باید بگوییم دبیاسی با این اظهارات در واقع دنبال بازارگرمی برای خود است که این نوعی خودفریبی است. اگر هم  فدراسیون فوتبال در جریان مذاکره با دبیاسی نبود، نباید مذاکره با او را تکذیب می‌کردو یک سؤال مهمتر: اگر فدراسیون فوتبال که متولی فوتبال کشور است با دبیاسی مذاکره نکرده است، این مذاکره توسط چه فرد یا نهادی انجام شده است؟!
چند روز قبل فریدون اصفهانیان عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال به جام‌جم گفت هم گزینه خارجی مدنظر دارند و هم گزینه داخلی. ممبینی دیگر عضو هیات‌رئیسه هم فاش كرد وزارت ورزش بیشتر به سمت گزینه خارجی تمایل دارد. بنابراین فرضیه دوم می‌تواند به واقعیت نزدیك باشد، از این جهت كه در طول مذاكرات آخر با برانكو اصلا فدراسیون فوتبال بازی نبود و این وزارت ورزش بود كه به صورت مستقیم با مربی كروات مذاكره كرد. حالا این سوال پیش می‌آید كه نكند با توجه به اظهارات دبیاسی، وزارت ورزش مستقیما با مربی ایتالیایی مذاكره كرده باشد و آنها چندان در بازی نباشند؟
وزیر ورزش یك بار مسؤولیت این كار را برعهده فدراسیون فوتبال و شخص مهدی تاج گذاشت. او قرارداد 6/2میلیون دلاری با ویلموتس را آورد كه البته وزیر ورزش هم با آن موافقت كرد. سلطانی‌فر پروژه شكست تاج را تایید كرد. ویلموتس دو میلیون یورو نقد گرفت و حالا خواهان دریافت 6/2 میلیون یورو دیگر است!
بعد از آن اتفاق تلخ برای فوتبال ایران، وزارت ورزش تصمیم گرفت تا خودش با مربیان مستقیم رودررو شود. احتمالا در ماجرای مذاكره با دبیاسی هم فدراسیون فوتبال اصلا در جریان نیست كه آن را تكذیب كرده است. جالب اینجاست همین پنجشنبه گذشته فرهاد مجیدی رقم قرارداد این مربی را هم لو داد. بعد از جدایی استراماچونی از استقلال، یكی از مسؤولان سابق این باشگاه دبیاسی را به خلیل‌زاده و هیات‌مدیره پیشنهاد داد. منتها از آنجا كه باشگاه مشكلات مالی داشت تصمیم گرفت تا او را جذب نكند. مربی ایتالیایی از استقلال 5/1 میلیون یورو برای دو فصل درخواست كرده بود. معمولا مربیانی كه به تیم ملی می‌روند، رقم بالاتر می‌خواهند؛ البته این قانونی است كه در ایران وجود دارد. مثلا اگر افشین قطبی در پرسپولیس 500میلیون می‌گرفت در تیم ملی مربی 800 میلیونی شد! علی دایی هم در تیم ملی گران‌تر از باشگاهی بود. دبیاسی هم هیچ بعید نیست رقم بالاتر از این را درخواست كرده باشد. با توجه به این‌كه مسؤولان فدراسیون و وزارت ورزش ایران هم دست به خیر دارند و معمولا جیب مربیان را خوب پر پول می‌كنند هیچ بعید نیست با پیشنهاد دبیاسی یا مربی خارجی دیگری موافقت كنند تا او هرگز ناراحت از ایران نرود!
باید دید ظرف روزهای آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد. آیا فدراسیون فوتبال سرانجام یك گزینه ایرانی را معرفی می‌كند یا آن‌كه وزارت ورزش به هدف خود كه آوردن مربی خارجی است، می‌رسد؟ دیروز یكی از مسؤولان فدراسیون در این باره به خبرنگار ما گفت: «می ترسیم مربی خارجی بیاید و سه ماه بعد بشود مثل ویلموتس. یعنی كلی پول بگیرد و در نهایت غرامت هم بخواهد. در فدراسیون جمع‌بندی این بوده كه مربی ایرانی باشد. منتظریم تا وزارت ورزش هم نظر نهایی را بدهد.»