چه کسی امیر را سرمربی کرد؟

كمیته فنی فدراسیون فوتبال پشت قلعه‌نویی در آمد

چه کسی امیر را سرمربی کرد؟

امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی شد. دیروز این خبر را یكی از مسؤولان بلندپایه فدراسیون فوتبال هم در گفت‌وگو با جام‌جم تائید كرد. او در این باره توضیح داد: «بحث بین دو گزینه یعنی علی دایی و قلعه‌نویی بود. ابتدا فدراسیون روی دایی نظر داشت ولی در ادامه مسائلی به وجود آمد كه مذاكرات را با قلعه‌نویی ادامه دادیم. صحبت‌های نهایی با این مربی صورت گرفته و ظرف امروز و فردا به صورت رسمی نام او را به عنوان سرمربی اعلام خواهیم كرد.»
این یعنی سرانجام بازی تمام می‌شود. فدراسیون فوتبال بعد از پایان همكاری با مارك ویلموتس، با گزینه‌هایی صحبت كرد و همه منتظر بودند تا هرچه سریع‌تر سرمربی جدید معرفی شود. فدراسیون ابتدا وعده داده بود نهایتا تا پایان دی‌ماه سرمربی را معرفی خواهد كرد ولی این اتفاق رخ نداد و كار به این روزها كشید.
روند گزینش
در روند انتخاب قلعه‌نویی دو سه اتفاق مهم رخ داد. اول این‌كه فدراسیون فوتبال از كمیته فنی در این باره نظرسنجی كرد. آنها نام دایی و قلعه‌نویی را به این كمیته دادند كه در نهایت اعضا سرمربی سپاهان را برای نیمكت تیم‌ملی انتخاب كردند. یكی از دلایل انتخاب آنها مراوده با قلعه‌نویی بود. به هر حال او نسبت به دایی آدم منعطف‌تری است و در این شرایط حتی قبول می‌كند مثلا یكی از اعضای كمیته فنی دستیارش شود. در حالی كه علی دایی خیلی سخت این مسائل را می‌پذیرد و طبیعتا قبول نمی‌كند مثلا كادر فنی یك عضو خود را به عنوان دستیار او برگزیند. بماند كه خیلی‌ها منتقد كمیته فنی هستند چون آنها در ناكامی تیم ملی امید هم نقش كلیدی داشتند و حداقل بعد از موفقیت فرهاد مجیدی در شروع كار با استقلال، مشخص شد حرف‌هایی كه درباره او می‌زدند، درست نبوده است. حالا هم كمیته فنی قصد دارد نقشی كلیدی برای انتخاب مربی تیم ملی و حتی صعود به جام‌جهانی بازی كند، بنابراین طبیعی است نگرانی همه افزایش پیدا كند!
مخالفت با حضور همزمان
در روزهای گذشته مذاكرات با امیر قلعه‌نویی جدی‌تر از هر زمان دیگری شد. نكته این است که فدراسیون فوتبال با این مربی مستقیما وارد مذاكره شد و با محمدرضا تابش، مدیرعامل زردها مذاكرات چندانی نداشت. گویا قلعه‌نویی طوری با سپاهان قرارداد بسته كه اگر بخواهد می‌تواند برای حضور در تیم ملی جدا شود و برود. امیر ابتدا نظر داشت به صورت همزمان هم در تیم ملی باشد و هم سپاهان اما فدراسیون یك بار از این مساله تجربه تلخ داشته است.
در دوره اول ریاست علی كفاشیان، آنها محمد مایلی‌كهن، سرمربی سایپا را به عنوان سرمربی جدید ایران برگزیدند. او در سایپا ماند و در بازی معروف با استقلال هواداران علیه‌اش شعار دادند تا پس از مسابقه به امیر قلعه‌نویی بتازد و حتی بیانیه‌هایی علیه‌اش منتشر كند. این بیانیه‌ها به قدری تند بود كه باعث شد سازمان ترتیب بدنی در همان زمان تصمیم بگیرد به صورت تلفنی او را بركنار كند. این را بعدها علی كفاشیان فاش كرد. او گفت: «تلفنی به ما گفتند مایلی كهن را بركنار كنید...» فدراسیون این بار هم ترسید مبادا قلعه‌نویی در تیم سپاهان هم فعالیت كند و كلا به خاطر حساسیت‌هایی كه وجود دارد، وارد دعوا شود و اتفاقات بیشتری بیفتد چون امیر توانایی زیادی در این زمینه دارد. او قبل از همین بازی سپاهان و فولاد به كنایه گفت نكونام مثل كی روش تیمش را بسته بازی می‌دهد. این حرف باعث دلخوری شدید سرمربی فولاد شد تا بعد از بازی به شدت علیه قلعه‌نویی موضع بگیرد و بگوید: «اگر با كارلوس كی‌روش مقایسه شده باشم، كه باعث افتخار من است چون از وقتی كی‌روش رفت، فوتبال ما را می‌بینید كه چه شرایطی دارد. باعث افتخارم است كه حتی با كارلوس‌كی‌روش مقایسه شوم. بهتر از این است كه با افراد دیگر مقایسه شوم و آشپز بیاید كنار زمین فوتبال بازی كند. امیدوارم فوتبال ما 50 سال به عقب برنگردد. باشگاه بزرگ سپاهان و هواداران خوب آن باید بدانند كه یك مربی اجازه ندارد راجع به مربی حریف صحبت كند. من هر طور دلم بخواهد بازی می‌كنم. مگر تیم حریف كه زیر توپ می‌زند و 24 ساعت توپ روی هوا است كسی حرفی می‌زند؟ مشكلی با این قضیه نداریم. به هر حال تاكتیك است، ارسال یا اوت دستی هرچه باشد ایرادی ندارد اما این‌كه درباره كسی صحبت شود، اصلا درست نیست.»
او حتی با كنایه به بازی هوایی سپاهان گفت: «سعی كنند برای كی‌روش استنلی پاسپورت ایرانی بگیرند تا در تیم ملی كمك‌مان كند. هر كسی كه حرف می‌زند باید جوابش را بشنود. من در میان این مردم زندگی می‌كنم و خیلی زحمت كشیده‌ام. اگر قرار باشد كسی به من حرفی بزند و جوابش را ندهم، مطمئنا بی‌عرضگی‌ام است!»
پاسخ قلعه‌نویی به نكونام اما خیلی آرام بود تا نشان دهد به خاطر تیم‌ملی فعلا نمی‌خواهد با كسی بجنگد! در هر صورت باید نهایتا ظرف 72 ساعت آینده منتظر اعلام رسمی نام قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی بود. بازیكنان ایران ترجیح‌شان این بود دایی سرمربی شود اما به هر حال اكثر آنها رابطه خوبی با قلعه‌نویی هم دارند. قلعه‌نویی در دوران حضور كی‌روش در تیم ملی منتقد درجه‌یك او بود. باید دید بازیكنانی كه آن زمان از دست امیر ناراحت بودند، حالا دلشان با او صاف شده است؟