اروپا منهای انگلیس

لندن رسما از اتحادیه اروپا خارج شد

اروپا منهای انگلیس

سرانجام روز پایانی ماه ژانویه سال 2020 فرا رسید و انگلیس رسما از اتحادیه اروپا خارج شد. اگرچه متعاقب خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، انگلیس و اتحادیه اروپا وارد « دوران گذار» شده و مذاکرات با یکدیگر را بر سر انعقاد یک توافق دائمی ادامه خواهند داد، اما از اکنون می توان گفت که انگلیس دیگر تعلقی به اروپای واحد ندارد.

پایکوبی طرفداران برگزیت و نگرانی مخالفان
فضای داخلی انگلیس متعاقب خروج از اتحادیه اروپا یکدست نیست. بسیاری از شهروندان انگلیسی به شدت نسبت به آینده کشورشان، آن هم بدون عضویت در اتحادیه اروپا نگران هستند. تنها موضوعی که مخالفان برگزیت را دلگرم می کند، برگزاری مذاکرات لندن-بروکسل در دوران گذار است. بر اساس آنچه پارلمان انگلیس و پارلمان اروپا تصویب کرده‌اند، قرار است تا 11 ماه دیگر، تکلیف نهایی مناسبات لندن - بروکسل پس از خروج از اتحادیه اروپا مشخص شود. بیشتر شهروندان انگلیسی خواستار انعقاد توافقی مشخص با اتحادیه اروپا هستند تا خللی در مناسبات حقوقی، شهروندی و اقتصادی آنها و 27 کشور اروپایی باقیمانده در اتحادیه اروپا ایجاد نشود. با این حال افرادی مانند دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده، جانسون را در ارتباط با عدم‌توافق نهایی با اتحادیه اروپا و باج گیری بیشتر از بروکسل ترغیب می کنند. به نظر می رسد نخست وزیر انگلیس پس از مشخص شدن وضعیت ترامپ در کاخ سفید و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر 2020 ( آبان سال آینده )، رویکرد نهایی خود را در قبال مذاکره با اتحادیه اروپا مشخص کند.
به رغم نگرانی‌هایی که در خصوص خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وجود دارد، طرفداران حزب برگزیت یا همان ملی گرایان انگلیس، از شرایط ایجاد شده خرسند هستند. انگلیس جمعه‌شب به وقت محلی و رأس ساعت 23 به‌وقت گرینویچ، رسما خروج خود از اتحادیه اروپا را اعلام کرد. همزمان با اعلام برگزیت، هزاران نفر از طرفداران آن مقابل پارلمان در مرکز لندن تجمع کرده و این رخداد مهم را در کنار یکدیگر جشن گرفتند.
وقتی پرچم انگلیس از اتحادیه اروپا حذف می شود
خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا متون و حواشی زیادی در پارلمان اروپا و دیگر مقرهای وابسته به این مجموعه داشته است. متعاقب پایان یافتن عضویت رسمی انگلیس در اتحادیه اروپا، پرچم رسمی این کشور از میان پرچم ۲۷ عضو دیگر اتحادیه اروپا در مقر شورای اروپا و پارلمان اروپا در بروکسل برداشته شد. همچنین نمایندگان انگلیس که در پارلمان اروپا حاضر بودند، کرسی‌های پارلمانی خود را ترک کرده و برای همیشه با دیگر اعضای پارلمان خداحافظی کردند. نکته حائز اهمیت این که خداحافظی و وداع نمایندگان انگلیسی در پارلمان اروپا، با دیگر اعضای پارلمان یکسان و یک شکل نبوده است! برخی اعضای انگلیسی پارلمان اروپا که به حزب برگزیت یا همان حزب استقلال سابق تعلق داشتند، دیروز با شادی و خوشحالی زاید الوصفی که در رسانه‌های اروپایی نیز مورد توجه قرار گرفت، بروکسل و استراسبورگ را ترک کردند. در مقابل، نمایندگان وابسته به احزاب سنتی انگلیس در پارلمان اروپا، خصوصا نمایندگان حزب کارگر وداع احساساتی و اندوهباری با نمایندگان 27 کشور باقیمانده در اتحادیه اروپا داشتند.
تکلیف 73 کرسی خالی شده در پارلمان اروپا چیست؟
طی هفته‌های گذشته، مقامات ارشد اتحادیه اروپا تکلیف 73 کرسی خالی‌شده انگلیس در پارلمان اروپا را مشخص کرده‌اند. از 73 کرسی خالی‌شده (از مجموع 751 کرسی پارلمان اروپا) قرار است 27 کرسی به نسبت میان دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا توزیع شود. برهمین اساس قرار است اعضای علی‌البدل، جای نمایندگان انگلیس در پارلمان اروپا را بگیرند. 46 کرسی دیگر نیز فعلا خالی باقی خواهد ماند تا در صورت اضافه شدن اعضای جدید به اتحادیه اروپا، به کشورهای دیگر اختصاص پیدا کند.
بازی هنوز تمام نشده است!
بدون شک معمای برگزیت هنوز در انگلیس حل و فصل نشده است! از دیروز( اولین روز ماه فوریه 2020)، دوران گذار رسما آغاز شده است. این دوره، 11 ماه به طول خواهد انجامید. انگلیس در این دوره، می تواند به عنوان یکی از اعضای بازار مشترک اتحادیه اروپا باقی بماند. با این حال مطابق توافق طرفین، لندن باید تکلیف نهایی خود را حداکثر تا پایان دوران گذار( دسامبر سال 2020) مشخص کند. این در حالی است که اختلافات لندن و بروکسل بر سر مسائلی مانند نحوه بازتعریف مناسبات اقتصادی فیمابینی، نحوه پرداخت بدهی‌های انگلیس به اتحادیه اروپا و موضوعاتی مانند مرزبندی بین ایرلند جنوبی و شمالی به قوت خود باقی است. بنابراین، حداقل تا 11 ماه آینده، انگلیس همچنان در بازار داخلی و اتحادیه گمرکی اروپا باقی خواهد ماند و تعلق اقتصادی لندن به اتحادیه اروپا عملا قطع نمی شود.




1_28
اگرچه سران اتحادیه اروپا از جدایی رسمی انگلیس از مجموعه خود خرسند نیستند، اما اصلی ترین دغدغه آنها، عدم تاثیرپذیری 27 کشور عضو باقیمانده نسبت به ماجرای برگزیت است. هم اکنون ملی گرایان در فرانسه، آلمان، سوئد، اتریش، ایتالیا و اسپانیا خیز برداشته اند تا پس از پیروزی در انتخابات سراسری این کشورها، همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا را کلید بزنند. در چنین شرایطی سران اروپایی معتقدند باید هزینه‌های خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را افزایش داد تا اعضای باقیمانده در این مجموعه، قدرت ریسک پذیری لازم را برای تکرار تجربه لندن نداشته باشند. برخی تحلیلگران مسائل اروپا قویا معتقدند سیاستمدارانی مانند آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه قصد ندارند در این معامله، امتیاز بزرگ و قابل توجهی به بوریس جانسون و دیگر مقامات انگلیسی دهند. اروپاییان در صدد ترسیم «انگلیس منهای اروپا» به مثابه بازیگری شکست خورده درنظام بین الملل هستند.