پــــایــــان  یک  رویـــــا

همه در شوك تصمیم جدید یوفا؛ منچستر سیتی از حضور در 2 فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا محروم شد

پــــایــــان یک رویـــــا

آخرین باری كه یك حكم قضایی علیه یك تیم فوتبال یا مجموعه‌ای فوتبالی، دنیا را تكان داد در خلال جام جهانی سال 2006 آلمان بود. دستگاه قضایی فوتبال ایتالیا بعد از بررسی‌های خود به این نتیجه رسید كه چند تیم از جمله یوونتوس در فساد و تبانی دست داشته‌اند. نتیجه‌اش این شد كه یووه به یك دسته پایین‌تر سقوط كرد و در خلال بازی‌های جام جهانی چند بازیكن حتی مجبور شدند برای پاسخگویی به برخی اتهامات به ایتالیا بروند. طی 15 سال اخیر كه بحث شفافیت مالی به یكی از مباحث مهم فوتبال اروپا تبدیل شده، هیچ خبری از چنین احكام و محرومیت‌هایی نبوده است. اما حالا یوفا در فاصله چند روز مانده به شروع مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا، حكمی را صادر كرد كه به دنبال آن تیم منچسترسیتی نقره داغ شد. بنا بر حكم یوفا، تیم آبی‌پوش شهر منچستر به دلیل نقض فیر پلی مالی، دو سال از حضور در لیگ قهرمانان محروم شده است. علاوه بر این، من سیتی 30 میلیون یورو نیز جریمه شده است.
یوفا در همین زمینه بیانیه‌ای صادر كرد و گفت: با در نظر گرفتن همه مدارك و شواهد، دریافتیم كه باشگاه فوتبال منچسترسیتی مرتكب نقض جدی آیین‌نامه صدور مجوز و پخش مالی یوفا شده است. شورای دادرسی همچنین دریافت كه باشگاه سیتی با نقض مقررات، در جریان تحقیقات این پرونده همكاری نكرده است. تصمیم این نهاد در دادگاه داوری ورزش (CAS) قابل تجدیدنظر است.
در واكنش به این خبر، سیتیزن‌ها به سرعت بیانیه‌ای با این مضمون صادر كردند: منچسترسیتی از تصمیم شورای یوفا ناامید گشته، اما متعجب نشده است. در دسامبر سال 2018، رئیس بازپرسی یوفا قبل از هرگونه تحقیقات و حتی پیش از شروع تحقیقات، به طور علنی از نتیجه و مجازات احتمالی در مورد منچسترسیتی صحبت كرد و به همین دلیل نقض مداوم از سوی یوفا، تردید چندانی در مورد رخ دادن چنین نتیجه‌ای وجود نداشت.
ماجرا از كجا شروع شد؟
برای آن كه بدانیم یوفا چطور به صدور چنین حكم سنگینی رسید، باید به دو سال قبل برگردیم. در سال 2018 نشریه آلمانی اشپیگل اسناد و مداركی مبنی بر استفاده غیرقانونی باشگاه منچسترسیتی از منابع خارج از باشگاه منتشر كرد. آن اسناد و مدارك نشان می‌داد كه مالك من‌سیتی، شیخ منصور بن زاید آل‌نهیان از خانواده حاكم ابوظبی، از بودجه‌هایی خارج از باشگاه برای تیمش استفاده كرده است. یكی از ایمیل‌های فاش شده نشان می‌داد تنها هشت میلیون پوند از قرارداد اسپانسری سیتی با شركت اتحاد از سوی این ارگان تامین شده و باقی این ارقام از دیگر شركت‌های تحت هدایت شیخ منصور به باشگاه تزریق شده بود.
روزهای خاكستری در انتظار آبی‌ها
با اعلام خبر محرومیت دو ساله من‌سیتی، گمانه‌زنی در مورد مربی و بازیكنان این تیم از همین حالا شروع شده است. مهم‌ترین مساله‌ای كه رسانه‌ها از روز گذشته مطرح كرده‌اند، وضعیت پپ گواردیولا است. این مربی 49 ساله تا سال 2021 با سیتیزن‌ها قرارداد دارد. با این حال، برخی می‌گویند با این شرایط و اوضاع بعید است پپ همچنان در این تیم بماند.
از چند وقت پیش مساله رفتن پپ به یوونتوس در رسانه‌ها مطرح شده بود كه هر بار خود این مربی اسپانیایی آن را تكذیب كرد. حالا با این وضعیت توتواسپرت گزارش داد كه پپ بیش از هر زمان دیگری به بانوی پیر نزدیك شده است. این در حالی است كه برخی رسانه‌ها از تمایل پاری‌سن ژرمن و بایرن مونیخ نیز برای استخدام این مربی صحبت می‌كنند.
یك مساله دیگر، ضررهای مالی است كه این باشگاه ممكن است متحمل شود. این تیم فصل گذشته از حضور در لیگ قهرمانان حدود 80 میلیون یورو درآمد داشت. غیبت دو ساله این تیم از این رقابت‌ها می‌تواند ضرری بالغ بر صد میلیون یورو برای این تیم به همراه داشته باشد.


فرد پشت پرده افشاگری‌ها
سوالی كه همان دو سال پیش مطرح شد، این بود كه اشپیگل چطور به چنین اسناد و مداركی دست یافته بود. پاسخ این سوال به یك هكر پرتغالی به نام روی پینتو رسید. این هكر جوان در آن زمان توانست به 70 میلیون سند و 4/3 ترابایت اطلاعات از جمله ایمیل‌های محرمانه چند باشگاه دسترسی پیدا كند و در ادامه آنها را به رسانه‌ها تحویل داد. از همان زمان بود كه روند تحقیقات یوفا در امور مالی منچسترسیتی كلید خورد.
گرچه بسیاری از هواداران فوتبال از پینتو به دلیل عملكرد شجاعانه و هوشمندانه‌اش تمجید كردند، اما اوضاع بر وفق مراد این هكر پیش نرفت. او در ماه مارس سال گذشته دستگیر و راهی زندان شد. هنوز هم محاكمه او در مورد 90 پرونده مختلف از جمله هك، خرابكاری و كلاهبرداری باقی مانده است.
نام او چند روز پیش نیز بار دیگر به در رسانه‌ها مطرح شد. روز پنجشنبه و قبل از این‌كه یوفا، منچسترسیتی را از دو فصل دیگر لیگ قهرمانان اروپا محروم كند، رای تجدیدنظر دادگاه پینتو در لیسبون اعلام شد و در نتیجه آن محكومیت او ادامه یافت. البته با انتشار خبر محرومیت سیتی، نام پینتو دوباره با هشتگ FreePinto# در توییتر مطرح شده و هواداران فوتبال خواهان آزادی او هستند. این در حالی است كه چندی قبل هواداران دورتموند در استادیوم، بنری نشان داده و خواهان آزادی روی پینتو شده بودند.