«دنیای بدون جنگ» ایرانی در رقابت جهانی

یكی از قطعات آلبوم «مادرم ایران»‌ به آهنگسازی علی رهبری و با خوانندگی محمد معتمدی به مسابقه گرمی 2021 معرفی شد

«دنیای بدون جنگ» ایرانی در رقابت جهانی

«دنیای بدون جنگ» نام یكی از قطعات پروژه‌ای است به نام «مادرم ایران» كه به آهنگسازی علی رهبری ساخته شده است. از این پروژه دو آلبوم به نام‌های مادرم ایران1 و مادرم ایران2 منتشر شده و قطعه دنیای بدون جنگ، مربوط به آلبوم اول است و خوانندگی آن را محمد معتمدی به عهده داشته است. علی یا الكساندر رهبری كه در وین كار و زندگی می‌كند، طی ایمیلی به خبرنگاران و رسانه‌های داخلی اعلام كرده این قطعه را به مسابقه گرمی 2021 معرفی كرده است. درباره این‌كه مسابقه گرمی این اثر را مورد پذیرش قرار می‌دهد و آیا این قطعه می‌تواند مراحل مختلف رقابت را پشت سر بگذارد و برنده یا نامزد جایزه گرمی شود، باید منتظر ماند.اما فعلا كمی درباره پروژه مادرم ایران، قطعه‌ای كه برای شركت در گرمی معرفی شده، آهنگساز و خواننده‌اش بدانیم.

 درباره یك قطعه و 2 آلبوم
آلبوم مادرم ایران2 با همراهی اركستر سمفونیك دولتی آنتالیا در سالن آسپندوس آنتالیا و با صدابرداری جان ایكال ضبط شده و مدیریت پروژه را باربد بیات به‌عهده داشته است. این آلبوم شامل پنج قطعه است كه توسط شركت ناكسوس به بازار بین‌المللی عرضه شده است. ماجرا از این قرار است كه قطعه دنیای بدون جنگ در واقع قطعه شماره 4 پوئم سمفونیك مادرم ایران بوده كه 27 دقیقه و 14 ثانیه زمان دارد و بر اساس شعری از محمدفرید ناصری با صدای محمد معتمدی اجرا شده است.
همكاری علی رهبری با شركت ناكسوس به چند سال پیش باز می‌گردد، اما آلبوم مادرم ایران یك و بعد مادرم ایران2 جزو تنها آلبوم‌هایی هستند كه الكساندر رهبری برای این شركت، هم آهنگسازی و هم، رهبری كرده است. پروژه مادرم ایران یك با قطعه نوحه‌خوان یا داستان روز عاشورا شروع می‌شود كه علی رهبری آن را به حسین علیزاده تقدیم كرده است. رهبری این اثر را در ۲۳سالگی، ابتدا برای ویلون و اركستر نوشته بود، اما اخیرا با تغییراتی در پراگ توسط اركستر سمفونیك متروپولیتن جمهوری چك و با اجرای همسرش پائولا رهبری ضبط كرده است.
آلبوم دوم مادرم ایران با صدای محمد معتمدی پاییز امسال منتشر شد و رهبری به خبرگزاری‌ها گفته بود: این آلبوم با اركستر سمفونیك به صورت زنده در كنسرت ضبط شده كه آغاز آن با اجرای قطعه دنیای بدون جنگ است و من آن را به استادم حسین دهلوی تقدیم كرده‌ام. این اثر دربرگیرنده یك فضای كاملا ایرانی است و من آن را سال ۹۶ بر شعری از محمدفرید ناصری به اتمام رساندم. رهبری كه هم اكنون به عنوان رهبری اركستر یا مدیر هنری در كشورهای مختلف از جمله تركیه و اتریش فعالیت می‌كند، درباره قطعات دیگر این آلبوم توضیح داده: عاشقم بر همه عالم با شعری از سعدی و تقدیم به روح ا... خالقی، سرود مادرم ایران روی شعر فرید ناصری و تقدیم به محمدرضا شجریان، عربیزیشن با تقدیم به مصطفی كمال پورتراب قطعاتی دیگری هستند كه برای آلبوم دوم پروژه مادرم ایران در نظر گرفته شده است. این آهنگساز و رهبر اركستر معتقد است یكی از ویژگی‌های پروژه مادرم ایران آن است كه فقط یك بار در كنسرت و با اركستر سمفونیك اجرا و به صورت زنده ضبط شده‌ و هیچ‌كدام از آلبوم‌های آن به صورت استودیویی ضبط نشده است.  گویا این پروژه آلبوم سومی هم دارد كه تا بهار سال آینده منتشر خواهد شد.
 استقبال از مادرم ایران
آلبوم اول مادرم ایران- كه در خرداد انتشار یافت- مورد استقبال مخاطبان كشورهای مختلف قرار گرفته است. این را علی رهبری گرفته و اضافه كرده خوشبختانه در اولین عكس العمل، داوید دنتون از منتقدان مشهور موسیقی كلاسیك در لندن، در مقاله‌ای به ستایش این اثر پرداخت.  گویا این منتقد موسیقی درباره علی رهبری و آثارش از جمله پروژه مادرم ایران نوشته بود: این هنرمند دارای سبك منحصر به فرد و بسیار شخصی است و با این كه عمدتا «سیستم آتونال» را رد می‌كند، ولی در عین حال موسیقی‌اش مدرن و تجربی جلوه می‌كند و چقدر حیف است كه این هنرمند اكثر وقتش را صرف رهبری اركستر كرده و شهرت جهانی اش را هم بیشتر به عنوان رهبراركستر پیدا كرده است و فرصت كافی برای نوشتن آثاری بیشتر نداشته است.
 درباره آهنگساز
علی رهبری در اركستر سمفونیك شهرهای بروكسل، پراگ، زاگرب، مالاگا و تهران رهبر و مدیر هنری بوده است و طی سال‌های اخیر با هدف ارتقای كیفیت اركستر سمفونیك دولتی آنتالیا از طرف بنیاد فرهنگی و هنری آنتالیا به این اركستر دعوت شده بود. او متولد 1327 تهران است كه در وین با نام الكساندر رهبری، كار و فعالیت می‌كند. او با بیش از 120 اركستر مطرح دنیا و در ضبط حدود 250 آلبوم موسیقی كلاسیك همكاری داشته است.  به جز پروژه‌ مادرم ایران در سه آلبوم، از علی رهبری آثار دیگری منتشر شده كه عبارتند از خون ایرانی روی سُل، نوحه خوان برای ویلن و اركستر، موسیقی برای حقوق بشر، ‌نیمه‌ماه، بیروت و باله ایرانی.
رهبری همچنین جوایز بین‌المللی متعددی دریافت كرده كه از آن جمله می‌توان به مدال طلای حقوق بشر در سال ۱۳۵۴، نشان طلای مسابقات جهانی بهترین رهبر جوان اركستر در سال 1356 در بزانسون فرانسه،‌ نشان دورژاك به خاطر همكاری با اركستر فیلارمونیك چك در سال 1363 و جایزه شیر طلایی آكادمی جهانی هنر، ادبیات و رسانه بوداپست مجارستان در سال 1382 اشاره كرد.
 درباره خواننده
محمد معتمدی را تقریبا همه می‌شناسیم و دست كم چند قطعه از آثار او را شنیده‌ایم چون حتی اگر اهل موسیقی نباشیم حتما صدای او روی تیتراژ برخی سریال‌های تلویزیونی به گوشمان خورده است. معتمدی جوان است، پر كار و البته موفق. از جمله آثاری كه از او منتشر شده می‌توان به‌ای عاشقان، وطنم ایران، سایه جان، بودن و سرودن، صوفی، اپرای عاشورا، اپرای عروسكی مولوی، اپرای حافظ، یادواره عارف قزوینی، سراسر مه، باده تویی، كنسرت عبور، عشقیم گَل، سرمست، مناجات، بگو كجایی، حالا كه می‌روی و شرایط خاص اشاره كرد.  اكسپوی موسیقی «بابل مد» سال 1391 ضمن معرفی محمد معتمدی به عنوان چهره برگزیده، جایزه سال فرانس موزیك را به او هدیه كرده است. این اكسپو هر سال در شهر مارسی فرانسه برگزار می‌شود و عهده‌دار اهدای جایزه سال رادیو فرانسه است.



