سکانس‌های آلوده

نگاهی به فیلم‌های ترسناكی كه با محوریت ویروس‌های كشنده و بیماری‌های عجیب ساخته شده‌اند

سکانس‌های آلوده

از ماجرای عاشقانه گرفته تا اتفاقات خانوادگی و موقعیت‌های خنده‌دار گرفته تا ترسناك... خیلی هم این عبارت را خطاب به طرف مقابلشان می‌گویند كه «خیلی فیلم می‌بینی‌ها!» البته این خیلی فیلم دیدن هم خودش مثل كتاب خواندن دنیای جذابی است و اجازه می‌دهد در فرصت‌هایی كه شاید هرگز نتوانیم در زمان حیاتمان تجربه‌اش كنیم، نفس بكشیم و خلاصه به نوعی تجربه‌های زیسته‌مان را گسترش دهیم. این روزها كه این كرونای ملعون وجود نامباركش را به كشور ما آورده و برخی شهرها را هم حسابی درگیر كرده و خیابان‌ها را هم خلوت، ذهنمان رفت سراغ فیلم‌های هولناكی كه از حمله‌های ویروس‌ها به مردم دنیا دیده‌ایم. راستش روزهای اولی كه این جناب كرونا از گرد راه رسیده بود، فكر می‌كردیم خدایی ناكرده قرار است همان بلاهای مخوفی را سرمان بیاورد كه توی فیلم‌ها دیده ایم، اما با گذر زمان دستمان آمد كه باید به خودمان بگوییم «خیلی فیلم می‌بینی‌ها!» و البته به جای این‌كه به خودمان بگوییم كمتر فیلم ببینیم، رفتیم دنبال این‌كه نمونه‌های بهتری را پیدا و تماشا كنیم. چه اشكالی دارد، یك وقت‌هایی زیادی فیلم دیدن آن هم از این نوع فیلم ها، آدم را شجاع‌تر هم می‌كند، چون در همه این دست از آثار سینمایی هستند قهرمان‌هایی كه در شرایط بحران مانند همه آدم‌ها می‌ترسند اما یاد می‌گیرند چشم در چشم بحران بایستند و شكستش دهند، نه این‌كه كنارش بایستند و ترس از تسلط جناب ویروس فلج‌شان كند. سخت است؟ بله اما ما شكستش می‌دهیم!

موج پنجم
كارگردان:‌ جی بلیكسون
بازیگران: كلئو گریس مورتز، نیك رابینسون، ران لیوینگستون
محصول ۲۰۱۶
داستان فیلم با ماجرای كیسی شروع می‌شود. دانش‌آموز دبیرستان اوهایو كه مسلح به یك اسلحه است از جنگل بیرون می‌آید تا به یك پمپ بنزین رها شده حمله كند. صدای مردی را می‌شنود كه كمك می‌خواهد و زخمی است. از كیسی می‌خواهد هر دو تفنگ‌هایشان را پایین بگذارند. كیسی او را به اشتباه می‌كشد. نیروهای بیگانه به زمین حمله می‌كنند. حمله‌ای كه با پخش یك ویروس آنفلونزای پرنده‌ای، بسیاری را مبتلا می‌كند و مادر كیسی هم یكی از مبتلاشدگان است. كیسی به همراه برادر كوچكتر و پدرش به همراه آن تعدادی كه باقی مانده‌اند به كمپی در جنگل پناه می‌برند. ارتش به كمپ آنها حمله می‌كند و پدر كیسی كشته می‌شود و او از برادرش دور می‌افتد. طبعا بقیه فیلم تلاش كیسی برای بقا و یافتن برادرش است.




جنگ جهانی زد
كارگردان: مارك فورستر
بازیگران: برد پیت، متیو فاكس و ...
محصول 2013
این فیلم باوجود داستان جذاب و غیرقابل پیش‌بینی، اجراهای زیبا و جلوه‌های بصری كه تا به حال در فیلم‌های زامبی ندیده بودیم، پرچم‌دار فیلم‌های زامبی محسوب می‌شود. در آینده نزدیك آخرالزمان زامبی‌ها رخ داده و گری، كارمند سابق اتحادیه اروپا، و خانواده‌اش باید از دست زامبی‌ها بگریزند. سپس اتحادیه از او كمك خواسته و او باید منبع این حوادث را یافته و آن را از بین ببرد. با تلاش او برای مواجهه با این مشكلات، با صحنه‌های اكشن رو‌به‌رو می‌شویم كه اجرای زیبای برد پیت آنها را دیدنی‌تر كرده است. این فیلم یكی از بهترین فیلم‌های زامبی است و صحنه‌ای كه برد پیت در بریتانیا خود را در لا به لای زامبی‌ها پنهان می‌كند هم یكی از دیدنی‌ترین صحنه‌های این فیلم است.




