حشدالشعبی  به  ابوفدك سلام کرد

عبدالعزیز المحمداوی به عنوان رئیس ستاد حشدالشعبی جانشین شهید ابومهدی المهندس شد

حشدالشعبی به ابوفدك سلام کرد

بعد از شهادت ابومهدی المهندس در عملیات تروریستی كاخ سفید و پنتاگون در فرودگاه بغداد، موضوع جانشینی این شهید بزرگ جبهه مقاومت، در دستور كار سازمان حشدالشعبی و نیروهای حزب‌ا... در عراق قرار گرفت. با توجه به نقش تعیین‌كننده شهید ابومهدی المهندس در میادین نبرد علیه نیروهای اشغالگر آمریكایی و تروریست‌های تكفیری ، موضوع تعیین جانشین وی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بود.

ابوفدك كیست؟
نام ابوفدك برای همه كسانی كه تحولات شكل‌گیری جبهه مقاومت عراق را بررسی و مطالعه کرده اند بسیار آشناست. نام اصلی او، عبدالعزیز المحمداوی است وی دبیركل پیشین و عضو شورای كتائب حزب‌ا... بوده است. ابوفدك در دوران دیكتاتوری صدام حسین، از مخالفان و فعالان سیاسی علیه دیكتاتور سابق عراق بود. او بارها به همین سبب دستگیر و زندانی شد و شكنجه‌هایی سخت و طاقت‌فرسا را تحمل کرد. وی از سال 1983 میلادی، یعنی 37 سال قبل، همكاری سازمانی و امنیتی پررنگی با سازمان بدر عراق داشته و به عنوان دستیار هادی العامری (رهبر این سازمان) ماموریت‌های اطلاعاتی گسترده‌ای را در این مجموعه به انجام رسانده بود.
كسی كه تسلیم اشغالگری آمریكا نشد
در سال 2003 میلادی، دولت وقت جورج واكر بوش در ایالات متحده آمریكا، ضمن تهاجم گسترده به عراق این كشور را اشغال كرد. محمداوی از جمله افرادی بود كه ازهمان ابتدا، تسلیم اشغالگری نظامیان آمریكایی در عراق نشد و بر خروج اشغالگران از خاك این كشور تاكید كرد. ابوفدك، نه تنها پس از پایان دوران دیكتاتوری صدام و آغاز دوران اشغالگری آمریكا سلاح خود را بر زمین نگذاشت، بلكه از سال 2004 میلادی برای مقاومت در برابر آمریكایی‌ها گروه‌های ویژه‌ای را با حمایت سازمان بدر تشكیل داد. ارتباطات ابوفدك با سه شهید بزرگ جبهه مقاومت، سردار سپهبد قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و عماد مغنیه (حاج رضوان) از سال 2006 میلادی و به‌خصوص پس از پیروزی بزرگ حزب‌ا... لبنان در جنگ 33 روزه در مقابل رژیم اشغالگر قدس، وارد فاز گسترده‌تر و عینی‌تری شد. وی با موافقت و حمایت هر سه سردار شهید، گردان‌های حزب‌ا... عراق را به عنوان گروه‌های ویژه و كاملا مجهز و آموزش‌دیده راه‌اندازی كرد. المحمداوی در این سال‌ها واحدهای حمله موشكی ایجاد كرد و بر تولید آنها به صورت محلی در عراق نظارت داشت.
سلاحی كه هیچ گاه بر زمین نماند
