نبرد رستم و سهراب باشد برای بعد

كیانوش رستمی و سهراب مرادی؛ غایبان بزرگ غرب آسیا

نبرد رستم و سهراب باشد برای بعد

از سه روز دیگر رقابت‌های وزنه‌برداری غرب آسیا در دبی آغاز می‌شود؛ مسابقاتی كه به دلیل داشتن سطح سیلور یا همان نقره‌ای، از اهمیت بالایی در گزینشی المپیك 2020 توكیو برخوردار است و تا قبل از مسابقات قهرمانی آسیا كه اواخر فروردین ماه برگزار می‌شود، آخرین فرصت گزینشی برای نمایندگان وزنه‌برداری ایران به شمار می‌رود.
اما از اردوی تیم ملی خبر می‌رسد، كیانوش رستمی و سهراب مرادی كه بحث بر سر رقابت آنها برای كسب سهمیه المپیك در دسته 96 هر روز بالاتر می‌گیرد، قرار نیست به دبی اعزام شوند. این تصمیم با نظر شخصی این دو ورزشكار گرفته شده تا انتظارها برای تماشای رقابت این دو اسطوره وزنه‌برداری ایران موكول شود به مسابقات بعدی؛ شاید در كلمبیا و شاید هم در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا در قزاقستان.
كیانوش رستمی كه در رقابت‌های بین‌المللی جام فجر در رشت اوت كرد و نتوانست امتیازی كسب كند، آخرین شانس خود را در ثبت یك ركورد بالا در رقابت‌های قهرمانی آسیا جست‌وجو می‌كند. در واقع حضور در رقابت‌های غرب آسیا كمكی به كیانوش رستمی در مسیر كسب سهمیه نخواهد كرد چراكه سطح رقابت‌های قهرمانی آسیا طلایی (گلد) است و كیانوش در قزاقستان این شانس را دارد كه امتیاز بیشتری را نصیب خود كند.
برای سهراب مرادی هم غیبت در مسابقات غرب آسیا گرچه یك ریسك بزرگ محسوب می‌شود و شاید به قیمت از دست رفتن المپیك برای او تمام شود، اما یك مزیت بزرگ دارد؛ این‌كه سهراب مرادی كه همچنان درگیر مداوای كتف آسیب دیده خود است، حداقل یك ماه فرصت بیشتر خواهد داشت تا با رسیدن به سطح مطلوب آمادگی، ركوردهای بهتری را به ثبت برساند و امتیازات بیشتری را كسب كند.
 کلمبیا مقصد بعدی
رقابت گزینشی بعدی برای وزنه‌برداران ایرانی رقابت‌های قهرمانی آمریكای جنوبی است كه اواخر اسفندماه در كلمبیا برگزار می‌شود. در واقع سهراب مرادی از امروز تا روزی كه در كلمبیا روی تخته برود، حدودا 28 روز زمان دارد و این آخرین فرصت قهرمان جهان و المپیك است كه بتواند به ركوردهای سابقش نزدیك شود و به شرایط خود در جدول گزینشی المپیك سروسامان دهد. البته نام كیانوش رستمی هم برای حضور در گزینشی كلمبیا رد شده است و احتمال دارد این دو قهرمان سرشناس وزنه‌برداری ایران، 13 هزار كیلومتر آنطرف‌تر از كمپ تیم‌های ملی وزنه‌برداری، در شهر كالی كلمبیا با هم به رقابت بپردازند.
سکانس پایانی
آنچه مشخص است، برای سهراب مرادی و كیانوش رستمی، رقابت برای كسب سهمیه المپیك 2020 توكیو، سكانس پایانی تقابل دو تاریخ‌ساز بزرگ وزنه برداری ایران خواهد بود. هشت سال پیش، این دو قهرمان در یك وزن روی تخته المپیك 2012 لندن ظاهر شدند كه سهراب اوت كرد و كیانوش برنزی شد.
چهار سال بعد، صحنه المپیك 2016 ریودوژانیرو، محلی شد برای قدرت‌نمایی هر دو قهرمان. سهراب و كیانوش هر دو طلایی شدند تا برای آخرین بار در كنار هم بخندند. اما حالا و در آستانه المپیك 2020 یك چیز كاملا روشن است، این‌كه توكیو یا جای سهراب است یا جای كیانوش. هر دو قهرمان جهانند، هر دو قهرمان المپیك، هر دو ركورددار، هر دو مدعی و هر دو تاریخ ساز... اما در بهترین حالت فقط یكی مسافر توكیو می‌شود. كدام سهمیه می‌گیرد: سهراب یا كیانوش؟
بی شك یكی از مدال‌های ایران در توكیو، از دل همین رقابت بی‌رحمانه بیرون می‌آید و بی‌شك این سكانس پایانی تقابل دو اسطوره بزرگ وزنه‌برداری ایران و جهان است. اگر كتف سهراب یاری كند و اگر كیانوش به ركوردهایی كه می‌خواهد برسد، دنیای وزنه‌برداری از این رقابت تمام ایرانی سیراب خواهد شد...


احتمال لغو قهرمانی آسیا

سهراب مرادی و کیانوش رستمی، درحالی با نرفتن به رقابت‌های گزینشی غرب آسیا، می خواهند تخم مرغ های خودشان را در سبد رقابت‌های قهرمانی آسیا بگنجانند که یک تهدید جدی، امکان دارد مسابقات قهرمانی آسیا را کلا به تعطیلی بکشاند. این تهدید همان ویروس خطرناک کروناست.
همین چند روز پیش بود که میزبانی مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا از قزاقستان به ازبکستان واگذار شد. فدراسیون جهانی وزنه برداری در تشریح دلایل این تصمیم عنوان کرد: با توجه به اینکه دولت قزاقستان به دلیل شیوع ویروس کرونا مانع حضور افراد از چین و کشورهای همسایه چین به قزاقستان می‌شود، هیات اجرایی کنفدراسیون آسیا تصمیم گرفت میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا را از قزاقستان بگیرد و به ازبکستان واگذار کند.
در واقع ویروس کرونا ضربه نخست خودش را اینچنین بر پیکر وزنه برداری آسیا وارد کرد. با این حال هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند، تصمیم دولت ازبکستان برای میزبانی  رقابت‌های قهرمانی آسیا در دو ماه آینده چه خواهد بود. طبق تقویم فدراسیون جهانی وزنه برداری رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی آسیا از 27 فروردین ماه آغاز می شود و اگر شیوع کرونا در این زمان، همچنان ادامه داشته باشد در این صورت مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا، مثل بسیاری دیگر از رقابت‌های ورزشی که در این هفته های اخیر لغو شد، به تعطیلی کشیده می شود. اگر این اتفاق بیفتد، با توجه به اتمام زمان رقابت‌های گزینشی المپیک، هیچ بعید نیست امتیاز  این رقابت‌ها از جدول گزینشی خارج شود که در اینصورت کیانوش رستمی و سهراب مرادی، بزرگترین ضربه را خواهند خورد، چراکه تنها شانس  این دو وزنه بردار برای کسب سهمیه المپیک حضور در رقابت‌های گزینشی سطح گلد است.