رئیسی: باید زمینه میدان دادن به مردم را آماده کرد

رئیسی: باید زمینه میدان دادن به مردم را آماده کرد

دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه، روز گذشته در نشست هم‌اندیشی شورای عالی قوه قضاییه با نهادهای مردمی، رونمایی و ابلاغ شد.
این اتفاق یک ماه پس از آن افتاد که قوه قضاییه در فراخوانی از مردم و تشکل‌های مردمی خواست در خصوص تدوین چارچوبی برای مشارکت‌جویی بیشتر و بهتر از مردم در مسیر کمک به اجرای وظایف این قوه و هر چه نزدیکتر شدن به آرمان عدالت، نظر دهند. 
پس از وصول طرح‌ها، مصوب شد هیاتی از خود نهادهای مردمی، سند مشارکت را تدوین کنند و دیروز نمایندگان تشکل‌های مردمی در شورای عالی قضایی حاضر شدند و دستورالعمل نحوه مشارکت نهادهای مردمی با قوه قضاییه که خودشان تدوین کردند رونمایی و به تصویب رییس قوه قضاییه رسید. همچنین مقرر شد از ظرفیت نهادهای مردمی در حوزه‌هایی چون سیاستگذاری قضایی، پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از بزه دیدگان، تسهیل دسترسی متهمان به عدالت، میانجیگری و صلح و سازش، نظارت بر اجرای قوانین و رسیدگی و اصلاح مجرمان استفاده شود. 
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی در نشست هم اندیشی شورای عالی قوه قضاییه با نهادهای مردمی و آیین رونمایی و ابلاغ دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه تاکید کرد: نقش مردم در نظام اسلامی فقط رای نیست بلکه در اداره کشور هم باید مشارکت داشته باشند.
وی افزود: در عرصه انتخابات مردم با آرای خود اعلام نظر می‌کنند؛ اما سوال این است که آیا صرف رای دادن مردم کافی است یا این که باید زمینه‌ای برای تداوم نقش‌آفرینی مردم در امور سیاسی و اجتماعی فراهم کرد؟
رئیسی اظهار کرد: در مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، حفظ حقوق عامه، محیط زیستی، برخورد با ناهنجاری های اجتماعی و ... ما می‌توانیم با جلب مشارکت و نقش‌آفرینی مردم موفقیت‌های چشمگیری به دست آوریم.
وی با بیان اینکه ما به دنبال یک قوه قضاییه قوی هستیم؛ نه یک دستگاه قضایی بزرگ گفت: قوه قضاییه قوی آن است که اجرای عدالت و حق را در سرلوحه امور خود داشته باشد و در کنار این امر خطیر نگاه مردم را نیز در فرآیندهای دادرسی و پیگیری ها مدنظر داشته باشد. جلب مشارکت مردم در امور مرتبط با دستگاه قضایی یک حرکت دو سویه است.
رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه مردمی بودن با سخن حاصل نمی شود اظهار کرد: باید یک حوزه عمل برای جلب مشارکت مردم تعریف و زمینه میدان دادن به مردم را آماده کرد.
وی سپس با طرح این سوال که آیا کمک به یک زندانی فقط در پول دادن و آزادی او از زندان منحصر می‌شود یا اینکه باید در امر بازسازی شخصیت این زندانی نیز مردم مشارکت و نقش‌آفرینی کنند؟ افزود: می‌توان ساز و کاری ایجاد کرد تا نقش مردم در امر بازاجتماعی و بازسازی شخصیت زندانی برجسته شود. برای نمونه یک زندانی را تصور کنید که خانواده‌ای برای ملاقات ندارد؛ آیا نمی‌توان مجموعه‌ای مردمی ایجاد کرد تا به ملاقات آن زندانی بروند و امور تربیتی را در رابطه با او پیش ببرند؟
رئیسی تاکید کرد: سازمان های مردم نهاد با آموزش دادن به مردم و فرهنگ سازی می توانند زمینه‌ای را فراهم کنند تا پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی کاهش یابد. در زمینه حفظ حقوق عامه، می‌توانند با آموزش‌دهی و فرهنگ‌سازی، نقش‌آفرین باشند.
وی با بیان اینکه بدنبال سازماندهی بیشتر مقوله صلح و سازش با جلب مشارکت مردمی هستیم اظهار کرد: نقش مشارکت های مردمی در عموم کارهای کشور به ویژه امور مرتبط با دستگاه قضایی می تواند بسیار موثر باشد و باید در این زمینه ساز و کارهای قانونی و دستورالعمل های مشخص تعریف شود.