به شنیدن فجر بنشینید

ویژه‌برنامه‌های رادیو به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب

به شنیدن فجر بنشینید

همزمان با فرارسیدن چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر، شبكه‌های مختلف رادیویی در مجموع با 1525 برنامه، 163 عنوان و به مدت 753 ساعت به موضوع دهه فجر انقلاب اسلامی می‌پردازند كه از این میزان برنامه، 469 برنامه در قالب 60 عنوان و به مدت 399 ساعت به صورت ویژه خواهد بود. در ادامه با برخی از این برنامه‌ها آشنا می‌شویم.

 ویژه برنامه‌های 22 بهمن
 رادیو ایران: ساده مثل صبح، روز خوب پیروزی،جشن پیروزی.
 رادیو فرهنگ: سپیده رهایی
رادیو ورزش: میدان آزادی
رادیو سلامت: با ویژه برنامه‌ای، یاد حماسه آفرینان را گرامی می‌دارد.
رادیو تهران: در ویژه برنامه‌ای به پوشش مراسم راهپیمایی روز 22 بهمن می‎پردازد.
رادیو گفت‌وگو : حماسه‌ای دیگر
رادیو قرآن: فجر نور
رادیو اقتصاد:حماسه خود باوری
 انعكاس جشنواره‌های فجر
دو مراسم سی‌وهشتمین اختتامیه تئاتر و فیلم فجر به همراهی بخشی از برنامه‌های ارتش در آستانه پیروزی انقلاب با نیروهای مردمی به‌طور مستقیم از رادیو نمایش پخش می‌شود. همچنین رادیو نمایش با برنامه‌های «رادیو تئاتر 1 و 2» به پخش مستقیم اجرای نمایش بخش اول و دوم رادیو تئاتر می‌پردازد. مجله رادیویی «صدا در صحنه» اطلاع‌رسانی، نقد و بررسی سی و هشتمین تئاتر فجر است. «نمای نقره‌ای فیلم فجر» نقد فیلم‌های اكران شده جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل فیلم است. «نت كوك موسیقی فجر» نقد موسیقی‌های اجرا شده در تالار فجر و گفت‌وگو با سازندگان موسیقی است. «حوض نقره» رادیو ایران از 12 تا 22 بهمن ویژه جشنواره فیلم و تئاتر فجر است. همچنین «برداشت 38» رادیو فرهنگ، بررسی فیلم‌های 1398 ویژه جشنواره بین المللی فیلم فجر و «تماشاخانه فجر » و بررسی تئاتر 1398 ویژه جشنواره بین الملی تئاتر فجر است. «طوبی زرین» ویژه جشنواره هنرهای تجسمی فجر است كه از 23 تا 30 بهمن پخش می‌شود. به گفته مدیر گروه تاریخ و فرهنگ رادیو گفت‌وگو نقد و بررسی جشنواره‌های فیلم، تئاتر و موسیقی فجر در برنامه‌های «سودای سیمرغ»، «حوض نقره‌ای» و «پرده آخر» صورت می‌گیرد.
 رادیو گفت‌وگو
محمد معافی مدنی، مدیر گروه تاریخ و فرهنگ رادیو گفت‌وگو درباره برنامه‌های این گروه در دهه فجر گفت: در آستانه چهل و یكمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تحقق شعار «ما می‌توانیم» برنامه «تا قله راهی نیست» در قالب مستند روایی به بیان توسعه زیرساخت‌ها و توانمندی‌های نظام علم و فناوری ایران می‌پردازد.
ساناز باقری تهیه‌كننده تا قله راهی نیست هم درخصوص ساختار این برنامه گفت: این ویژه برنامه با ساختار مستند گزارشی و گفت‌وگو محور به تبیین پیشرفت‌های علمی كشور در حوزه‌های زیست‌فناوری، فناوری نانو و... می‌پردازد. به گفته احمد یوسفی مقدم، نویسنده و پژوهشگر تا قله راهی نیست، این برنامه در خصوص موفقیت‌های دانشمندان ایرانی در عرصه‌های علمی در 40 سال گذشته است.
«راه و بیراه» برنامه دیگری است كه به گفته فریدون نخستین ماهر، تهیه كننده آن به بررسی دوره‌های مختلف مذاكرات هسته‌ای ایران و غرب با ساختار مستندی تقدیم مخاطبان می‌شود. این برنامه هر روز ساعت 13 و 30 دقیقه روی آنتن می‌رود. امیراحمد حدادنیا، نویسنده و پژوهشگر این برنامه هم بیان كرد: این برنامه درخصوص مذاكرات هسته‌ای از سال 81 از ابتدای پیدایش این چالش برای جمهوی اسلامی تا همین روزها این روند را بررسی می‌كند.
