این مردم كاربلد

ملت نجیب ایران با حضور پای صندوق‌های رای و «احقاق حق مدنی» خود باز هم انتخابات را به یک «جشن ملی» تبدیل کردند

این مردم كاربلد

انتخابات دیروز، سی‌وهفتمین انتخاباتی بود كه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. به عبارتی دیگر، طی ۴۱ سال گذشته، ۳۶ انتخابات در ایران یعنی به طور متوسط هر یك سال و چند ماه، یك انتخابات ملی در ایران برگزار شده است. دیروز نیز مردم شهرهای مختلف كشورمان علی‌رغم نارضایتی از مشكلات موجود در كشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی، معتقد بودند كه راه‌حل مشكلات كشور از صندوق رای و انتخاب درست خارج ‌شود. بر همین اساس مردم با بصیرت، ولایتمدار، انقلابی و همیشه در صحنه با حضور پرشور و حماسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری بار دیگر وحدت ملی خود را به نمایش گذاشتند. حضور پرشور مردم پاسخ محكمی به طرح فشار حداكثری بود و پیام‌های بسیاری برای كسانی كه اقتدار و پیشرفت ایران اسلامی را نمی‌پسندند داشت. در برخی حوزه‌های رای‌گیری نیز حتی قبل از آغاز ساعات رای‌گیری مردم در مقابل حوزه‌های اخذ رای صف كشیده و آماده بودند تا اولین كسانی باشند كه آرای خود را به صندو‌ق‌ها می‌ریزند.در میان مردم، رای‌دهندگانی با چهره‌های متنوع از پیر و جوان و رای اولی‌ها حضور داشتند و بعضی از شرکت‌کنندگان در انتخابات برای رئیس‌جمهور آمریکا رجزخوانی می‌کردند و تاکید داشتند فارغ از مشکلات برای حمایت از انقلاب و رهبری آمدند. همراه و همگام با مردم، مقامات و مسؤولان كشوری و لشكری قبل از ظهر و در نخستین ساعات آغاز رای‌گیری با حضور در انتخابات، آرای خود را به صندوق انداختند.

 رهبر انقلاب: انتخابات، متضمن منافع ملی است
رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی(ره)، آرای خود را به صندوق انداختند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای سپس در سخنانی، روز انتخابات را روز جشن ملی خواندند و با تبریك این جشن به همه هم‌میهنان گفتند: روز انتخابات روز احقاق حق مدنی ملت است كه می‌خواهند با رأی دادن، شركت خود در اداره امور كشور را كه حق آنها است به‌دست آورند، ضمن این‌كه رأی دادن یك تكلیف شرعی است.
رهبر انقلاب اسلامی انتخابات را متضمن منافع ملی دانستند و افزودند: بنابراین هر كسی كه به منافع ملی علاقه‌مند است، در انتخابات شركت می‌كند.
ایشان با توصیه عمومی به حركت با همت ملت برای رأی دادن گفتند: توصیه همیشگی ما این است كه مردم رأی دادن را هر چه زودتر و در نیمه اول روز انجام دهند و آن را به ساعات پایانی شب موكول نكنند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای افزودند: مردم در هر شهر به تعداد نامزدهای مورد نیاز آن شهر رأی بدهند، مثلاً در تهران به ۳۰ نفر رأی بدهند چرا كه این كار كمك زیادی به تشكیل مجلس قوی خواهد كرد.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با آرزوی این‌كه انتخابات مایه بركت الهی برای ملت ایران شود، از عناصر رسانه‌ای فعال در برگزاری
باشكوه انتخابات تشكر كردند.



مردم انتظار تشكیل مجلس فعال‌تر و پرشورتر را دارند
رئیس‌جمهور صبح دیروز در نخستین ساعت آغاز رای‌گیری، رای خود را به صندوق ریخت و سپس از بخش‌های مختلف ستاد انتخابات كشور و سامانه جامع انتخابات بازدید كرد.
حسن روحانی پس از شركت در انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: امروز با دست و سلیقه و آرای مردم توانگر ما مجلس یازدهم تشكیل می‌شود؛ مجلسی كه مردم انتظار دارند فعال‌تر و پرشورتر در مسیر حل مشكلات آنان تلاش كند.
رئیس‌جمهور با بیان این‌كه در این دوره از انتخابات، 98 درصد صندوق‌های آرای كشور آنلاین به هم متصل هستند و این حركت ارزشمند و مثبتی است، به وزیر كشور دستور داد تلاش كند همه مراحل انتخابات سال 1400 كاملا الكترونیكی انجام گیرد. روحانی با بیان این‌كه در 40 سال گذشته علی‌رغم همه سختی‌ها و مشكلات، شرایط جنگ و همه چیزهایی كه در این 40 سال داشتیم، همه دوره‌های انتخابات سرِ موقع خودش انجام شده است، گفت: این یكی از افتخارات بزرگ كشور ما است؛ كشوری كه شرایط مختلفی داشته و كشوری كه جنگ را تجربه كرده است. وی افزود: امام بزرگوار ما بسیار حساس بود كه انتخابات به موقع انجام شود حتی یك روز هم تاخیر نشود و شما می‌بینید بین این ده مجلسی كه تاكنون بوده و مجلس یازدهم كه سال آینده شروع به كار می‌كند هیچ فاصله‌ای بین مجلس‌ها نبوده و كاملا متصل بوده‌اند و این در تاریخ دموكراسی خیلی نظیر ندارد. روحانی با بیان این‌كه مردم با سلیقه و با آرای خود، مجلس یازدهم را تشكیل می‌دهند گفت: امیدواریم بهترین‌ها به مجلس شورای اسلامی یازدهم راه پیدا كنند و آنچه خواست مردم هست تحقق یابد.
وی با ابراز امیدواری به روی كار آمدن یك مجلس خوب و قوی اظهار كرد: همه مجلس‌های ما فراز و نشیب داشته ولی مجالس بسیار خوبی بوده و امیدواریم مجلس یازدهم ما، هم مورد رضایت خداوند و هم مورد رضایت مردم باشد.