جایزه گرمی و ایرانی‌ها
تقریبا همه می‌دانند كه جایزه گرمی یكی از مهم ترین جوایز بین‌المللی موسیقی است كه از سال ۱۹۵۹ به صورت سالانه در لس‌آنجلس به هنرمندان و تیم‌های موسیقی اعطا می‌شود و اهمیت آن قابل مقایسه با جایزه اسكار در صنعت سینماست. شكل این جایزه شبیه یك گرامافون است و به همین جهت نیز گرمی نامیده می‌شود. اولین باری كه یك ایرانی در مسابقه گرمی موفقیتی كسب كرد، در سال 1372 بود. اردشیر فرح در قالب گروه «استرانز و فرح» نامزد دریافت این جایزه شد. پس از آن در سال ۲۰۰۳ محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، كیهان كلهر و همایون شجریان با آلبوم بی تو به سر نمی‌شود، و در همان سال كیهان كلهر به همراه شجاعت حسین‌خان برای آلبوم غزل و در سال ۲۰۰۵ آلبوم فریاد با همراهی محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، كیهان كلهر، همایون شجریان و در سال ۲۰۰۶ حسین علیزاده به همراه ژیوان گاسپاریان برای آلبوم به تماشای آب‌های سپید و در سال ۲۰۰۸ رامین جوادی برای موسیقی فیلم مرد آهنی و در سال ۲۰۱۷ برای آهنگسازی فصل هفتم بازی تاج تخت نامزد دریافت گرمی شده‌اند. تنها ایرانی برگزیده این جایزه حمید سعیدی است كه موسیقی را در ایران آموخته، در جشنواره‌های ایرانی از جمله جشنواره‌های تولیدات صدا و سیما موفق ظاهر شده و سپس در بسیاری از كشورهای جهان آهنگسازی را دنبال كرده است.