قصه‌هایی كه راست بود

خیلی كوتاه درباره 10 فیلم مستند شركت‌‌كننده در سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر

قصه‌هایی كه راست بود

مستندها در جشنواره فیلم فجر سهمی دارند و قرار است در سی وهشتمین دوره این جشنواره، ده فیلم مستند به نمایش درآید كه موضوعات متنوعی را شامل می‌شود؛ از ماجرای ازدواج بیماران اعصاب و روان گرفته تا تلاش مجرمان كانون اصلاح و تربیت برای اجرای نمایش تئاتر خارج از فضای زندان. فیلم‌های مستند جشنواره فجر آن‌طور كه ایسنا نوشته در سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت كه آذر امسال برگزار شده بود هم به نمایش درآمدند و برای اكران این فیلم‌ها در سینمای رسانه نشست خبری برگزار نمی‌شود اما اینجا می‌توانید درباره این فیلم‌ها بخوانید و با موضوع هر فیلم آشنا شوید:

بانو

محمد حبیبی منصور مستند بانو را درباره زندگی پر فراز و نشیب بانویی به نام عصمت طراحی كرد كه ازدواج عجیبی داشته و پس از آن وارد دنیای متفاوتی می‌شود كه پس از 60 سال زندگی در این دنیای عجیب حالا تبدیل به قهرمان شده است.
پروژه ازدواج
آدمیزاد هر جا و در هر موقعیتی طالب عشق است و خانواده. فیلم پروژه ازدواج به كارگردانی حسام اسلامی، عطیه عطارزاده و تهیه‌كنندگی مركز گسترش سینمای مستند و تجربی روایتی از مطرح شدن پیشنهاد ازدواج بیماران و مخالفت‌ها و مشكلاتی است كه بر سر راهشان وجود دارد.  


 خسوف

این خسوف درباره طولانی‌ترین خسوف قرن بیست و یكم است؛ غیبت یك ساعت و 13 دقیقه و 48 ثانیه ماه كه البته با زندگی طلبه‌ای به نام مسعود پیوند خورده است. این فیلم را محسن استادعلی كارگردانی كرده و تهیه‌كنندگی آن را استادعلی با همراهی مسعود زارعیان برعهده داشته.
 خط باریك قرمز
تئوری تأثیر سایكودرام بر كاهش خشونت و تأثیرات مثبت آن بر تغییر شخصیت افراد بزهكار و مجرم دستمایه تولید مستند خط باریك قرمز بوده كه فرزاد خوشدست آن را به تهیه‌كنندگی نگار اسكندرفر به انجام رسانده و روایت تلاش‌های یك گروه از نوجوانان بزهكار است كه برای اجرای یك نمایش خیابانی آماده می‌شوند.


زمستان است

فیلم جدید مهرداد زاهدیان روایت تاریخ خیابان لاله‌زار تهران است؛ لایه اول فیلم داستان متولد شدن یك خیابان است كه در آینده تبدیل به مركز ثقل فرهنگ و هنر ایران می‌شود، اما در عمق این اثر، با لاله‌زاری مواجه می‌شویم كه خیابان تجدد و مشروطه خواهی است خیابانی كه عمرش با كودتای ۲۸ مرداد به پایان می‌رسد....  
 عالیجناب
سجاد ایمانی در فیلم عالیجناب داستان زندگی قهرمان ملی بوكس كشورمان را نمایش می‌دهد كه برای درمان نازایی و نداشتن شغل دچار بحران و فروپاشی شده و برای ساختن این فیلم دو ماه همراه با این قهرمان زندگی كرده است. برای تهیه‌كنندگی این فیلم رضا دانش‌پژوه در كنار ایمانی بوده و او را یاری كرده است.


 مهدی عراقی را بكش

این فیلم شب گذشته در جشنواره فیلم فجر اكران شد و امروز گفت‌وگویی درباره آن در همین صفحه داریم. محض مقدمه‌چینی بد نیست بدانید مهدی عراقی فعالیت سیاسی‌اش را با فدائیان اسلام شروع كرد، به امام خمینی‌(ره) پیوست و در شهریور ۵۸ توسط گروهك فرقان ترور شد.  
قصه دختران فروغ
زندگی دختران بدپرست در خانه كودك و نوجوان فروغ محبت مشهد به كارگردانی خاطره حناچی، از آنجا آغاز می‌شود كه این دختران از یك زوج شكایت می‌كنند؛ زوجی كه برای زمان طولانی، آنها را پدر و مادر خودشان می‌دانستند. حناچی پیش از كارگردانی این اثر تجربه ساخت مستندهایی با موضوعات مشابه را داشته است.


 كامی

این فیلم را میترا ابراهیمی كارگردانی كرده و پیمان قاسم‌خانی تهیه‌كنندگی آن را برعهده داشته است. ماجرای فیلم هم درباره كامیار شاپور است؛ تنها فرزند فروغ فرخزاد كه زندگی عجیب و دشواری پشت سر گذاشت. او به معنی واقعی تنها بود.


جایی برای فرشته‌ها نیست
سام كلانتری به عنوان كارگردان و محمد شكیبانیا كه از تهیه‌كنندگان باسابقه مستند است، دست در دست هم اثری ساخته‌اند كه اولین بار در جشنواره حقیقت به نمایش درآمد و كلی عنوان و جایزه به دست آورد و درباره تیم ملی‌هاكی زنان است.

زندگی میان پرچم‌های جنگی
حضور داعش در افغانستان محسن اطلام‌زاده را به خلق این فیلم مستند واداشت. او كنجكاوی‌هایش را دنبال كرد، به افغانستان رفت، با محلی‌ها صحبت كرد و در ادامه مستند تنها میان طالبان فیلمی ساخت كه زندگی مردم افغانستان را در میانه جنگ‌ها روایت كند.