حضور مردم، سازمان اداره كشور را تقویت می‌كند
رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری با حضور در ستاد انتخابات استان قم، آرای خود را به صندوق انداخت.
به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی سپس در جمع خبرنگاران گفت: رأی ملت ایران به نمایندگان دو نتیجه دارد؛ هم سازمان اداره كشور را تقویت می‌كند و هم برای كشور پشتوانه سیاسی و امنیتی به همراه می‌آورد.  وی با اشاره به تلاش آمریكا و رسانه‌های غربی برای مأیوس كردن مردم ادامه داد: آنها تمام تلاش خود را كردند تا حضور مردم و روحیه آنها را تضعیف كنند. لاریجانی همچنین در تشریح مجلس كارآمد بیان كرد: با پشتوانه رأی مردم و افزایش مشاركت، كارآمدی افزایش می‌یابد و حریف را پس می‌زند؛ به طوری كه وقتی رأی مردم افزایش پیدا كند، حریف از خواسته‌هایش صرف نظر خواهد كرد. وی مجلس را از اركان اصلی و مصداق بارز مردم‌سالاری دانست و گفت: مجلس جایگاه اصلی را در كشور دارد كه در ریل‌گذاری مسیر حركت و تصمیم‌گیری‌های كلان كشور از جمله در بحث بودجه، نقش اساسی را به عهده دارد. ممكن است در مواردی چون بودجه، دولت مقدمات را فراهم كند، اما تصمیم‌گیری اصلی با قوه مقننه است.
رئیس مجلس با بیان این كه در نهاد قانونگذاری درباره امور كلان كشور بحث می‌شود، تصریح كرد: در مجلس شورای اسلامی بر بخش‌های مختلف كشور نظارت می‌شود تا درست كار كنند، همچنین دیوان محاسبات كشور نظارت مستمر بر بودجه‌ریزی دارد و در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی بعد از انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تفریغ بودجه گزارش می‌شود تا اشكالات توسط نمایندگان بررسی شود و مورد ملاحظه قرار می‌‌گیرد.



همه نسبت به رعایت حق‌الناس حساس باشند
رئیس قوه قضاییه در نخستین ساعات برگزاری انتخابات با حضور در یكی از مساجد قدیمی پایتخت، رای خود را به صندوق انداخت و گفت: انتخابات بهترین پادزهر در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌های دشمن است. به گزارش میزان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین
سید ابراهیم رئیسی در جمع خبرنگاران‌، انتخابات را مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی و جلوه رای و اراده ملت دانست و تاكید كرد: كشور ما مبتنی بر اراده مردم است و مردم دین باور و متعهد مهم‌ترین مولفه قدرت هستند.
رئیس قوه قضاییه تاكید كرد: هر چه این قدرت بیشتر نماد و نمود داشته باشد دشمن را بیش از پیش ناامید می‌كند.
رئیسی با بیان این‌كه انتخابات دوم اسفند هم مثل همه انتخابات در ایران اسلامی نقش بسیار تعیین‌كننده در سرنوشت مردم دارد، گفت: در این شرایط كه آمریكایی‌ها حرف‌هایی را برای ناامیدی و ایجاد یاس و
سست‌كردن اراده ملت می‌زنند، حضور مردم در انتخابات نشان می‌دهد امیدوار و پایبند به نظام و انجام وظایف هستند. رئیسی با تقدیر از دست‌اندركاران برگزاری انتخابات بر لزوم حفظ رای مردم تاكید و تصریح كرد: رای مردم حق‌الناس است. رئیس دستگاه قضا افزود: همه مسؤولان - چه در حوزه اجرایی و چه ناظران - باید از رای مردم مراقبت كنند و به‌ویژه در شمارش و قرائت آرا حتما حقوق مردم را رعایت کنند. رئیسی با بیان این‌كه سازوكار انتخابات در ایران اطمینان ‌بخش است به برگزاری انتخابات‌ متعدد و مختلف در كشورمان اشاره و در عین حال تاكید كرد: همه باید نسبت به رعایت حق الناس حساس باشند. رئیس قوه قضاییه ابراز امیدواری كرد با رای خوب و ارزشمند ملت شاهد شكل‌گیری مجلسی قوی و كارآمد و خدمتگزار باشیم كه علاوه بر دغدغه‌مندی برای انقلاب، نظام و كشور، درد مردم را بداند و گره‌گشا باشد.