نفس‌های آخر بن سلمان در یمن

سرنگونی جنگنده پیشرفته متجاوزان سعودی توسط یمنی‌ها مولد بحران‌های تازه‌ای در ریاض بوده است

نفس‌های آخر بن سلمان در یمن

اعلام خبر سرنگونی جنگنده پیشرفته تورنادو، متعلق به متجاوزان سعودی توسط پدافند هوایی یمن، باردیگر شكست و ناتوانی میدانی و نظامی سعودی‌ها را در جنگ یمن و در مقابل دید همگان به تصویر كشیده است. اگرچه محمد بن سلمان به نظامیان سعودی و خصوصا منابع سعودی كه وظیفه اطلاع رسانی تلفات جنگ را به عهده دارند، دستور داده تا آمار و ارقامی واقعی از تلفات جنگ یمن را منتشر و اعلام نكنند؛ اما به نظر می‌رسد ریاض در یمن، به «نقطه بدون بازگشت» بسیار نزدیك شده است؛ نقطه‌ای كه در آن سران آل‌سعود چاره‌ای جز اعلام رسمی شكست در این جنگ طولانی مدت ندارند.

زهرا ساختمانیان

سقوط جنگنده تورنادو، متعلق به ائتلاف متجاوز سعودی در یمن توسط موشك زمین به هوای متعلق به ارتش و نیروهای مردمی این كشور، شوك سختی را به فرمانده این نبرد یعنی محمد بن سلمان وارد كرده است. «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با صدور بیانیه‌ای تصریح كرد: «به لطف خدا، پدافند هوایی یك فروند جنگنده تورنادو متعلق به نیروهای متجاوز را كه مشغول انجام ماموریت‌های خصمانه بود، ساقط كرد. این جنگنده ائتلاف متجاوز سعودی، به‌وسیله موشك پیشرفته زمین به هوا، با فناوری جدید ساقط شده است.»
تركی المالكی، سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی نیز ضمن تایید این موضوع اعلام كرد:
«نوع هواپیما، تورنادو و از هواپیماهای نیروی هوایی عربستان سعودی بوده كه هنگام پشتیبانی هوایی نزدیك از نیروهای یمنی [وابسته به دولت هادی] سقوط كرده است.»
مقامات ارتش و نیروهای مردمی یمن كه در مبارزه‌ای نابرابر و نفسگیر در برابر عربستان و متحدان آن طی پنج سال اخیر سربلند بوده‌اند، متعاقب سرنگونی جنگنده سعودی اعلام كرده اند كه آسمان یمن دیگر برای هیچ‌یك از جنگنده‌های پیشرفته دشمن نیز امن نیست؛ زیرا نیروهای یمنی می‌توانند با استفاده از فناوری بومی و توان موشكی بالای خود، هر هدفی را در آسمان شكار كنند.
افزایش تلفات سعودی‌ها در یمن 
اگرچه ولیعهد سعودی‌ها و همراهانش كه مسؤولیت هدایت عملیات تجاوز نظامی علیه یمنی‌ها را به عهده دارند، از افشای تعداد واقعی تلفات نیروها و تجهیزات خود در جنگ یمن سر باز می‌زنند، اما طی سال‌های سپری‌شده از جنگ یمن گزارش‌های زیادی در این خصوص منتشر شده است. به عنوان مثال، بر اساس گزارش پایگاه النجم الثاقب به نقل از منابع موثق نظامی در جنگ یمن، تنها تا دی سال گذشته ( 1397)، حدود 2500 سرباز و 60 افسر ارشد سعودی در یمن و توسط انصارا...، ارتش و نیروهای مردمی به هلاكت رسیده بودند. این آمار در حال حاضر و خصوصا پس از عملیات‌های موفقیت آمیز و گسترده یمنی‌ها مانند «بنیان مرصوص»، به بیش از 4000 سرباز و 150افسر عالی رتبه سعودی رسیده است. ضمن آن كه صدها نیروهای سعودی، از جمله ده‌ها افسر ارشد سعودی نیز به اسارت انصارا... و نیروهای مردمی یمن درآمده‌اند. 
انهدام صدها پایگاه و مقر نظامی سعودی‌ها در نجران، جازان و عسیر نیز یكی از تبعات نبرد سعودی‌ها علیه ملت یمن بوده است. از سوی دیگر، با افزایش هزینه‌های نظامی عربستان به بالای یكصد میلیارد دلار در جنگ یمن، حجم ذخایر از سال 2014 از 737 میلیارد دلار تا 437 میلیارد دلار در سال 2017 رسید. نكته جالب توجه این كه سران سعودی از آن پس، اجازه انتشار و اعلام آمار واقعی ذخایر ارزی خود را نداده اند! 
هزینه سعودی‌ها در جنگ یمن: روزانه دست كم 200 میلیون دلار
