روزهای رایزنی برای رای

3 روز مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی، گمانه‌زنی‌ها برای رسیدن به نامزدهای اصلح در بین مردم شکل گرفته است

روزهای رایزنی برای رای

سه روز مانده به انتخابات، در تهران مردم هنوز از دیدن پوسترهای تبلیغاتی نامزدها بر در و دیوار شهر غافلگیر نشده‌اند و باید در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی دنبال بهترین ها برای انتخاب بگردند. در شهرستان ها ولی اوضاع جور دیگری است. تغییر شیوه تبلیغات البته از چند دوره قبل اتفاق افتاده و دیگر سال‌هاست صحنه خیابان‌ها پوشیده از پوستر تکرار نمی‌شود و خیلی از نامزدها، ساختن کانال تلگرامی را به چاپ پوستر ترجیح می‌دهند. در تهران و برخی کلانشهر‌ها، فضاهای از پیش تعیین شده از سوی شهرداری هم به طور کامل استفاده نشده و هنوز جای خالی دارند.

هر چقدر نامزدها و احزاب در تهران استوری کردن لیست هایشان در اینستاگرام و فوروارد کردن آن در تلگرام را ترجیح می‌دهند، در برخی شهرها، در انتخابات هنوز بر پاشنه چاپ پوستر و بنر می‌چرخد. مثلا مشکل فرماندار زرندیه در استان مرکزی این است که نامزدها قوانین مربوط به چاپ پوستر و بنر را رعایت نمی‌کنند و او مجبور شده دستور بدهد  با کمک شهرداری و ‌ نیروی انتظامی، پوسترها از روی مکان‌های عمومی مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی، تیرهای برق و جعبه‌های مخابرات جمع آوری و پاکسازی شوند. طبق اعلام قبلی قرار بوده هر نامزد فقط یک بنر بزرگ نصب کند، اما عده ای آن‌قدر زیاده‌روی کرده‌اند که پای ناجا برای جمع کردن تبلیغات وسط آمده است. 
در همین استان و در شهر ساوه در عصرها، طرفداران نامزدها با اهدای شاخه‌های گل، بروشور و پوسترها به عابران و سرنشینان خودروها شهر را حسابی شلوغ کرده‌اند و ترافیک دردسر ساز شده است.
داغ شدن تنور انتخابات در شهرستان‌ها مشکل همه فرماندار‌ها و شهردارهاست. مثلا در ایلام به گفته شهردار ۱۹۰ نقطه برای تبلیغات نامزدها تعیین شده، اما تبلیغات غیرمجاز آن‌قدر زیاد شده که شهرداری، کمیته امحا  تشکیل داده است. صادقیان، شهردار ایلام گفته است: تیم امحا و جمع‌آوری پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات متشکل از نیروهای شهرداری، نیروی انتظامی و فرمانداری است که پوسترها بعد از جمع آوری از معابر عمومی با حضور اعضا، صورتجلسه و مهر و موم و سپس به فرمانداری ایلام برای بررسی و اعمال نظر در خصوص این تخلف‌های انتخاباتی داده می‌شود.
در آخرین روزهای رایزنی برای کسب رای در یازدهمین دوره انتخابات مجلس، شیوه رای جمع کردن در شهرستان‌ها همان روش‌های کلاسیک است؛ از چاپ پوستر و بنر تا رفت و آمد‌های زیاد در ستادهای انتخاباتی و تبلیغاتی. حضور ثابت نامزدها در اجتماعاتی مثل مراسم ختم و عروسی حتی آدم‌های غیر معروف، پهن کردن سفره شام، توزیع هدایای تبلیغاتی، راه اندازی کارناوال های جشن و ... روش‌های مشترک شهرهای دور از پایتخت است. همان طور که نامزدهای تهرانی از چاپ پوستر غفلت نکرده‌اند، شهرستانی‌ها هم فضای مجازی را از دست نداده‌اند. برخی کلیپ‌های آنها آن‌قدر جذاب و بامزه بوده‌اند که از شهرشان فراتر رفته‌اند و در تلفن‌های همراه دست به دست می‌چرخند. البته که برخی از این تبلیغات مانند جشن‌ها پرهزینه، موزیک‌های خارج از عرف و دور از شان مجلس، تیراندازی، سجده کردن به پای نماینده، پخش تنباكوی قلیان با پاكت‌های تبلیغاتی، راه اندازی کباب خوران و ... صدای اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی را بلند کرده است. 