شیوع
كارگردان: استیون سودربرگ
 بازیگران: مت دیمون، كیت وینسلت، جود لا
محصول ۲۰۱۱
بث از یك سفر كاری در هنگ‌كنگ به آمریكا برگشته است و در طول سفر حس سرماخوردگی دارد. پسر شش‌ساله‌اش كلارك هم علائمی از سرماخوردگی از خودش بروز داده و مدرسه او را به خانه فرستاده است. شرایط سلامتی بث بدتر می‌شود و می‌‌میرد. در آتلانتا دكتر الیس نگران است كه بیماری جدید یك‌جور سلاح بیولوژیكی است كه مردم را تهدید می‌كند. وحشت مردم را فرا می‌گیرد و در حالی كه گروهی در تلاش پیدا كردن درمان هستند، گروهی دیگر هم از این موقعیت سوءاستفاده می‌كنند. فیلم در پی شیوع چند بیماری از جمله سارس و آنفولانزای خوكی در دهه‌ اول هزاره‌ سوم ساخته شد اما شباهت آنچه در فیلم می‌بینیم با آنچه كرونا امروزه در محیط پیرامون ما رقم می‌زند، خودش موضوعی است كه توجه خیلی‌ها را در جهان به خود جلب كرده است!



كوری
كارگردان: فرناندو میرلس
بازیگران: جولین مور، مارك روفالو
محصول ۲۰۰۸
احتمالا خیلی‌ها داستان فیلم را می‌دانند؛ حتی اگر آن را ندیده باشند چون فیلم اقتباسی از كتاب «كوری» نوشته ژوزه ساراماگوی پرتغالی است كه برنده‌ جایزه نوبل هم شد. داستان فیلم با نابینا شدن یك ژاپنی پشت چراغ قرمز شروع می‌شود. اما نابینا شدن او عجیب است چون پیش چشمش همه چیز پشت یك پرده‌ سفید پنهان می‌شود. این کوری خیلی زود شیوع پیدا کرده و همه را مبتلا می‌کند.



من افسانه هستم
كارگردان: فرانسیس لارنس
بازیگران: ویل اسمیت
محصول ۲۰۰۷
تریلر اكشن پسا آخرالزمانی كه اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته ریچارد متسون است سال ۱۹۵۴ منتشر شد. ماجرا این است كه در سال ۲۰۰۹ یك ویروس سرخك كه مهندسی ژنتیك شده و در حقیقت به عنوان درمان سرطان كشف شده بود، تبدیل به ویروسی كشنده می‌شود. ویروس ۹۰ درصد مردمان جهان را می‌كشد. آن بخشی از جمعیت كه باقی مانده تبدیل به موجودات جهش‌یافته‌ای شبیه زامبی‌ها می‌شود. آنها نسبت به نور آفتاب آسیب‌پذیرند. سه سال بعد از این شیوع سروان رابرت نویل، ویروس‌شناس ارتش آمریكا زندگی ایزوله‌ای در منهتن دارد و هنوز نمی‌داند كه آیا از میان انسان‌ها كسی باقی مانده كه به ویروس مبتلا نشده باشد؟ او هر روز روی موش‌ها آزمایش می‌كند تا بتواند درمانی برای این ویروس پیدا كند و البته برای بقای خودش دنبال غذا می‌گردد و پیام رادیویی می‌فرستد تا ببیند كسی هست كه هنوز از ویروس ایمن مانده باشد و جوابش را بدهد؟!



قرنطینه
كارگردان: جان اریك داودل
بازیگران: جنیفر كارپنتر، كلمبوس شورت و جی هرناندس
محصول ۲۰۰۸
 قرنطینه داستان خبرنگار زنی را روایت می‌كند كه یك شب با دپارتمان آتش‌نشانی همراه می‌شود تا گزارشی از كار آنان تهیه كند. اوضاع از جایی وخیم می‌شود كه آنها وارد یك ساختمان شده و با انسان‌هایی مواجه می‌شوند كه دیگر انسان نیستند. از سوی دیگر دولت بلافاصله ساختمان را قرنطینه می‌كند و به هیچ‌كس اجازه خروج نمی‌دهد. حال افراد داخل ساختمان یا باید به دست این موجودات وحشی كشته شوند، یا به دست پلیس!



