شوالیه برای شهاب

نشان فرانسوی بر سینه هنرمند ایرانی نشست

شوالیه برای شهاب

 شهاب حسینی هم شوالیه شد. خبری كه از پنجشنبه‌شب در رسانه‌های مختلف رد و بدل می‌شود و به این می‌پردازد كه سفارت فرانسه در ایران نشان امسال نشان شوالیه را به این بازیگر اعطا كرده است.
این فرصت قبل‌تر در اختیار بسیاری از هنرمندان ایرانی قرار گرفته و در دوره‌های مختلف بحث‌های متفاوتی هم پیرامون آن شكل گرفته است. بسیاری از هنرمندان آن را پذیرفته‌اند و هنرمندی مانند حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده برجسته هم ترجیح داده آن را نپذیرد. در هر صورت اغلب هنرمندان ایرانی كه از سوی سفارت فرانسه برای اهدای نشان دعوت شده‌اند، با پذیرفتن و رد كردن این نشان به‌گونه‌ای رفتار كرده‌اند كه رد و پذیرش آنها هر دو در زمان مناسبی انجام شده است. شهرام ناظری، محمدرضا شجریان، عباس كیارستمی، داریوش شایگان، لیلا حاتمی و پری صابری بخشی از چهره‌های شناخته شده‌ای هستند كه تا كنون شوالیه را دریافت كرده‌اند، حالا شهاب حسینی هم یكی از دارندگان این نشان است.
اگر نگاهی بیندازیم به كارنامه موفقیت‌های او می‌بینیم بارها نامزدی در جایزه و جشنواره‌های مختلف ایرانی و جهانی را تجربه كرده و چند بار هم موفق شده جوایز مهمی از جمله كن و خرس نقره‌ای برلین را از آن خود كند. ضمن این‌كه او پس از دریافت جایزه كن آن را به امام زمان (عج) تقدیم كرد و در برابر دریافت دیگر جایزه‌ها هم همواره این رویكرد را داشته كه جایزه اصلی‌اش را از مردم دریافت كرده است.
این بازیگر، در سخنرانی پس از دریافت نشان شوالیه، گفت: به‌خاطر این شبِ زیبا، خدا را شكر می‌كنم. نام كشور فرانسه همیشه با هنر، ادبیات و فرهنگ عجین بوده است. من تاكنون، دو سفر به كشور فرانسه داشته‌ و زیبایی‌هایش را زیاد دیده‌ام. همچنین خیلی خوشحال هستم كه دو خواهرزاده نیمه‌فرانسوی دارم و با مردم فرانسه خویشاوند هستم.
او همچنین ادامه داد: علاقه‌مند به آثار نویسنده بزرگ فرانسوی، اریك امانوئل اشمیت هستم و دو متن ایشان را كار كرده‌ام. از وزارت فرهنگ فرانسه و جناب سفیر كه بنده را مستحق و شایسته این مدال دانستند، تشكر می‌كنم. آرزوی من این است كه بتوانم با عشقی كه در هنر نهفته است، مردم جهان را به هم نزدیك‌تر بكنم. هر چند سیاست علاقه‌مند به تفرقه و جدایی است، هنر می‌تواند باعث نزدیكی مردم جهان شود. امیدوارم با عنوان شوالیه، بتوانم وظیفه هنری و انسانی خودم را انجام بدهم.



همه چیز درباره یك نشان مشهور
ما در ایران نشان شوالیه را می‌شناسیم، اما این نشان را در اصل باید لوژیون دو نور نامید، نشانی كه بالاترین نشان افتخار كشور فرانسه و دارای 5 درجه‌بندی متفاوت بوده و شوالیه درجه پنجم آن است. البته ما اشتباه دیگری هم داریم، برخی در ایران به اشتباه آن را نشان شوالیه ادب و هنر هم می‌نامند. اشتباه از این جهت كه در فرانسه نشان ویژه‌ای هم برای ادب و هنر اعطا می‌شود كه ربطی به شوالیه نداشته و مقوله‌ای جداگانه است. صلیب بزرگ، افسر بزرگ، فرمانده، افسر و شوالیه درجه‌بندی‌های مختلف این نشان است كه ما همگی را در ایران با عنوان شوالیه می‌شناسیم. از میان چهره‌های ایرانی دریافت‌كننده لوژیون دو نور تنها هفت چهره توانسته‌اند نشان افسر یعنی نشان درجه 4 را دریافت كنند. امیر نظام گروسی ادیب، نویسنده، خوشنویس، سیاستمدار، وزیر فوائد عامه، دیپلمات و وزیر مختار (سفیر) در انگلستان، اتریش، عثمانی و فرانسه در دوره قاجاریكی از این افراد بوده است. ناصر دارابی‌ها استاد دانشگاه اكول سانترال پاریس، علیرضا سمیع‌آذر پژوهشگر تاریخ هنر ایران، علی‌اكبر سیاسی رئیس اسبق دانشگاه تهران و چند بار وزیر در دوران پهلوی، اصغر فرهادی كارگردان سینما، محمود حسابی بنیانگذار فیزیك و مهندسی نوین در ایران و محسن مقدم استاد ممتاز گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران دریافت كنندگان نشان افسر هستند.
البته احمد كامیابی مسك، رضا سیدحسینی و محمدعلی سپانلو هم نشان عالی «شوالیه پالم‌های آكادمیك» را دریافت كرده‌اند.  نشان شوالیه دانشگاهی بالاترین نشان فرهنگی و دانشگاهی دولت فرانسه است و به استادان پژوهشگری كه در زمینه هنر، ادبیات و فرهنگ فرانسه خدمت كرده‌اند، بدون ملاحظات سیاسی، اعطا می‌شود.