در راستای گرامیداشت فجر پیروزی رادیو گفت‌وگو، ویژه برنامه‌های دیگری هم پخش می‌كند: برنامه «این راه روشن است» نگاه تاریخی و مستند به چگونگی شكل‌گیری و انجام 12راهپیمایی بزرگ و سرنوشت‌ساز انقلاب اسلامی دارد. «دستاورد» برنامه‌ای با هدف بررسی پیشرفت‌های علمی كشور پس از پیروزی انقلاب است. جنگ صبحگاهی «خیابان انقلاب» با حضور چهره‌های شاخص فرهنگی، هنری، سیاسی پخش می‌شود. «افق‌های نو» برنامه‌ای با هدف تبیین هفت توصیه اساسی رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در آستانه سالگرد ابلاغ این بیانیه راهبردی است. «منشور تلاش» نشست خبری با مسؤولان ده نهاد تأسیسی انقلاب و با حضور پرسشگرانی از رسانه‌های مختلف با هدف تبیین عملكرد این نهادهاست.
 رادیو ایران
 مجله رادیویی «صبح انقلاب» به معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی در قالب گفت‌وگو با كارشناسان می‌پردازد. همچنین در برنامه «خانواده‌ای به‌نام ایران» سهم شهرستان‌ها در انقلاب مرور می‌شود.
 رادیو فرهنگ
 برنامه «مجله انقلاب» كه از 12 تا 22 بهمن پخش می‌شود بیان روایت تاریخی انقلاب از زبان مردم و انقلابیون است. «شنیدنی‌های انقلاب» هم مروری بر تاریخ شكل‌گیری انقلاب اسلامی و پس از آن است.
 رادیو جوان
 رادیو جوان هم برنامه‌هایی دارد که نمایش، ویژه دهه فجر، مسابقه 41، هزارتو و تونل زمان از این جمله‌اند.
 رادیو ورزش
رادیو ورزش نیز برنامه‌هایی دارد كه از این میزان برنامه دو عنوان برنامه به مدت سه ساعت به صورت ویژه خواهد بود. در فواصل پخش این شبكه رادیویی در تهیه آنونس‌هایی به دستاوردهای ورزش كشور می‌پردازد.
 رادیو نمایش
نمایش‌های لباس مبدل، كوچه یاس، راز، یادگار سال‌های رنج، بن‌بست سرهنگ افشار از برنامه‌های این شبكه در دهه فجر است.
 رادیو سلامت
رادیو سلامت هم برنامه‌هایی دارد كه از این میزان، ویژه برنامه دهه فجر با موضوع دستاوردها، سرمایه اجتماعی و امنیت و «قصه‌های ایران من» با موضوع قصه‌های انقلاب به مدت 22 ساعت به صورت ویژه است.
 رادیو تهران
 رادیو تهران تعداد 64 برنامه را در قالب 11 عنوان و به مدت 34 ساعت پیش‌بینی كرده كه از این میزان برنامه دو عنوان برنامه به مدت چهار ساعت
و 30 دقیقه به صورت ویژه خواهد بود.
 رادیو معارف
 برنامه مجله‌ای «سلام آزادی» از 12 تا 22 بهمن به بیان عناصر، مولفه‌ها و راهكارهای تحقق گام دوم ویژه دهه فجر می‌پردازد و برنامه «شكرانه» تمسك به اهل بیت در به ثمررسیدن انقلاب اسلامی است. در برنامه «سخن انقلاب» سخنان شهید بهشتی، شهید باهنر و شهید مطهری پخش می‌شود. در برنامه گفت‌وگومحور «امتداد» هم تأثیر بین‌المللی انقلاب اسلامی روایت می‌شود و «پرسمان انقلاب» پاسخ به پرسش‌ها و شبهات انقلاب اسلامی است.
 رادیو قرآن
 در مجله رادیویی «رویش‌ها» دستاورد انقلاب اسلامی در حوزه چهره‌های شاخص قرآنی و اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های قرآنی دهه فجر معرفی می‌شود.
 ایرانصدا
 در برنامه كتاب گونه «چغك» روایتی از اتفاقات و جریانات مرتبط با ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی پخش می‌شود. دو ویژه‌برنامه «روزنامه دیواری» بیان فعالیت بچه‌ها برای ساخت روزنامه دیواری و «شیرینی» داستان درست كردن شیرینی توسط مادر علی‌كوچولو به مناسبت 22 بهمن از دیگر برنامه‌هاست.
 رادیو اقتصاد
 رادیو اقتصاد، 13برنامه را در قالب هفت عنوان به مدت
12 ساعت پیش‌بینی كرده كه از این میزان برنامه یك عنوان برنامه به مدت چهار ساعت به صورت ویژه خواهد بود.
 رادیو صبا
 مسابقه پیامكی با موضوع انقلاب اسلامی و پخش ترانه‌های درخواستی مردم درباره انقلاب، ایجاد فضایی شاد و نوستالژیك برای مخاطبان از آن سال‌ها از مهم‌ترین موضوعات اشاره شده در برنامه‌های رادیو صباست.
 رادیو پیام
 رادیو پیام 68 ساعت برنامه پیش‌بینی كرده است. مهم‌ترین موضوعات اشاره شده در این برنامه‌ها عبارتند از: گرامیداشت دهه فجر، دهه فجر در كلام امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و. ..
ضمیمه نوجوانه