یک جهان موسیقی در «پایتخت»

سریال پایتخت تاکنون توانسته با موسیقی خود خیلی‌ها را سرحال بیاورد این اتفاق در فصل ششم هم ادامه دارد

یک جهان موسیقی در «پایتخت»

پایتخت، 4 نوروز و یك ماه رمضان را با مردم بوده و حالا هم قرار است با داستان‌های تازه‌ای نوروز از تلویزیون پخش شود و نوروز امسال را كنار مردم بگذراند؛ در كنار همه جذابیت‌های سریالی به كارگردانی سیروس مقدم و بازی‌های درخشان محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامین فر و... بوده موسیقی‌اش اتفاق تازه و جالبی است كه از پایتخت یك تا امروز توانسته هر بار زیبایی و شگفتی تازه‌ای برای مخاطب داشته باشد. آریا عظیمی‌نژاد كه این روزها به‌عنوان داور برنامه پرطرفدار عصر جدید شناخته می‌شود، آهنگسازی پایتخت را در تمام شش سری آن انجام داده و بر زیبایی لحظات سریال افزوده است. طبق شنیده‌های ما در فصل ششم این سریال هم قرار است شاهد شگفتی‌هایی در زمینه موسیقی باشیم. اتفاقی که باعث شد نگاهی بیندازیم به روند تغییرات موسیقی پایتخت در این سال‌ها و گمانه زنی درباره سری ششم.

پایتخت    1
 موسیقی اصیل مازندران
خیلی‌ها تا پیش از پخش پایتخت نمی‌دانستند علی آباد كتول، موسیقی خاص خودش را دارد، اما حالا می‌دانند و شنیده اند كه وقتی كمانچه، دوتار، سازهای كوبه‌ای و دیگر سازهای بومی منطقه علی‌آباد كتول به فیلم افزوده می‌شود چه جذابیتی را ایجاد می‌كند. ریتم‌های موسیقایی كمتر شنیده‌شده كه خاص همین منطقه بودند در فضایی كه باید قرار گرفته و خود را نشان دادند. هم نوازندگان منطقه فرصت فعالیت و شنیده‌شدن موسیقی شان را به دست آوردند و هم گوش جامعه با موسیقی كمتر شنیده شده‌ای روبه‌رو شد. ریتم‌ها در این سریال هوشمندانه انتخاب شد و آهنگساز حواسش بود برای لحظات طنز سریال، موسیقی‌ای را انتخاب كند كه در اثر به خوبی نشسته و رنگ خاصی به آن ببخشد. عظیمی نژاد با موسیقی‌ای كه برای پایتخت1 ساخت، نشان داد موسیقی نواحی ایران قابلیت استفاده امروزی دارد و می‌تواند مخاطب را به خود جلب كند؛ اتفاقی كه بسیاری آن را در قالب تجربه‌هایی ناموفق ارائه كرده بودند و آن را امری دشوار می‌دانستند.