لیست های جدید 
در شهرهایی که تعداد منتخبان حداکثر به اندازه انگشتان یک دست است، شاید «لیست» برای مردم خیلی مهم نباشد. اما در تهران تقریبا این لیست‌ها هستند که تعیین کننده‌اند. حالا در پایتخت تعداد لیست‌های اصولگریان، اصلاح طلب‌ها،عدالت‌طلبان و ... هر روز بیشتر می شود. در میان اصلاح‌طلبان، اگرچه ابتدا فعالان این جریان عنوان می‌كردند نامزدهای اصلی‌شان رد صلاحیت شده و تمایلی به لیست دادن در انتخابات ندارند، اما گروه‌های اصلاح‌طلب نیز با لیست‌های مختلف در انتخابات حضور یافته‌اند و تا كنون دو فهرست اصلی در این جریان منتشر شده كه یكی مربوط به حزب كارگزاران سازندگی است و دیگری مربوط به هشت حزب اصلاح‌طلب كه در یك ائتلاف، اقدام به انتشار لیست انتخاباتی كرده‌اند. دیروز نیز لیست سومی با عنوان یاران اصلاحات از سوی این جریان منتشر شد.غلامعلی حداد عادل، فعال سیاسی اصولگرا در همین زمینه كنایه‌ای به اصلاح‌طلبان زده و گفته اصلاح‌طلبان همیشه از رد صلاحیت‌ها می‌نالند و همیشه هم در انتخابات لیست كامل می‌دهند؛ این یك داستان تكراری است. 

 همایش‌های انتخاباتی
در پایتخت، بازار همایش و میزگردهای انتخاباتی هم البته داغ است. در یک نمونه فردا همایش اصلاح‌طلبان پایتخت برگزار می‌شود. جلسه اقشار شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نیز امروز برگزار می‌شود. روز گذشته همایش انتخاباتی اصلاح‌طلبان در تهران و همچنین میزگردی نیز از سوی حزب كارگزاران برگزار و در این میزگرد بر حضور در انتخابات تاكید شد. كرباسچی در این مراسم گفت: ما نمی‌توانیم مردم را به حضور در انتخابات دعوت كنیم، ولی به‌رغم تایید صلاحیت حدود ۷۰۰۰ نفر از واجدان شرایط به دلایل مختلف در عرصه انتخابات حضور نداشته باشیم. وی از انتخابات به‌عنوان ناموس سیاسی یاد كرد كه نباید مورد هجمه قرار بگیرد.
مجید انصاری، سرلیست اصلاح‌طلبان هم در این نشست خبری از برخی اصلاح طلبان به‌دلیل عدم ثبت نام آنها در انتخابات گلایه كرده و گفته سید محمد خاتمی توصیه كرده بود همه در انتخابات ثبت‌نام كرده و وضعیت را ارزیابی كنیم، ولی جمعی از آنان ثبت نام نكردند كه جای گلایه دارد.

​​​​​​​روزهای رایزنی 
تبلیغات انتخابات هر چه باشد و در فضایی که انجام بشود، در روزهای پایانی این هفته به اوج خواهد رسید؛ از تلگرام و شبکه‌های اجتماعی، دانشگاه و برگزاری میزگرد، خیابان و برگزاری جشن و... تبلیغات بیشتر و بیشتر می‌شود. ارزیابی ها نشان می دهند تنور انتخابات داغ شده و صدایی که از بیرون ایران کم رونقی انتخابات را تبلیغ می‌کند به جایی نخواهد رسید. آخرین تلاش‌ها در آخرین روزهای مجاز به تبلیغات در هر منطقه از کشور متناسب با فرهنگ همان نقطه اوج می‌گیرد و روز جمعه عکاسان خبری، به راحتی صف طولانی مردم برای رای دهی را ثبت خواهند کرد؛عکس‌هایی که  البته این‌بار هم در رسانه‌های بیگانه دیده نخواهد شد.