چنانچه نشریه انگلیسی تایم گزارش داده است، جنگ یمن، دست كم روزانه 200 میلیون دلار و سالانه 72 میلیارد دلار برای سعودی‌ها هزینه داشته و دارد.البته این هزینه، علاوه بر هزینه‌هایی است كه سعودی‌ها صرف خرید انبوه هواپیماهای آواكس، كنترل و هشدار زودهنگام هوابرد، ماهواره‌های مصنوعی، جنگنده‌های تورنادو، ناوچه‌ها و قایق‌های جنگی،تانك‌های فوق پیشرفته و بیش از صد میلیارد یورور قرارداد نظامی و تسلیحاتی با كشورهای اروپایی ( خصوصا انگلیس، فرانسه و آلمان ) بوده است.
موشك‌های 9 میلیون دلاری!
یكی از سنگین ترین هزینه‌هایی كه سعودی‌ها در جنگ یمن متحمل شده‌اند، مربوط به خرید موشك‌های پاتریوت توسط آنهاست . هزینه هر موشك پاتریوت سه میلیون دلار است ضمن این كه برای هدف قرار دادن یك موشك بالستیك( كه از سوی یمنی‌ها شلیك می‌شود ) دست كم باید سه موشك پاتریوت شلیك شود .حال می‌توان با محاسبه‌ای ساده مشخص كرد صدها موشك بالستیك شلیك شده از سوی یمنی‌ها به خاك عربستان، چه هزینه هنگفتی را به خزانه سعودی‌ها تحمیل می‌كند! ضمن آن كه حتی با وجود به كارگیری موشك‌های پاتریوت توسط پدافند هوایی سعودی‌ها، بسیاری از موشك‌های شلیك شده از سوی یمن به اهداف مدنظر در خاك عربستان اصابت می‌كند. سعودی‌ها از یك سو به خوبی می‌دانند نگهداری سامانه پاتریوت (كه قدرت رهگیری و انهدام بسیاری از موشك‌های یمنی را ندارد) در مناطق مختلف عربستان، نیازمند صدها میلیون دلار بودجه سالانه ثابت است.
پرواز معكوس سعودی‌ها در آسمان یمن !
از آغاز جنگ یمن تا كنون، تعدد ماموریت‌های نیروی هوایی ائتلاف متجاوز سعودی در یمن، از 200  هزار سورتی پرواز تجاوز كرده است. با این حساب، هزینه حملات هوایی در طول چهار سال، به رقمی حدود 20میلیارد دلار رسیده است. بر اساس استانداردهای نظامی، هر سورتی پرواز بین 46 هزار تا 104 هزار دلار هزینه دارد. نشریه فارین پالیسی در گزارشی در خصوص هزینه‌های هنگفت جنگ یمن برای سعودی‌ها، تاكید می‌كند كه هزینه استفاده از هواپیماهای آواكس كه برای هشدارهای زودهنگام به كار گرفته می‌شوند 250 هزار دلار در ساعت و یك میلیارد و 800 دلار در سال است. با این حال، تولید موشك‌های پیشرفته زمین به هوا از سوی یمنی ها، كه نمونه آن را در سرنگونی جنگنده تورنادو مشاهده كردیم، خسارت محض دیگری برای سعودی‌ها در این جنگ محسوب می‌شود.
اهتزاز پرچم شكست ریاض در یمن 
بدون شك محمد بن سلمان و دیگر سران سعودی، در آینده‌ای بسیار نزدیك، چاره‌ای جز بالا بردن پرچم شكست در یمن ندارند. نه تنها سعودی‌ها پس از حدود شش سال كشتار و جنگ، به اهداف از پیش تعیین شده اولیه خود در یمن نیز دست نیافته‌اند،بلكه استان‌های عسیر، جیزان و نجران را در خاك خود از دست رفته می‌بینند.استان‌هایی كه انصارا... بر بخش زیادی از آنها تسلط پیدا كرده است.
بدون شك، سعودی‌ها باید خود را برای اتخاذ تصمیمی سخت در یمن آماده كنند! آل سعود در صورتی كه هرچه سریع‌تر شكست در یمن را رسما اعلام نكند، با هزینه‌های بسیار سخت تری در ادامه جنگ مواجه خواهد شد.دستیابی نیروهای یمنی به آخن فناوری‌های موشكی، دفاعی و آشنایی آنها با تاكتیك‌های موثر نبرد طی پنج سال اخیر، قدرت مانور ریاض در یمن را به شدت محدود ساخته است.بدون شك، در چنین شرایطی هزینه‌های اداره جنگ برای بن سلمان و متعاقبا، میزان تلفات متجاوزان سعودی در یمن به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.در چنین شرایطی، از تاسیسات آرامكو گرفته تا مقر ادارت دولتی در ریاض، از پاسخ قاطعانه یمنی‌ها در امان نخواهند بود... .