پایتخت 2
عشق از شمال تا جنوب
تلفیق موسیقی هم موضوع مهم دیگری است كه همواره با اما و اگرها و ابهامات بسیاری روبه‌رو بوده است. عظیمی نژاد در پایتخت2 موسیقی شمال و جنوب ایران را به هم گره زد، نتیجه‌اش هم این بود كه ریتم‌های جادویی موسیقی نواحی حال و هوای خاصی به سریال بخشید. مخاطبان موسیقی
دو خطه از ایران را شنیدند و با آن همراه شدند. در این قسمت از پایتخت قرار بود گنبد و گلدسته‌ای از شمال كشور به جنوب منتقل شود. همین اتفاق مذهبی، عظیمی‌نژاد را به سمت استفاده از موسیقی مذهبی هم كشانده بود. آنها كه با موسیقی نواحی آشنایی دارند، می‌دانند تا چه اندازه ریتم‌های موسیقی مذهبی در كشورمان پررنگ بوده و شنیده می‌شود.  بنابراین می‌توان در پایتخت 2 تركیبی از ریتم‌های موسیقی شمال و جنوب ایران به‌علاوه ریتم‌های خاص مذهبی این نوع موسیقی را شنید.
پایتخت3
با عرق ملی روی تشك كشتی
كشتی گرفتن در مازندران اتفاقی دیرینه و كهن است. روی تشك كشتی باید عرق ملی و حس وطن‌دوستی هم به میان آید و می‌شود این دو را به هم گره زد، گرهی كه با كشتی گرفتن‌ها و تلاش‌های نقی معمولی توانست خودش را به‌خوبی نشان دهد. طرف دیگر ماجرا موسیقی فیلم بود كه باز هم بسیار هوشمندانه انتخاب شد. كشتی گرفتن به‌‌عنوان یك آیین كهن در مازندران موسیقی خاص خودش را هم داشته است. موسیقی‌ای كه در حافظه‌ها كمرنگ شده بود و می‌توانست دوباره شنیده شود. عظیمی‌نژاد این نغمات را كه بخشی از موسیقی فراموش شده مازندران بود، زنده كرد و دوباره به گوش ایرانیان
رساند.
ضمن این‌كه ماجرای آشنایی و ازدواج ارسطو با یك خانم چینی پای تلفیق‌های جذابی را به موسیقی سریال باز كرد. آهنگساز میان همین ریتم‌های حماسی، موسیقی چینی را هم به برخی صحنه‌ها افزود و تركیب جالبی ایجاد كرد. اصلا فكرش را می‌كردید یك روز نغمه‌های حماسی مازندران را با تلفیق موسیقی چینی بشنوید؟

 پایتخت 4
علی آباد با رگه‌هایی از چین
پایتخت 4 در علی‌آباد می‌ماند و موسیقی قالبش هم باز متعلق به مازندران است، اما مرگ همسر ارسطو در یك سانحه هوایی موجب می‌شود باز هم گاهی ریتم‌های چینی را این‌بار غمبار و البته همراه با همان طنز همیشگی پایتخت بشنویم. موسیقی علی‌آباد و استان گلستان اینجا هم توانست همگام با فیلم پیش رفته و در سطحی متفاوت و جذاب تا پایان سریال با مردم همراه باشد.
پایتخت 5
ترکی، عربی و مازندرانی
این پایتخت حسابی روی مردم تاثیر گذاشت. ماجرای سفر آدم‌های فیلم به تركیه و سر درآوردن  آنها از سوریه و وسط مناطق تحت تسلط داعش نفسگیر و اثرگذار بود. اما در همه تلخی‌ها بار طنزش هم همراه مردم بود و این دو بعد را در كنار هم پیش می‌برد. موسیقی فیلم هم كه تجربه بی‌نظیری بود؛ موسیقی علی‌آباد كتول، موسیقی تركی و ریتم‌های عربی. هرچند موسیقی تركی از دو گزینه دیگر پررنگ‌تر بود، اما همان معدود حضور موسیقی عربی هم در ذهن مخاطبان ردی به جا گذاشت و ماند.

پایتخت 6
تلفیق موسیقی پاپ و نواحی؟
تیم ساخت موسیقی این سری از پایتخت، حاضر نیست چیز زیادی درباره‌اش بگوید و به همین نكته بسنده كرده كه قرار است حسابی شگفت‌زده‌مان كند. اما می‌توانیم از برخی اتفاقات فیلم حدس بزنیم قرار است ماجرا چگونه پیش برود. مثلا می‌دانیم كه بهنام بانی خواننده موسیقی پاپ قرار است در این فیلم حضور پیدا كند. همچنین اعلام شده بخش‌هایی از این قسمت سریال در اروپا تصویربرداری شده است.  همچنین اعلام شده جلال محمدی، نوازنده و سرپرست گروه موسیقی «آوای تبری» باز هم مثل چند پایتخت قبلی با آهنگساز همكاری كرده است. با این اوصاف می‌توان حدس زد عظیمی‌نژاد كه در تلفیق موسیقی‌ها بسیار هوشمند است و كارهای موفقی هم دارد این بار برود سراغ تلفیق موسیقی نواحی و پاپ. سفر اروپایی گروه هم اگر انجام شده باشد احتمالا ریتم‌های موسیقی آن طرف جهان هم به پایتخت افزوده خواهد شد.