جهانی‌های جدید ایران

جهانی‌های جدید ایران


شهرها و روستاهای خلاق و هنردوست و هنرپرور كشورمان حالا یكی یكی مهر
«جهانی شدن» دارد روی پیشانی‌شان می‌نشیند. این را می‌شود از روی آمار فهمید؛ از تعداد شهرها و روستاهای جهانی كه حالا تعدادشان به 14 رسیده است.
ده شهر و روستا طی سال‌های قبل استحقاق ورود به فهرست جهانی صنایع دستی را پیدا كرده بودند و چهار تای دیگر هم اواخر هفته گذشته.
 این چهار شهر و روستای جدید شیراز، زنجان، ملایر و روستای قاسم‌آباد است كه حدود یكی دو ماه پیش ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی برای تهیه و ارسال گزارش نهایی از آنها بازدید كردند و ظاهرا قد و قامت آنها را برازنده پوشیدن جامه جهانی دیده‌اند.
علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چند روز پیش این خبر را رسانه‌ای كرد و  گفت: شیراز از استان فارس به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی، زنجان به‌عنوان شهر جهانی ملیله، ملایر از استان همدان به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و روستای قاسم‌آباد از استان گیلان به عنوان روستای جهانی چادرشب‌بافی در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی قرار گرفته‌اند.
بر اساس آمار جهانی تاكنون ۴۸ شهر و روستا در دنیا به عنوان شهر یا روستای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسیده‌اند كه ۴۰ شهر در منطقه آسیا و اقیانوسیه، شش شهر در آمریكای لاتین و دو شهر در اروپا هستند.
ایران با ثبت ۱۱ شهر و سه روستای جهانی، با مجموع ۱۴ عنوان شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی، مقام نخست را در میان كشورهای جهان دارد. كشور چین با ثبت شش شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی، مقام دوم را به خود اختصاص داده
 است. / جام‌جم دیلی