ایران زلزله آمد، تركیه كشته داد

زمین‌لرزه قطور، 40 مجروح بر جای گذاشت

ایران زلزله آمد، تركیه كشته داد

زلزله 5 و 7 دهم ریشتری بخش قطور شهرستان خوی، به خانه‌های 25 روستا آسیب وارد كرد و 40 نفر زخمی شدند. بر اثر این زمین‌لرزه، در تركیه هشت نفر جان باختند.
این زمین‌لرزه که ساعت 9 و 22دقیقه صبح به‌وقوع پیوست در شهرهای اطراف هم احساس شد و اهالی سراسیمه از خانه‌های خود بیرون آمدند. با شناسایی كانون زمین‌لرزه، 11‌تیم ارزیاب هلال احمر همراه امدادگران اورژانس راهی منطقه شدند.
۱۱ روستا در قطور و سه روستای شهرستان سلماس متأثر از زلزله شده بودند و هر تیم راهی یك روستا شدند.
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌و‌گو با خبرنگار جام‌جم اظهار کرد: اكثر روستاهای تحت‌تاثیر از زلزله در مناطق كوهستانی و صعب‌العبور قرار دارند و تیم‌های امدادی در سریع‌ترین زمان خود را به این مناطق رساندند.  
وی افزود: بر اساس اعلام تیم‌های ارزیاب هلال احمر، بر اثر زلزله در روستاهای قطور، بلجوك، درنالیك، رازی، گوگرد، حبش، حصار و هندوان در خوی و روستاهای بوشحاران و گریاویج در سلماس خسارت جزئی به خانه‌ها وارد شده و دیوار تعدادی از خانه‌ها ترك خوردند.
مدیركل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی نیز عصر دیروز در جمع‌بندی خسارات زلزله گفت: بر اثر وقوع این زمین‌لرزه ۶۵ نفر از اهالی روستاهای منطقه مصدوم شدند كه ده نفر آنها بستری و ۵۵ نفر به صورت سرپایی مداوا شدند.  
جعفری ادامه داد: بر اثر وقوع این زمین‌لرزه به ۴۳روستای منطقه بین 10 تا 100 درصد خسارت وارد شده است. وی با بیان این‌كه مقرر شد چادر برای اسكان سكنه خانه‌هایی كه بیش از ۵۰ درصد خسارت دیدند، برپا شود، گفت: سه كمپ نیز در منطقه برای اسكان افرادی كه تا اتمام پس لرزه‌ها نمی‌خواهند در خانه‌های خود بمانند، راه‌اندازی می‌شود. زلزله قطور در حالی در ایران تلفات جانی نداشت كه بر اساس اعلام رسانه‌های تركیه بر اثر این زمین‌لرزه در استان وان، 9 نفر از جمله سه كودك زیر آوار گرفتار شده و جان باختند.  این زمین‌لرزه به چهار روستا در استان وان ترکیه خسارت وارد کرد که بر اثر آن 37نفر هم مصدوم شده و احتمال افزایش تلفات وجود دارد.
وحشت در زرآباد
ساعت 19 و 30 دقیقه دیروز هم زلزله ای به قدرت 5 و 7 دهم ریشتر حوالی زرآباد در آذربایجان غربی را لرزاند.  این زمین لرزه در عمق 28 کیلومتری زمین رخ داد و در شهرهای غربی کشور احساس شد.  پس از این زمین‌لرزه اهالی سلماس و روستاهای اطراف سراسیمه از خانه‌های خود بیرون آمدند.
شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی پس از اين زمين لرزه گفت:منطقه وقوع زلزله دیشب کوهستانی بوده و خطوط تلفن و برق را قطع کرده است.
هفت ثانيه بعد از اين زمين لرزه،  زلزله‌اى به بزرگاى 9/5 دوباره منطقه قطور را لرزاند . با توجه به زمين لرزه دیروز صبح در اين منطقه و تخريب تعدادى از خانه‌ها احتمال خسارت بالا و يا تلفات در اين زمين لرزه وجود دارد و تيم‌هاى امدادى راهى منطقه شده‌اند.