آشپز‌ها برگشتند

گزارشی از سری جدید برنامه «دستپخت» در گفت‌گو با عوامل این برنامه

آشپز‌ها برگشتند

برنامه «دستپخت» عنوان یكی از برنامه‌های پرطرفدار شبكه یك در زمینه آشپزی است كه به نوعی ازجمله برندهای این شبكه نیز محسوب می‌شود كه از همان ابتدا با هدف ایجاد یك رقابت سالم و پرهیجان اما جدی در زمینه آشپزی در سال 1394 تولید شد. نخستین قسمت این برنامه با حضور سرآشپزهای معروف و آشپزهای حرفه‌ای در مهر همان سال همزمان با میلاد امام رضا(ع) روی آنتن شبكه یك رفت و با استقبال خوبی از جانب مخاطبان روبه‌رو شد. از همین رو مسابقه با تغییراتی به فصل‌های بعدی هم رسید. هفتادمین و آخرین قسمت فصل قبل مسابقه پرهیجان دستپخت در سال 98 ‌، پنجم اسفند روی آنتن شبكه یك رفت. گروه برنده مشخص شد و پرونده این فصل هم با همه هیجانات و جذابیت‌هایش بسته شد. اما خبر خوب برای طرفداران این برنامه ادامه تولید برنامه دستپخت در قالب ویژه برنامه نوروزی است كه از اول فروردین به مدت 15 شب پخش خواهد شد. به گفته سیدوحید حسینی تهیه‌كننده، كارگردان و مجری این برنامه، با توجه به ایام نوروز قرار است فضای شاد و مفرحی را در برنامه ایجاد كنند. جام‌جم گزارشی از روند تولید این برنامه كه قرار است در نوروز روی آنتن برود، داشته و با وحید حسینی هم در این باره گفت‌و‌گویی داشته‌ایم كه در ادامه می‌خوانید:

آشپزی با طعم كمدی
از بین بازیگرانی كه مهمان نوروزی برنامه دستپخت هستند، اسامی افرادی به چشم می‌خورد كه پیش از این هم تجربه آشپزی داشته‌اند. از جمله حسین رفیعی كه در برنامه «مردم چی می‌گن» به اتفاق پیمان طالبی به‌طور زنده و مستقیم آشپزی كرد. وی همچنین تجربه اجرای مسابقه «سرآشپز بزرگ» را نیز در كارنامه كاری‌اش دارد و از این نظر با آشپزی بیگانه نیست. سایر هنرمندانی كه در این برنامه شركت كرده‌اند هم جزو افرادی هستند كه در مسابقه «دستپخت‌های خودمانی» با یكدیگر به رقابت پرداخته‌اند. به عنوان مثال شهاب عباسی، نصرا... رادش و... اما در این میان می‌توان به استندآپ حامد آهنگی در برنامه «خندوانه» اشاره كرد كه بی‌ارتباط با آشپزی نبود و به نوعی شوخی با برخی تولیدات لوازم آشپزخانه بود كه مورد توجه حضار در برنامه هم قرار گرفت. نكته جالب حضور سیاوش مفیدی در یكی از اپیزودهای برنامه «خنده بازار» به كارگردانی شهاب عباسی با عنوان «كمونه» بود كه با سامان گلریز شوخی می‌كرد و خیلی بی‌ربط حرف یك مایع ظرفشویی را به میان می‌كشید كه بیشتر بحث روی تبلیغات بود تا این‌كه بخواهد آشپزی را به مردم یاد بدهد. از این رو در ویژه برنامه دستپخت با شركت‌كننده‌هایی رو‌به‌رو هستیم كه پیش از این هم تجربه طنز و كمدی در این دست برنامه‌ها را داشته‌اند و خاطرات شیرینی را برای مخاطبان ایجاد كرده‌اند.



