نمایش رادیو در سینما

نمایش رادیو در سینما

صبح دیروز مراسم تجلیل از عوامل فیلم «آبادان یازده 60» با حضور حمید شاه‌آبادی معاون صدا، حسن كلامی تهیه‌كننده، مهرداد خوشبخت كارگردان، علیرضا كمالی و حمیدرضا محمدی بازیگران، سهراب خسروی تدوین، بهزاد عبدی آهنگساز، رحمت عبدا...‌زاده مدیر تولید و جعفر محمدشاهی طراحی صحنه فیلم آبادان یازده 60، اهالی رادیو و اصحاب رسانه در استودیو شماره یك صدای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. معاونت صدا از این فیلم سینمایی به دلیل پرداختن به موضوع سال‌های دفاع مقدس از یك ایستگاه رادیویی در آبادان تقدیر كرد. قبل از مراسم تجلیل هم فیلم آبادان یازده 60 برای اهالی رادیو به نمایش در آمد.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، مهرداد خوشبخت با پایان نمایش فیلم در ابتدا به كیفیت صدای فیلم اشاره كرد كه در استودیوی رادیو پخش شد و گفت: ای‌كاش امكانات و تجهیزات فنی رادیو توسعه پیدا كند تا وقتی فیلمی به نمایش درمی‌آید با بهترین كیفیت صدا پخش شود. زیرا بخش زیادی از تاثیرگذاری فیلم به دلیل آهنگسازی خوب بهزاد عبدی بود كه خواهش می‌كنم در آینده تجهیزات سالن 
بهتر شود.
وی در ادامه با اشاره به آرشیو رادیو توضیح داد: همین ابتدا باید بگویم آقای قهرمانی در آرشیو رادیو فایل‌هایی را به ما رساندند كه در فیلم استفاده كردیم. همچنین كاركنان صداوسیما در اهواز و آبادان به ما كمك كردند. مسلما كمك دوستان برای فیلم آبادان یازده 60 تاثیرگذار بود.
 رادیویی‌هایی كه آبادان را نجات دادند
خوشبخت عنوان كرد: ما حدود سه هفته در آبادان و حدود ۴۰ روز در تهران كار كردیم. من قصه‌های زیادی از آبادان داشتم و می‌خواستم دین خود را ادا كنم و خوشبختانه با ساخت فیلم آبادان یازده 60 این اتفاق افتاد. واقعا لازم بود از این بخش از تاریخ معاصر هم اثری ساخته شود و تصویرگر كسانی باشیم كه در رادیو ماندند. آنها در آن مقطع زمانی جز همان آنتن ابزار دیگری نداشتند و با استفاده از همان ابزار تلاشی كردند كه شهر را نجات دادند. این فیلم شاید نشان دهد كه مردمان آن زمان چگونه با همدلی كار كردند و ما اكنون در شرایط حاضر به این همدلی 
نیاز داریم.
این كارگردان درباره حامی مالی افزود: بخشی از سختی كار ما پیدا كردن سرمایه‌گذار بود. سازمان اوج در حالی پای كار آمد كه فیلم ما نه‌تنها سپاه نداشت، بلكه ویگن و شجریان هم داشت و این سخت بود، اما زمانی كه به آبادان رفتیم شركت نفت حتی به ما جای خواب هم نداد. به نظرم خوب است ارگان‌ها كمك كنند.
 مردم دوست دارند واقعیت را ببینند
خوشبخت ادامه داد: هر چقدر به تاریخ وفادارتر باشیم مردم بیشتر ارتباط برقرار می‌كنند. فیلم آبادان یازده 60 هم حس و حال واقعی‌اش بود كه مردم آن را دوست داشتند و گریه كردند، حتی جزو پنج كاندیدای فیلم منتخب مردمی بود.
در ادامه حمید شاه‌آبادی معاون صدا گفت: باید قدردان زحمات عزیزانی باشیم كه اثری چنین فاخر خلق كردند. تشكر نه به این خاطر كه كاری درباره رادیو شكل گرفت، بلكه به خاطر این سوژه‌یابی و نگاه درستی كه داشتند. فیلم آبادان یازده 60 افتخار بزرگی برای رادیو بود.
 تلاش اهالی رادیو در دوران دفاع مقدس
وی تاكید كرد: باید به عنوان كسی كه مدتی است در كنار اصحاب رادیو خدمت می‌كنم، بگویم اصحاب رادیو جزو كسانی نبودند كه از كنار قافله هشت سال دفاع مقدس به‌راحتی عبور كرده باشند. پرچم بچه‌های رادیو همه جا بلند بود، این فیلم نمایشگر حضور اهالی رادیو در این آزمون بزرگ 
بود.
معاون صدا اشاره كرد: در مجموع در سال‌های دفاع مقدس برنامه‌های رادیویی بر لبان رزمندگان بود و بچه‌های رادیو در آن سال‌ها خیلی تلاش می‌كردند تا مردم را در جریان اتفاقات بگذارند.  در پایان مراسم از حسن كلامی تهیه‌كننده، مهرداد خوشبخت كارگردان، سهراب خسروی تدوینگر، بهزاد عبدی آهنگساز، رحمت عبدا...‌زاده مدیرتولید، جعفر محمدشاهی طراح صحنه و لباس و علیرضا كمالی و حمیدرضا محمدی بازیگران این فیلم با اهدای لوح و رادیو تجلیل شد.