عفونت
كارگردان: ماسایوكی اوچیای
بازیگران: شیرو سانو، یوكو ماكی و كویچی ساتو
محصول 2004
«عفونت» فیلمی ژاپنی و جذاب در ژانر ترسناك است كه از نظر كیفی می‌تواند جزو برترین آثار در نوع خود باشد. یك بیمارستان كوچك زمانی دچار تغییر می‌گردد كه بیماری آلوده به اورژانس آورده می‌شود. هیچ‌كس نمی‌داند مشكل این بیمار چیست اما او فرصت چندانی به كاركنان نمی‌دهد و پیش از تبدیل شدن ارگان‌های داخلی بدنش به ماده‌ای لجن‌مانند، هركس كه بتواند را آلوده می‌كند. در این میان كاركنان بیمارستان قصد دارند با پوشش اتفاقات و پنهان كردن حقیقت – كه ممكن است به قیمت از دست دادن شغلشان تمام شود – اوضاع را تحت كنترل درآورند.



تب كابین
كارگردان: الی راث
بازیگران: الی راث، رایدر استرانگ و سرینا وینسنت
محصول 2002
فیلم درباره ویروسی است كه مبتلایان خود را به خوردن گوشت انسان علاقه‌مند می‌كند و پس از پیدایش این ویروس، تعطیلات چند نفر در یك كابین جنگلی به جهنم تبدیل می‌شود و تركیبی از صحنه‌های دلخراش و اتفاقات به‌شدت دلهره‌آور را كنار هم می‌نشاند.
عجیب این‌كه حس شوخ‌طبعی كارگردان هم در برخی از این صحنه‌های دلخراش به میان می‌آید و مخاطب را با فضای عجیبی روبه‌رو می‌كند. اگر خیلی شجاع نیستید، لطفا از خیر این یك فیلم بگذرید و بروید سراغ بقیه لیست بلندبالایمان.




28 روز بعد
كارگردان: دنی بویل
بازیگران: كیلین مورفی و نائومی هریس
محصول 2002
فیلم مهیج 28 روز بعد قطعا یكی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای قرار گرفتن در فهرست بهترین فیلم‌های با موضوع ویروس است. شما با یك فیلم پساآخرالزمانی در سبك علمی-تخیلی و ترسناك روبه‌رو هستید. داستان از جایی شروع می‌شود كه یك ویروس خطرناك از آزمایشگاهی مخصوص شامپانزه‌ها به بیرون درز كرده و پس از مدت كوتاهی تمام بریتانیا را فرا می‌گیرد.
بویل درباره داستان فیلم این‌طور می‌گوید كه نه فقط از آثار رومرو كه از كتابی به نام روز تریفیدها، نوشته جان ویندهم به سال ۱۹۵۱ الهام گرفته شده است. از این رو موضوع بیماری و خاستگاهش بسیار مهم است. مهم است كه انسان خودش عامل نابودی خودش است و مهم است كه طبیعت با انسان قهر كند.



وحشت در خیابان‌ها
كارگردان: الیا كازان
بازیگران: ریچارد ویدمارك وجك پالانس
محصول ۱۹۵۰
از اسمش معلوم است با چه فضایی روبه‌روییم. وحشت خیابان‌ها را می‌گیرد و ترس همه جا حاكم می‌شود. این فیلم با همه آثار ساخته شده در این عرصه متفاوت است، در این فیلم الیا كازان ماجرای یك سروان را روایت می‌كند كه با همكاری یك پزشك فقط یكی دو روز فرصت دارند تا جلوی بیماری طاعون را كه به صورت اپیدمی در حال گسترش در شهر است بگیرند. آنها باید دنبال منبع اصلی این ویروس بگردند.
فیلم سیاه و سفید است و هر چند برخی منتقدان معتقدند بیشتر شبیه یك درام از كار درآمده تا فیلمی وحشت‌آفرین اما نمی‌توان از قرار دادن نامش در فهرست فیلم‌هایی كه ماجرایشان با ویروس‌ها گره خورده بی‌تفاوت گذشت.



۱۲ میمون
كارگردان: تری گیلیام
بازیگران: بروس ویلیس، برد پیت، كریستوفر پلامر
محصول ۱۹۹۵
یك فیلم نئونوآر علمی تخیلی كه از روی فیلم كوتاه «اسكله» شاهكار مستندساز بزرگ كریس ماركر كه محصول ۱۹۶۲ بود الهام گرفته شده است. فیلم داستان یك ویروس كشنده است كه سال ۱۹۹۶ تقریبا همه نوع بشر را تحت‌تاثیر خودش قرار می‌دهد و بازماندگان مجبورند زیر زمین زندگی كنند. گروهی تحت عنوان ۱۲ میمون جزو عوامل پخش‌كننده‌ این ویروس شناخته می‌شوند. سال ۲۰۳۵ جیمز كول زندانی كه در خرابه‌های فیلادلفیا زندگی می‌كند انتخاب می‌شود تا آموزش ببیند و منبع اصلی ویروس را پیدا كند تا به دانشمندان كمك كند راهی برای درمان آن بیابند.