گوشی‌ها علیه زمین

آیا میزان مصرف برق تلفن‌های همراه هوشمند، سیاره ما را تهدید می‌کند؟

گوشی‌ها علیه زمین

همین حالا كه شما در حال خواندن این مطلب هستید، میلیون‌ها گوشی هوشمند به شارژهای خود وصل شده‌اند تا باتریشان را سرشار از انرژی كنند. شاید شما هم یكی از این میلیون‌ها باشید یا همین حالا با خواندن این چند خط نگاهی به گوشی خود انداخته باشید و به فكر شارژ كردن آن افتاده باشید. اما آیا تا به حال به این فكر كرده‌اید كه همین گوشی كوچك چقدر برق مصرف می‌كند؟ یا در ماه چه هزینه‌ای از برق مصرفی خانه یا محل كار شما مربوط به تلفن همراهتان است؟ یا سؤال مهم‌تر این‌که میزان مصرف برق گوشی‌های هوشمند می‌تواند تهدیدی برای نسل‌های بعدی سیاره ما باشد؟ این صفحه‌های نمایش كه هر روز بزرگ‌تر می‌شوند، این لامپ‌های ال‌ای‌دی خوش آب و رنگ و اسپیكرها و دوربین‌های قدرتمند گوشی‌های هوشمند، چه نقشی در آلوده شدن محیط‌زیست یا حتی گرم شدن سیاره زمین دارند؟

  موبایل‌ها چقدر برق مصرف می‌كنند؟
به جای حدس و گمان در مورد مصرف برق یك تلفن همراه بیایید با یك آزمایش ساده میزان مصرف برق گوشی را محاسبه كنیم. معمولا هزینه برق مصرفی براساس نیرو در كیلووات ساعت محاسبه می‌شود؛ یعنی كیلو وات ساعت یا همان ۱۰۰۰ وات. شما برای این كار به دستگاهی شبیه كنترهای خانگی نیاز دارید تا بتوانید به‌صورت دقیق مصرف گوشی را اندازه‌گیری كنید. میانگین هزینه یك كیلووات ساعت برق نزدیك ۶۷ تومان است. برای شارژگیری یك دستگاه ۱۰۰ وات با مصرف ۱۰ كیلووات ساعت، شما به ۱۰ ساعت شارژدهی نیاز دارید.  با این حساب طبق آزمایش‌ها، یك شارژر اصلی اپل آیفون 135 وات در ماه استفاده می‌كند كه معادل بیش از 5/1 كیلووات ساعت در سال است. به این معنی كه شارژ گوشی نزدیك به ۲۷۰۰ تومان در ماه برای شما هزینه دارد. پس می‌توان گفت با توجه به استفاده‌ای كه از تلفن همراه دارید، این هزینه ناچیز است و نباید نگران آن باشید. اما باید بدانید یك شارژر تلفن همراه، حتی اگر گوشی به آن وصل نباشد هم برق مصرف می‌كند. آن هم نزدیك به یك سوم زمانی كه گوشی به آن وصل است.

  كنترل مصرف
همان‌طور كه گفتیم مصرف برق یك تلفن همراه چندان زیاد نیست، اما وقتی فكر می‌كنید با میلیون‌ها گوشی دیگر سروكار دارید باید به این فكر كنید كه با یك مصرف وحشتناك روبه‌رو هستید، پس بد نیست به كنترل مصرف نیز فكر كنید. استفاده از شارژرهای غیر اصلی با همین آزمایش نزدیك به ده تا 20 برابر یك شارژر اصلی برق مصرف می‌كند، پس یك راه می‌تواند استفاده از شارژر اصلی باشد. راه دیگر جدا كردن شارژر از برق در زمانی است كه از آن استفاده نمی‌كنید. بسیاری از ما عادت داریم كه در زمان خواب یا استراحت گوشی را در شارژ قرار می‌دهیم و برای چند ساعت رها می‌كنیم. گوشی در زمانی كه به شارژ كامل رسیده هم مانند قبل به مصرف انرژی ادامه می‌دهد. 
همچنین به هزینه‌های زیست‌محیطی این شارژرهای مدام در حال كار نیز فكر كنید. میلیون‌ها شارژر بیكار باقی مانده در برق هر سال به میلیون‌ها كیلووات ساعت انرژی هدر‌رفته تبدیل می‌شود و هر كیلووات ساعت برابر با ۵۰۰گرم كربن دی‌اكسید است كه در جو زمین آزاد می‌شود. با توجه به این نكته، همه ما بهتر است هنگام استفاده نكردن از شارژرها، آنها را از برق جدا كنیم.

  تاثیرات مخرب بر محیط‌زیست
صحبت از كربن دی‌اكسید آزاد شده شد. حتما می‌دانید این نوع از گازهای گلخانه‌ای می‌تواند تاثیر مستقیمی بر گرم شدن زمین داشته باشد، اما نقش تلفن‌های همراه در تاثیرات مخرب زیست‌محیطی چقدر است؟ نتایج تحقیقاتی كه در سال ۲۰۱۶ انجام شده است، نشان می‌دهد دیتاسنترها و گوشی‌های هوشمند تا سال ۲۰۴۰ به آلوده‌كننده‌ترین عوامل در محیط‌زیست تبدیل خواهند شد. این یعنی یك تهدید جدی برای بشریت. این مساله هم مربوط به كربن آزاد شده توسط این دستگاه‌ها در زمان كار است و هم زباله‌های تجزیه‌ناپذیر دستگاه‌های تكنولوژی مانند لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌ها، ساعت‌های هوشمند و … كه در سطح زمین رها خواهند شد. همچنین مقدار برق مصرفی دیتاسنترهای عظیمی كه اطلاعات شما در فضای وب را نگه می‌دارند نیز بسیار زیاد است كه با هیچ گوشی هوشمندی در هیچ ابعادی قابل مقایسه نیست. در واقع وقتی شما یك ایمیل ساده می‌فرستید، یك گرم كربن دی‌اكسید به وسیله یك دیتاسنتر تولید و در جو آزاد كرده‌اید.

  این گازهای سمی
نكته خطرناك دیگر در مورد گوشی‌های هوشمند، گازهای سمی است كه باتری‌ها در زمان شارژدهی از خود آزاد می‌كنند. همان‌طور كه حتما می‌دانید، باتری‌های لیتیوم‌یونی، انرژی شیمیایی یا پتانسیلی را به انرژی الكتریكی تبدیل می‌كنند. یعنی هر بار كه باتری گوشی شما انرژی الكتریكی به گوشی انتقال می‌دهد مقداری گاز خطرناك با عنوان lithium ــ ion آزاد می‌كند. البته این میزان گاز سمی ناچیزتر از آن است كه بخواهد برای شما خطرناك باشد، اما مثلا در كشوری مانند چین سالانه ده‌ها تن گاز خطرناك توسط باتری‌های دستگاه‌های موجود و قابل استفاده تولید می‌شود. جالب است بدانید میزان تولید گاز‌های lithium ــ ion در زمانی كه گوشی در شارژ صد در صد است، بیشتر از حالت‌های عادی است. پس در مجموع می‌توان گفت گوشی هوشمند و زندگی دیجیتال شما یك خطر برای كره زمین به حساب می‌آید.