اگرچه طی 17 سال حضور نیروهای آمریكایی در عراق و تحولات سیاسی و امنیتی پرتلاطمی كه این كشور پشت سرگذاشته است، بارها گزینه خلع سلاح مقاومت یا توقف فعالیت گروه‌های مقاومت از سوی واشنگتن و متحدان منطقه‌ای و برخی مهره‌های داخلی آنها در عراق مطرح شد، اما ابو فدك و امثال وی، هیچ گاه در برابر این فشارها سر خم نكردند. زمانی كه داعش بخشی از عراق و سوریه را با حمایت واشنگتن، تل آویو و ریاض به اشغال خود در آورده و در مناطق تحت اشغال خود دست به ایجاد خلافت خودخوانده زد، ابوفدك به همراه شهید ابومهدی المهندس، هادی العامری و دیگر رهبران جریان مقاومت در عراق، به نبرد با تروریسم تكفیری روی آوردند. با توجه به پیوستگی عملیاتی تروریست‌های داعش در دو كشور عراق و سوریه، رزمندگان مقاومت در هر دو كشور، تحركات تروریست‌های تكفیری را مورد رصد قرار داده و آنها را در جبهه‌ها و عملیات مختلف زمینگیر كردند. ابوفدك در سال‌های اخیر در نبردهای بسیاری در سوریه علیه تروریست‌های تكفیری داعش شركت كرده كه از جمله آنها می‌توان به آزادسازی تل شعیب، ملیحه، محور الحجیره و الغوطه اشاره كرد.
فراتر از آن، ابوفدك فرماندهی نیروی عراقی در عملیات مهم و راهبردی  آزادسازی كفر نبل و الزهراء در ریف ادلب را بر عهده داشته است.
استقبال جبهه مقاومت از جانشین ابومهدی
استقبال اعضای حشدالشعبی و سایر گروه‌های مقاومت از عراق در خصوص حضور عبدالعزیز المحمداوی در مسند ریاست ستاد عملیات حشدالشعبی، به خوبی نشان می‌دهد انتخاب وی، اقدامی دقیق و هوشمندانه از سوی اعضای ارشد این سازمان بوده است. بسیج مردمی عراق یا حشدالشعبی در كنار ارتش این كشور با هدف مبارزه علیه داعش سازمان‌دهی شده‌ و زیر نظر نخست وزیر به عنوان فرمانده كل نیروهای مسلح عراق فعالیت می‌كند. البته پارلمان عراق حدود سه سال قبل و در ماه دسامبر سال 2017 میلادی، در مصوبه‌ای با پیوستن نیروهای حشد الشعبی به بدنه ارتش عراق موافقت كرد. هشام الهاشمی، تحلیلگر مسائل سیاسی و امنیتی در عراق در خصوص مسؤولیت جدید ابوفدك می‌گوید:
ابوفدك ارتباطات بسیار گسترده‌ای با رهبران مقاومت در منطقه و خصوصا افرادی مانند سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس  داشته است. رمز استقبال رهبران شیعه و گروه‌های عراقی از انتصاب ابوفدك به عنوان رئیس ستاد حشدالشعبی نیز در همین نكته نهفته است.او یك مدیر توانمند است. ابوفدك با همان توانایی‌های ابومهدی المهندس، نیروهای حشدالشعبی را رهبری خواهد كرد.
 فرمانده‌ای بزرگ برای ماموریتی مهم
بدون شك حضور موثر ابوفدك در مسند فرماندهی ستاد عملیاتی نیروهای حشدالشعبی، درست در زمانی صورت می‌گیرد كه به‌واسطه تصویب طرح پارلمان عراق و برگزاری تظاهرات میلیونی شهروندان این كشور درخصوص اخراج نیروهای آمریكایی، دیگر بستری قانونی و مردمی برای استمرار حضور اشغالگران در عراق باقی نمانده است.
از سوی دیگر، هزاران رزمنده جبهه مقاومت در عراق، در انتظار انتقام از نیروهای آمریكایی و عوامل وقوع حادثه تروریستی در فرودگاه بغداد هستند. آنچه مسلم است این‌كه ابو فدك، فرمانده‌ای بزرگ و توانمند برای ماموریتی مهم به نام اخراج اشغالگران آمریكایی از عراق محسوب می‌شود. سوابق این فرمانده جبهه مقاومت نشان می‌دهد وی در مسیر تحقق این ماموریت بزرگ، از هیچ‌گونه عزم و تلاشی فروگزار
نخواهد كرد....