چالش‌های پرهیجان
سید‌وحید حسینی، كارگردان و مجری این برنامه درباره روند تولید ویژه‌برنامه دستپخت به جام‌جم گفت: مسابقات دستپخت در سال 98 با همه خاطراتش به پایان رسید و در حال حاضر مدتی است ضبط ویژه برنامه نوروز 99 را آغاز كرده‌ایم. حدود ده قسمت برنامه را ضبط كرده‌ایم و تولید پنج قسمت دیگر را هم به‌زودی به پایان می‌رسانیم تا از اول فروردین به مدت 15 شب برنامه روی آنتن برود. البته ساعت پخش هنوز مشخص نشده است و منتظر تصمیم مدیران این شبكه هستیم.
وی در ادامه افزود: در ویژه برنامه نوروزی دستپخت هر شب یك گروه و یك عنوان از خانواده‌ها در برنامه حضور پیدا می‌كنند؛ از جمله بازیگران و چهره‌هایی كه برای مردم آشنا هستند. همچنین آدم‌های مختلفی وارد برنامه می‌شوند که فضای خوب و البته مفرحی را برای مخاطبان در نوروز رقم خواهند زد. حسینی همچنین درباره شركت‌كننده‌های برنامه در نوروز هم توضیح داد: از بین بازیگرانی كه در برنامه حضور پیدا كرده‌اند می‌توانم به حسین رفیعی، نصرا... رادش، یوسف صیادی، سیاوش مفیدی، شهاب عباسی و حامد آهنگی اشاره كنم كه به عنوان شركت‌كننده در برنامه به رقابت پرداخته‌اند. البته در كنار هنرمندان و بازیگرانی كه در برنامه شركت كردند، خانواده‌های افغانستانی، خانواده‌های جانبازان، دوقلوها و قد كوتاه‌ها دیگر گروه‌هایی هستند كه در برنامه حضور پیدا كرده‌اند. در كل سعی كردیم حال و هوا و فضای شاد و مفرح و نوروزی را در برنامه ایجاد كنیم.  این مجری و تهیه‌كننده درباره دیگر تغییرات برنامه به‌خصوص در طراحی دكور هم عنوان كرد: دكور برنامه كاملا نوروزی است. البته داورها همان داورهای دستپخت هستند. با این تفاوت كه فضای برنامه به طور كلی تغییر كرده است. یعنی می‌توانم بگویم اساسا هیچ چیزی به عنوان جدیت در برنامه ویژه نوروز وجود ندارد. هم فضای كار ساده است و هم رقابت‌ها هیجان‌انگیز است. به عنوان مثال بدلكارها به شكلی از سقف آویزان هستند و آشپزی می‌كنند. یعنی در تولید برنامه فقط به فضای شاد عید فكر كرده‌ایم. با توجه به ایام نوروز حسینی درباره غذاهایی كه در این رقابت پخته می‌شود هم عنوان كرد: چند مورد غذاهای محلی را مدنظر داریم. اما از آنجا كه شركت‌كننده‌های ویژه برنامه ما آشپز حرفه‌ای نیستند، سعی كرده‌ایم پخت غذاهای ساده را از آنها بخواهیم. به عنوان مثال سوسیس تخم‌مرغ، بندری و... بیشتر سعی تا چالش‌ها را جذاب كنیم.






در نوروز با دستپخت غافلگیر می‌شوید
مسابقات آشپزی یكی از جذاب‌ترین و پرهیجان‌ترین رقابت‌های تلویزیونی است كه در همه جای دنیا مخاطبان خاص خودش را دارد. در ایران به دلیل استقبال گسترده مخاطبان از این نوع برنامه‌ها، صداوسیما برنامه‌هایی با این مضمون را در دستور كار اغلب شبكه‌ها قرار داده است.  از جمله شبكه یك كه سال‌هاست برند دستپخت را به كارگردانی و اجرای سیدوحید حسینی روی آنتن دارد. برنامه‌ای كه ابتدا با حضور آشپزهای حرفه‌ای و سرآشپزهای معروف شكل گرفت و در فصل بعد شركت‌كننده‌ها اغلب افرادی بودند كه به آشپزی علاقه داشتند و تا حدودی با این مقوله آشنا بودند و برخی هم در رستوران‌ها كار می‌كردند. اما حسینی برای این‌كه برنامه به تكرار نیفتد و مخاطبش را از دست ندهد، همین طور با توجه به استقبال مخاطبان در فصل بعد سعی كرد شركت‌كننده‌ها را از جوانانی انتخاب كند كه بین 19 تا 25 سال داشتند و هیچ گونه تخصصی در آشپزی نداشتند. اما صفر تا صد این كار را در یك دوره آموزشی آموختند و بعد وارد رقابت شدند.  حسینی در چیدمان داوران هم از تكرار پرهیز كرده و در دوره‌ای هم از یك كارشناس ایتالیایی دعوت به همكاری كرد. اما یكی از مهم‌ترین نكته‌هایی كه در همه قسمت‌ها و فصل‌های این برنامه به چشم می‌خورد و حائز اهمیت است، پرهیز از اسراف است كه نكته قابل تاملی است. با وجود این آخرین قسمت برنامه هفته گذشته پخش شد و حال گروه تولید دستپخت می‌خواهد با یك برنامه شاد و فضایی مفرح و رقابت ساده و دوستانه مهمان خانه‌های مردم در ایام نوروز شو‌د؛ برنامه‌ای كه قرار است برخی هنرمندان و چهره‌های سینمایی و تلویزیونی به اتفاق خانواده‌هایشان در برنامه حضور پیدا كرده و با یكدیگر به رقابت بپردازند.  چهره‌هایی كه اغلب مخاطب آنها را به‌واسطه كارهای طنز می‌شناسد. از طرفی اگر مخاطب این برنامه هستید، منتظر صحنه‌های غافلگیركننده‌ای هم در نوروز باشید. از جمله ارشا اقدسی که حضورش قطعا با یك اتفاق هیجان‌انگیز همراه خواهد بود. از این رو پیشنهاد می‌كنیم دیدن این برنامه را در نوروز از دست ندهید.