روایت ناباروری مردانه

روایت ناباروری مردانه

دكتر سلمان اسلامی / متخصص اورولوژی کلیه و مجاری ادرار

متاسفانه این روزها با بالا رفتن سن ازدواج، خیلی از زوجین درگیر ناباروری هستند. همان‌طور كه می‌دانید نیمی از مشكلات به خاطر فاكتور مردانه و اسپرم است و نیمی دیگر به علت فاكتور زنانه و تخمك و رحم.
مواردی چون سن بالای ازدواج، چاقی، كم‌تحركی و استعمال دخانیات از علل شایع و مهم اختلال اسپرم‌سازی در مردان است. از طرف دیگر بیماری‌های هورمونال و خونی و داخلی از علل دیگر شایع هستند، ولی همان‌طور كه می‌دانید بیماری واریكوسل، شایع‌ترین یافته پزشكی در مردان با ناباروری است. 
با توجه به شیوع بالای این بیماری و نقش مهم آن در ناباروری، بر آن شدیم تا در این مقاله به توضیح مختصری در مورد آن بپردازیم.
این بیماری به شرایطی اطلاق می‌شود كه در آن وریدهای تخلیه كننده خون تیره بیضه، گشاد و نارسا و متورم می‌شود و به خاطر این نارسایی خون تیره، از سمت بالا، به داخل بیضه پس زده شده و باعث آسیب بیضه می‌شود.
به خاطر ساختار عروقی، این بیماری اغلب در سمت چپ و در برخی موارد به‌صورت دوطرفه دیده می‌شود و رویت یكطرفه واریكوسل راست نادر است و احتمالا ناشی از مشكلات مهم دیگری است كه شرح آنها در این مجال نمی‌گنجد.
این آسیب در مرحله اول شامل اسپرم‌سازی می‌شود و در مراحل پیشرفته منجر به اختلال در ساخت تستسترون می‌شود و در نهایت می‌تواند به كوچك و ناكارآمد شدن بیضه منجر شود.
در اغلب موارد، فرد مبتلا به دنبال ایستادن‌های طولانی‌ مدت دچار درد 
تیر كشنده در بیضه می‌شود كه گاهی این درد می‌تواند شدید باشد.
در صورت وجود هر گونه شك لازم است برای معاینه به پزشك مراجعه كنید.
نكته حائز اهمیت این است كه اغلب مبتلایان به واریكوسل دچار اختلال و مشكل خاصی نمی‌شوند، نه درد و نه اختلال بارداری.
تصمیم این‌كه آیا واریكوسل نیاز به درمان دارد یا نه، توسط پزشك اورولوژیست گرفته می‌شود و بر اساس شرایط زیر، شامل وجود همزمان ناباروری و واریكوسل، دردهای مزمن و شدید بیضه و كوچك شدن بیضه به علت واریكوسل، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
نكته قابل اهمیت در مورد این بیماری این است كه علت خاصی برای آن كشف نشده و در نتیجه هم قابل پیشگیری نیست و اكثر موارد، بیماران زمینه ارثی یا مشكل فیزیكی خاصی ندارند و بروز این بیماری در آنها قابل پیش‌بینی نیست. هفته آینده، به توضیح در مورد انواع روش‌های درمانی واریكوسل خواهیم پرداخت.