نگرانی از آمار اهدای عضو

نگرانی از آمار اهدای عضو


ایران با داشتن شاخص 14pmp روی جایگاه نخست اهدای عضو از فرد دچار مرگ مغزی در قاره آسیا و روی جایگاه سی و هفتم میان کشورهای مختلف جهان ایستاده است.
این خبری است که چندی پیش، مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت در حاشیه نشستی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان به رسانه‌ها اعلام کرد و گفت: افزایش شاخص اهدای عضو در کشورمان با همت مراکز دولتی و غیردولتی به‌ویژه سازمان های مردم‌نهادی مثل انجمن اهدای عضو ایرانیان به دست آمده است.
او در این نشست با بیان این که شاخص اهدای عضو در کشور در 20 سال گذشته، 60 برابر شده است، عنوان کرد: در حالی که در سال‌های 96 و 97 شاخص اهدای عضو در ایران روی عدد 11/26pmp قرار داشت، امسال این شاخص به
14pmp رسیده است.
اما pmp چیست؟ pmp شاخصی برای ارزیابی میزان اهدای عضو در کشورهای گوناگون است و هر pmp معادل اهدای یک عضو در سال به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت آن کشور است. بر این اساس اگر جمعیت ایران را بر مبنای آخرین اطلاعات مرکز آمار، حدود 83 میلیون نفر در نظر بگیریم، با توجه به رشد 25 درصدی شاخص اهدای عضو نسبت به سال گذشته پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال حداقل 1162 عضو از سوی خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی اهدا شود.
اما با وجود این ، براساس آخرین آمار انجمن اهدای عضو ایرانیان، هم‌اکنون بیش از 25 هزار نفر در سراسر کشور به عضو پیوندی نیاز دارند و آمار پایین اهدای عضو از افراد دچار مرگ مغزی باعث شده است روزانه بین هفت تا ده نفر از بیماران نیازمند دریافت عضو در ایران فوت کنند.
از سوی دیگر، تازه‌ترین آمار انجمن اهدای عضو ایرانیان حکایت از آن دارد که در کشور ما سالانه بین
 5000 تا 8000 نفر بر اثر تصادفات رانندگی یا دیگر سوانح شدید دچار مرگ مغزی می‌شوند که اعضای بدن بین 2500 تا 4000 نفر از آنها قابل اهداست. این در حالی است که سال گذشته فقط 926خانواده راضی شدند اعضای عضو دچار مرگ مغزی خود را اهدا کنند. این نشان می‌دهد همچنان عمده خانواده‌هایی که عزیزی از آنها دچار مرگ مغزی می‌شود، راضی به اهدای عضو او نمی‌شوند و جالب‌تر این که هم‌اکنون فقط 10 درصد هموطنان ما کارت اهدای عضو دارند. این آمارها نشان می‌دهد وضعیت اهدای عضو در ایران با وجود همه پیشرفت‌های صورت‌گرفته در دو دهه اخیر، نگران‌کننده است و فرهنگ‌سازی برای افزایش تعداد اهداکنندگان عضو در کشورمان همچنان باید ادامه یابد.