مهاجرت از ایران به اروپا

مهاجرت از ایران به اروپا

مهاجرت چهره‌های برجسته شهر داستان افغانستان که در ایران زندگی می کرده اند، اتفاقی است که طی چند دهه گذشته روندی روبه رشد داشته است.
سید ضیاء قاسمی، سید رضا محمدی و سید الیاس علوی شاعرانی هستند که در ایران فعالیت خود را به‌طور جدی آغاز کردند و بر شعر ایران هم تاثیرگذار بودند، اما شرایط زندگی برای آنها هرگز هموار نشد و نتوانستند خود را شهروند ایران احساس کنند. برای داشتن آینده ای بهتر راهی کشورهای دیگر شدند. محمدی سال گذشته جایزه شعر فجر را هم به خود اختصاص داد و مجموعه اشعارش در ایران هنوز هم مخاطبان فراوان دارد.
آصف سلطانزاده، نویسنده موفق افغانستانی مقیم در ایران حالا در دانمارک زندگی می کند،  محمدحسین محمدی هم نویسنده شناخته شده ای دیگری است که نخستین مجموعه داستان خود را در ایران منتشر کرد.
او هم چند سالی است که ایران را ترک کرده، در حالی که اگر شرایط بهتری داشت در ایران زندگی می کرد و مانند هر شاعر و نویسنده دیگری ترجیح می داد لااقل در کشوری زندگی کند که مردم همزبانش باشند.  رفته ها کم نیستند و ایران در این میان به جای این‌که محمل و محلی برای کار و فعالیت آنها باشد، هم از وجودشان بهره ببرد و هم مسیر متفاوت و بهتری را برای فضای فرهنگ و هنر ایران رقم بزند، نتوانسته شرایط امنی برای زندگی و شهروندی آنها فراهم کند. هر چند محمدکاظم کاظمی، ابوطالب مظفری و نویسندگان جوان‌تری مانند احمد مدقق هنوز در ایران هستند و می نویسند، اما رفته ها هم بی شمارند.