خطرناک‌تر از کرونا

گفت‌وگو با مشاور رسانه‌ای وزارت بهداشت درباره رفتار رسانه‌ای با کرونا

خطرناک‌تر از کرونا

خیانتی كه شبكه‌های اجتماعی و فضای مجازی به پروفسور سمیعی می‌كند از تصور خارج است. هیچ عالمی در جهان نیست كه به اندازه این پروفسور نامدار ایرانی كه متخصص مغز و اعصاب است جایگاهش در شبكه‌های اجتماعی به مخاطره افتاده باشد و از جراحی حساس مغز و اعصاب رسیده باشد به دم‌نوش‌ و دودكردنی‌های مختلف برای مبارزه با انواع بیماری‌ها. از دود كردن عنبرنساء تا خوردن جوشانده خارمریم برای درمان هر چی بیماری لاعلاج است. این روزها اما پروفسور سمیعی حضور بسیار پررنگی در شبكه‌های اجتماعی دارد و مانند سوپرمنی ظاهر شده كه با توصیه‌های ویژه‌‌اش با كرونا مبارزه می‌كند. توصیه‌های این پروفسور است كه در گروه‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرام دست به دست می‌شود و همه به یكدیگر توصیه می‌كنند كه فلان جوشانده را بخور و عسل و لیموترش یادت نرود و ... شرایط جوری شده كه می‌توان به قطعیت گفت هر ایرانی یك متخصص مبارزه، درمان‌كننده و كنترل‌كننده ویروس مرگبار كرونا. البته سوء‌استفاده از پروفسور سمیعی فقط یك نمونه از بی‌سوادی رسانه‌ای است كه مردم ایران با فراگیر شدن شبكه‌های اجتماعی درگیر آن شده‌اند. در چند روز گذشته اخبار درباره شیوع بیماری كرونا آنقدر در شبكه‌های اجتماعی زیاد است كه آدم سرگیجه می‌گیرد و دیگر نمی‌داند كدام خبر درست است و كدام نادرست. البته باید به ضعف مدیریت رسانه‌ای وزارت بهداشت هم اشاره كرد كه اگر حضور فعال و موثری در شبكه‌های اجتماعی می‌داشت و گروهی مختص كرونا ایجاد می‌كرد و اخبار درست را به مردم منتقل می‌كرد تا عطش كاربران فضای مجازی را سیراب كند، این ‌همه دچار پراكندگی و دروغ بودن اطلاعات درباره ویروس كرونا نمی‌شدیم. یكی، دو نفر از اعضای فعال وزارت بهداشت در توییتر فعالند و اخبار را منتشر می‌كنند اما وزارت بهداشت گویا خبر ندارد كه عموم مردم اصلا نمی‌دانند توییتر چیست و اگر هم بدانند اطلاع دارند که این شبكه اجتماعی فیلتر است و دسترسی به آن سخت.
اگر سری به سایت «دیوار» بزنیم و قیمت‌های سرسام‌آور ماسك و ژل ضدعفونی‌كننده را ببینیم، متوجه می‌شویم در بازار آشفته شبكه‌های اجتماعی، مردمی كه ولع حضور و اطلاع‌رسانی در فضای مجازی را دارند و عدم حضور فعال دولت (در هر شاخه و منصبی) كه این گرانی‌ها را مهار كند، استرس با جان و روان مردم چه می‌كند و كرونا چطور از یك بیماری به اژدهایی آدم‌خوار تبدیل شده كه احتمالا هم روان مردم ایران را نابود خواهد كرد و هم جسم‌شان را.
 كم‌كاری وزارت بهداشت
در شبكه‌های اجتماعی
علیرضا وهاب زاده، مشاور رسانه‌ای وزارت بهداشت در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: مردم برای دریافت اطلاعات صحیح فقط به سایت وزارت بهداشت مراجعه كنند و هم آموزش دریافت كنند و هم اخبار مرتبط با كرونا.
به وهاب‌زاده می‌گویم دسترسی به سایت برای عموم مردم راحت نیست و بیشتر آنها نمی‌دانند كه حتی چگونه وارد سایت شوند. مردم به شبكه‌های اجتماعی و گروه‌های خبری و خانوادگی بیشتر عادت دارند. آیا بهتر نبود در فضای مجازی فعال‌تر شوید؟
