7 ثمره غیرانتخاباتی از انتخابات

7 ثمره غیرانتخاباتی از انتخابات

محسن مهدیان فعال سیاسی

‌‌مهم‌ترین دستاورد انتخابات چیست؟ اول حضور مردم و مرحله بعد هم محتوای انتخابشان. حضور مردم نشانه امید و قدرت مشروعیت‌بخشی به نظام است. محتوای انتخاب مردم نیز برآمده از تجربه آنها از گذشته و نگاهشان به آینده است.
اما انتخابات این دوره را فراتر از این دو دستاورد باید دید. این دو دستاورد در هر انتخاباتی تكرار می‌شود و البته آورده اصلی صندوق‌ها نیز همین است. اما بركات انتخابات گذشته، غیرانتخاباتی و فراتر از پیش بینی‌ها بود.
    یكم. گام دوم
این دوره از انتخابات مجالی برای آغاز گام دوم و حضور سیاسی جوانان بود. این حضور مرهون بیانیه گام دوم است. رفتار سیاسی ریش‌سفیدها نیز در بازكردن راه برای جوان‌ترها برآمده و متاثر از همین بیانیه و تدبیر رهبری انقلاب است.
جوان‌هایی كه این دوره آمدند چه آنها كه به لیست‌ها راه یافتند و چه آنها كه جا ماندند و انصراف دادند یك تجربه ارزشمند داشتند. این تجربه برای مردم نیز قابل اعتنا بود و بسیاری از آنها بهتر شناخته شدند.
    دوم. رشد ائتلاف
مدل ائتلاف این دوره لااقل در طیف اصولگراها نیز قابل اعتنا بود. برخلاف دوره‌های گذشته كه جمعی از ریش سفیدهای این جریان دور هم جمع می‌شدند و با روش سهمیه‌بندی لیست می‌بستند، در این دوره ائتلاف با فرآیندی از پایین به بالا و به روشی مردمی‌تر صورت گرفت كه یك گام رو به جلوست.
    سوم. بلوغ اصلاحات
اصلاح‌طلب‌ها در این دوره برخلاف این‌كه مدعی حذف تعدادی زیادی نامزد ردصلاحیت شده بودند اما با دو لیست كارگزاران و اصلاح‌طلبی وارد رقابت شدند. بزرگان اصلاح‌طلب نیز در انتخابات شركت كردند و برخی از آنها به‌غیر تعدادصی از افراطیون، مردم را به حضور دعوت كردند. این‌كه اصلاح‌طلبان از سیاست تحریم انتخابات عبور كردند نشانه بلوغ سیاسی است.
    چهارم. رشد جانفداها
جامعه فعال و به اصطلاح جانفدا‌های انتخاباتی، علی‌رغم رشد معنادار در فرآیند تدوین لیست‌ها، نسبت به خروجی ائتلاف اعتراض جدی داشتند. این اعتراض را باید مثبت تحلیل كرد. این رشد جامعه‌ای مطالبه‌كننده است كه حاضر نمی‌شود چشم بسته نسبت به تصمیم دیگران اقدام كند. اگرچه فرآیند بسته شدن لیست در این دوره عمق مردمی و پایین به بالای بیشتری یافته بود، اما انتظار بدنه اجتماعی لیست‌ها بیشتر بود و همین مطالبه عقلایی باعث می‌شود در آینده فرآیند ائتلاف بیشتر تقویت شود.
    پنجم. توده امیدوار
توده مردم در یك مبارزه سهمگین با پروژه ناامید‌سازی دشمن پای صندوق آمدند. این خیز مردمی برای مسؤولان و نظام اسلامی ما بسیار آموزنده است. مردم نشان دادن كه در جنگ روانی دشمن و كم‌كاری‌های عمیق مسؤولان امیدشان به آینده را از دست ندادند و همچنان نقش‌آفرین در آینده انقلاب هستند.
    ششم. شعار ماندگار
در این دوره از انتخابات برخلاف گذشته كه همواره دوقطبی‌های كاذب و شعارهای هیجانی شكل می‌گرفت در این دوره از انتخابات شعار شفافیت نقل همه لیست‌های چپ و راست بود و حداقل این‌كه گروه‌ها نسبت خود را با این شعار روشن كردند. مجلس آینده با هر تركیبی نمی‌تواند نسبت به این شعار كلیدی و راهگشا بی‌اعتنا باشد.
    هفتم. دوقطبی اصیل
صف‌بندی‌ها در این دوره از انتخابات روشن و آشكار بود. در این دوره لیست انگلیسی و آرای سیاه به جهت صراحت ضدانقلاب حذف شدند. در همه انتخابات‌های گذشته، ضدانقلاب پشت یك لیست داخلی قرار می‌گرفت و اگرچه آرای سیاه را پای كار می‌آورد اما دوقطبی‌های نادرست در فضای سیاسی كشور شكل می‌گرفت. در این دوره یك ابر دوقطبی كلان داشتیم و آن هم انقلاب و ضدانقلاب بود. ضدانقلاب یك خواسته بیشتر نداشت و آن هم رای بی‌رای. این دوقطبی آورده‌های بسیاری برای جامعه داشت تا دشمن را در پرده نفاق نبیند و بهتر شناخت پیدا كند.