نمونه‌های موفق  از نوپاهای حوزه سلامت

نمونه‌های موفق از نوپاهای حوزه سلامت


 «سلامت» از حوزه‌های مورد توجه كارآفرینان است. بسیاری از فرآیندهای مراقبتی، بهداشتی، پیشگیری یا درمانی قابلیت
 دیجیتالی ‌شدن دارند. رشد چشمگیر كسب‌وكارهای نوپا در این حوزه چه در ایران و چه در سطح جهانی، نشان می‌دهد كه بازار مناسبی برای آنها وجود دارد. به گزارش راكت اسپیس (rocketspace) بودجه شركت‌های نوپای فعال در حوزه فناوری بهداشت و سلامت از
 2/12 میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ میلادی به
 8/22 میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده است. از طرفی پیش‌بینی شده آمار افراد بالای ۶۵سال در جهان از 5/8 درصد به ۱۷ درصد در سال ۲۰۵۰ برسد. این مسأله نیاز به خدمات سلامت را افزایش می‌دهد و شركت‌های بزرگ با توجه به این آمار مایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه خواهند بود.
فناوری‌های جدید در میان كسب‌وكارهای حوزه سلامت محبوبیت زیادی دارند و بیشتر شركت‌های نوپا مبتنی بر آنها شكل گرفته‌اند. امروزه استفاده از هوش مصنوعی و امكاناتی كه ارائه می‌كند پلی است برای دریافت خدمات بهتر از سوی كاربران، زیرا به آنها امكان رصد و بررسی سلامت در همه شرایط را می‌دهد. در ادامه به معرفی چند شركت‌ نوپای برجسته و موفق در حوزه سلامت در جهان می‌پردازیم.
تمپوس (Tempus)
این شركت نوپا بزرگ‌ترین كتابخانه داده‌های بالینی و مولكولی جهان را در اختیار دارد و از طریق سیستم خود دسترسی به اطلاعات را برای بیماران، پزشكان و محققان فراهم می‌كند. سرطان به عنوان هسته مركزی این شركت نوپا در ارائه خدمات است و در فرآیند ارائه اطلاعات از یادگیری ماشین، توالی ژنومی و هوش مصنوعی استفاده می‌كند. ارزش این استارت‌آپ 7/2 میلیون یورو تخمین زده شده است.
مكیورس (Mecuris)
این شركت نوپای مونیخی با استفاده از تصاویر مربوط به بیمار همچون ام‌آرآی یا اسكن‌های سه‌بعدی و با بهره‌گیری از فناوری چاپ سه‌بعدی، پروتزهای كاملا منطبق با كاربر تولید می‌كند. هدف این شركت نوپا ارائه خدمات مراقبتی ارتوپدی است و تاكنون توانسته 5/3 میلیون یورو سرمایه جذب كند.
تراپیكسل (Therapixel)
شروع كار این شركت نوپا با موفقیت در مسابقه چالش ماموگرافی در هوش مصنوعی رقم خورد و پس از دریافت جایزه 2/1 میلیون یورویی، توانست پنج میلیون یوروی دیگر به عنوان سرمایه جذب كند. حوزه تمركزی این شركت نوپا تشخیص سریع سرطان پستان با بررسی الگوریتم‌های خاص در هوش مصنوعی در فرآیند غربالگری سرطان پستان است. در حال حاضر فقط 5 درصد ماموگرافی‌ها حاوی بافت سرطانی است، اما این فناوری كمك می‌كند تا با تحلیل تصویر رادیولوژی، بافت‌های سرطانی سریع‌تر تشخیص داده شوند و از پاسخ مثبت كاذب جلوگیری شود.
هلیكس (HealX)
یكی از مبتكران نوآوری‌های مراقبت بهداشتی در جهان است. این شركت نوپا با استفاده از هوش مصنوعی داروهای جدید برای بیماری‌های نادر تولید می‌كند. با بهره‌گیری از پایگاه داده و بانك‌های اطلاعاتی در جهان، هلیكس می‌تواند برای مقابله با بیمارهای نادر، داروهایی تولید كند كه بیشترین اثربخشی را داشته باشند و تا ۸۰درصد بهتر از آزمایشات انسانی عمل كنند.
ژنوم‌تك (Genomtec)
این شركت نوپا دستگاه كوچك و قابل‌حملی تولید می‌كند كه فقط در ۱۵ دقیقه می‌تواند با تحلیل و شناسایی دی‌ان‌ای، عوامل بیماری‌زای خطرناك مانند ویروس، باكتری یا قارچ را شناسایی كند و در انسان و حیوانات قابل استفاده است. این دستگاه می‌تواند از سوی بیمارستان‌ها، پزشكان، آزمایشگاه‌ها و همچنین در كشاورزی، صنایع غذایی و كنترل آلودگی محیط‌زیستی مورداستفاده قرار گیرد.