می‌گوید اگر لازم باشد قرارگاه كرونا این شبكه‌ها را فعال خواهد كرد!
وهاب‌زاده می‌گوید: اخبار مربوط به میزان آلودگی و مرگ و میر هر 24 ساعت یكبار از طریق وزارت بهداشت به اطلاع مردم می‌رسد. بقیه اخباری كه در شبكه‌‌های اجتماعی منعكس می‌شود اشتباه است. نمی‌شود آمار را لحظه‌ای اعلام كرد. برای شناسایی ویروس كرونا به كیت‌های مخصوص نیاز است و به آزمایش‌های خاص. نمی‌شود هرفردی كه به مراكز درمانی مراجعه كرد و از او تست گرفته شد را مبتلا به كرونا بدانیم. حتی پزشكان مراكز درمانی، حتی كسانی كه در آزمایشگاه‌ها فعال هستند تا جواب آزمایش و تست مثبت نباشد از روی علائم ظاهری نمی‌توانند كرونا را تشخیص دهند. این كه كسانی كه با وزارت بهداشت همكاری می‌كنند، پرستاران یا پزشكان با لباس مخصوص كه به لباس كرونا معروف شده مقابل یك مركز درمانی دیده شدند دلیل نمی‌شود كه افراد مبتلا به كرونا در آن مركز درمانی بستری شده‌اند. فیلم‌های زیادی در شبكه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است كه آمبولانس و افرادی كه لباس مهار كرونا پوشید‌ه‌اند را نشان می‌دهد. این تمهیداتی است برای مهار كرونا و معنی دیگری الزاما ندارد.
 آمار مشكوك، آمار قطعی
وهاب‌زاده می‌گوید: در سراسر كشور افراد زیادی مشكوك به كرونا به مراكز درمانی مراجعه می‌كنند، تاكید می‌كنم این افراد فقط مشكوك هستند باید از آنها تست و آزمایش گرفته شود و تا نتیجه قطعی مشخص نشود ما این آمار را اعلام نمی‌كنیم. جواب آزمایش حدود 48 ساعت طول می‌كشد و در این مدت فرد قرنطینه می‌شود. اخبار شبكه‌های اجتماعی مردم را ترسانده و مردم عجله دارند كه هرچه زودتر اطلاعات مرگ و میر اعلام شود، انگار هر چقدر این آمار بیشتر باشد آنها تایید بیشتری می‌گیرند و می‌گویند: بله! دیدید شبكه‌های اجتماعی درست می‌گویند! من از مردم می‌خواهم خونسردی خود را حفظ كنند و فقط تمركز خود را روی بهداشت شخصی و تغذیه بگذارند. اخبار درست را از سایت وزارت بهداشت و رسانه‌های معتبر مثل صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های معتبر دریافت كنند. تمركز خود را از روی آمار بردارند چون بیشتر استرس‌زاست. باز هم تاكید می‌كنم، پیشگیری بهتر از درمان است و برای پیشگیری هم به رسانه‌‌های معتبر مراجعه كنند.
 اما و اگرهای ماسك
وهاب زاده درباره كمبود ماسك و ژل‌های ضدعفونی كننده كه در شبكه‌های اجتماعی داغ شده، می‌گوید: ماسك فقط برای كسانی الزامی است كه علائم سرماخوردگی دارند، سرفه و عطسه می‌كنند. ماسك فقط برای چند ساعت قابلیت استفاده دارد و باید تعویض شود. این كه همه مردم از ماسك استفاده كنند از آن اطلاعات اشتباه است. امروز دو میلیون ماسك در سراسر كشور توزیع می‌شود، پراكندگی توزیع و این كه در كدام شهرها و مناطق بیشتر یا كمتر توزیع شود
به عهده وزارت بهداشت است. از دیروز كارخانه‌‌های تولید ماسك در سه شیفت مشغول تولید شده‌اند و به‌زودی ماسك با قیمت مصوب و همانی كه قبل از شیوع كرونا فروخته می‌شد در بازار توزیع خواهد شد. مردم برای شستن دست از صابون استفاده كنند. ژل شست‌وشو هم به مقدار لازم در بازار هست و باز هم توزیع خواهد شد پس جای نگرانی نیست.