5 پرسش مهم درمورد كرونا

5 پرسش مهم درمورد كرونا

مترجم: صدف دژآلود / سلامت

این روزها همه‌جا حرف از نسل تازه ویروس‌های كروناست. پاسخ سازمان جهانی بهداشت به برخی پرسش‌های رایج را با هم می‌خوانیم:
با دریافت بسته پستی از چین كرونا می‌گیریم؟
خیر، كسانی كه از چین نامه یا بسته پستی به دست‌شان می‌رسد، نگران نباشند. مطالعات قبلی نشان داده كه ویروس‌های كرونا دوام چندان زیادی روی سطوح ندارند و نامه‌ها و بسته‌های پستی هم كه روزها یا هفته‌ها تا رسیدن به مقصد زمان می‌برند ناقل بیماری نیست.
انتقال از طریق حیوانات خانگی هم امكان دارد؟ 
در حال حاضر، هیچ شواهدی مبنی بر امكان آلوده‌شدن سگ و گربه‌های خانگی به كرونای جدید وجود ندارد. با این‌حال، همیشه پس از تماس با حیوانات خانگی حتما دست‌ها را با آب و صابون بشویید.
شست‌وشوی مكرر بینی با سرم سالین تأثیری دارد؟
هنوز هیچ شواهدی برای اثبات تأثیر پیشگیرانه چنین اقدامی در مقابله با كرونای جدید در دست نیست. شواهد محدودی نشان داده‌اند كه شست‌وشوی مرتب بینی با سرم سالین (محلول نمك) می‌تواند هنگام سرماخوردگی معمولی در تسریع بهبود مؤثر باشد؛ اما هنوز نشان داده نشده است كه با این كار بتوان از عفونت‌های تنفسی جلوگیری كرد.
قرقره دهان‌شویه تأثیری در پیشگیری از ابتلا به كرونای جدید دارد؟
خیر، هیچ شواهدی مبنی بر این كه استفاده دهانشویه از خطر ابتلا به كرونای جدید پیشگیری می‌كند وجود ندارد. برخی دهانشویه‌ها قادرند میكروب‌های خاصی را تنها برای چند دقیقه در بزاق از بین ببرند؛ اما چنین چیزی به این معنی نیست كه با قرقره دهانشویه از ابتلا به كرونای جدید در امان خواهید بود.
خوردن سیر چطور؟
سیر خوراكی مفیدی است و خواص ضدمیكروبی دارد. اما هنوز هیچ شواهدی مبنی بر این كه خوردن سیر از ابتلا به ویروس كرونا جلوگیری می‌كند در دست نیست.
منبع: who.int